A Google által bejelentett, Gmailbe integrálódó Buzz szolgáltatás elsőre valóban hasonlíthat a Facebookon, FriendFeeden vagy más közösségi oldalon megszokott metódushoz: a virtuális üzenőfalon az ismerősök oszthatják meg egymással státuszukat, rövid gondolataikat, akár képek vagy videók formájában is. Eddig valóban nincs túl sok újdonság a versenytársak megoldásaihoz képest, ám ha jobban belenézünk a Buzz mögé, előtűnik egy stratégiai szempontból fontos előny: a nyílt szabványok használatának lehetősége.
Adatok bárhonnan | A Google Buzz-on keresztül megosztott adatok ugyanis bármilyen szabványos adatforrásból eredhetnek, mint például a közkedvelt Atom vagy MediaRSS - és ez máris hatalmas eltérés a Facebookhoz képest. A Google fogta magát és megnyitotta adatcsatornáit a nyílt szabványok előtt, míg például a Facebookra csak saját rendszerén belül, vagy valamilyen ahhoz tervezett kiegészítő segítségével küldhetünk szöveges, vagy multimédiát tartalmazó státuszüzeneteket.
A Buzz-t a sajtóközlemények és az első leírások is egyfajta céloldalként, a Gmail-környéki felhasználók saját állapotmegosztójaként mutatták be, pedig ha egy pillantást vetünk a szolgáltatás hivatalos fejlesztői útitervére, láthatjuk, hogy inkább egy platformról van szó - egy olyan csomópontról, ahol a világ online közösségi élete összefuthat.
A Google-nél valószínűleg régóta fejfájást okozott, hogy bár ők a világ egyik webmail szolgáltatói, mégsem náluk üzengetnek 140 karakterrel azok sem, akik egyébként Gmailen leveleznek, és barátaikat is más szolgáltatáson keresztül jelölgetik be. A májusban bemutatott Wave relatív sikertelensége pedig megmutathatta a fejlesztőknek, hogy az egyetlen kitörési mód az lehet, ha magába a Gmail szolgáltatásba építik be közösségi fejlesztéseiket, ráadásul a Wave-vel ellentétben mindenki által, egyszerűen kezelhető, közérthető módon.
Új üzleti lehetőségek | Nézzük, mivel nyújthat többet vállalati szinten a Buzz, mint a manapság ismert szolgáltatások. Mostanában kezdjük érezni, hogy a reklám és marketing szakma, valamint a vállalati PR kezdte felismerni a szociális hálózatok, vagy akár a Twitter előnyeit - vállalati csiripek formájában is megjelennek a rövid hírek, Twitter követőket, Facebook rajongókat gyűjtenek a népszerű márkák, gyártók és cégek.
A Gmailbe integrált változatnak azonban ott van az a hatalmas előnye, hogy egy régóta meglévő és folyamatosan fejlődő adatbázisra építhet, mégpedig a felhasználók levelezésére. Képzeljük csak el, hogy egy vállalatnak nem kell többé azon gondolkodnia, hogyan vegye rá a felhasználókat arra, hogy kövessék twitteres fiókját. A Buzz ugyanis lehetővé teszi, hogy a Gmail, illetve Buzz felhasználóknak aktivitásuk, online szokásaik alapján ajánlott tartalmakat küldjön, így nekik már nincs más dolguk, mint elfogadni ezeket az adatforrásokat, amennyiben valóban kíváncsiak rá.
Nyertesek és vesztesek | Nézzük, hogy a meglévő online közösségi világ szereplői közül kik profitálhatnak a Buzz megjelenéséből, és kik fognak bosszankodni. A Twitter mindenképpen nyer - a népszerű szolgáltatás máris használható a Buzz segítségével, így az eddig nem twittelő Gmail felhasználóknak alapfunkciójává válik a csiripek írása anélkül, hogy külön be kellene lépniük a Twitterbe.
A Facebook - jelenlegi formájában - bizonyára egy időre megtorpan, hiszen annak ellenére, hogy hatalmas meglévő felhasználói adatbázisa van, a Gmailt használók egy könnyű és mindig kéznél lévő felületet kapnak egymás állapotának követésére - ezt a csatát hosszú távon az fogja eldönteni, felhasználóbaráttá csiszolják-e a Google fejlesztői a Buzz felületét a kezdeti időszak tapasztalatai alapján.
A kisebb közösségi oldalak azonban szinte biztosan lassú hanyatlásnak indulnak - hacsak a Facebook miatt eddig nem tették volna meg. Egyelőre úgy tűnik, hogy egy bizonyos "szoktatási idő" eltelte után a háborús felek egyike a Buzz lesz, karöltve a Twitterrel és a nyílt szabványokat támogató összes egyéb szolgáltatással. Vele szemben a Facebook áll majd, mint egyedüli ellenfél, amely valószínűleg szolgáltatásában, funkcionalitásában fog kibővülni, hogy így több lehetőséget kínáljon a közösségi felhasználók számára az egyelőre állapot-üzenetekre kihegyezett új Google szolgáltatással szemben.
Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak