Körülbelül 3,6 millió háztartás olcsóbb és jobb távközlési szolgáltatásokhoz férhet hozzá az új generációs hálózatokon is a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság nagykereskedelmi piacokat szabályozó határozatai alapján.
Két új határozatot adott ki az Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH), amely a szélessávú vezetékes kiskereskedelmi piachoz kapcsolódó nagykereskedelmi piacokat szabályozza. A most közzétett szabályozás fontos újdonsága, hogy – a korábban már elérhető hagyományos réz hálózati infrastruktúrán túl – megteremti a lehetőségét az új generációs hálózatokhoz való hozzáférésre - tette közzé pénteken a hatóság.
A szabályozás értelmében a jelentős piaci erejű szolgáltatók kötelesek lesznek a versenytársaik számára elérhetővé tenni meghatározott feltételek mellett a vezetékes elektronikus hírközlési infrastruktúrájukat.
Új generációs hálózatok ■ Magyarországon jelenleg három nagy szolgáltató, a Magyar Telekom, az Invitel és a UPC birtokolja a vezetékes infrastruktúra 70 százalékát. A 3,6 millió háztartás 30 százaléka kisebb cégektől veszi igénybe a szolgáltatásokat, ám az NMHH reményei szerint ez az arány növekedni fog. Az új generációs, széles sávú hálózatokat jelenleg a települések 19 százaléka és a lakosság 62 százaléka éri el.
Az új generációs hozzáférési hálózatokat azért fontos elérhetővé tenni az alternatív szolgáltatók számára is, hogy a versenyképességük javuljon. A nagyobb átviteli sebesség lehetőséget nyújt arra, hogy a jogosultak nagy sávszélességű internet-, vagy akár televíziós műsorszolgáltatást nyújthassanak az előfizetők számára, amire csak korlátozott lehetőségük lenne a hagyományos réz érpáras hálózatokon.
Ösztönzött beruházások ■ Az NMHH elnöke,
Szalai Annamária a hatóság pénteki tájékoztatóján elmondta: a piacon egyre inkább a csomagban kínált szolgáltatások versenyeznek, és nem az egyes szolgáltatások. Az NMHH adatai szerint 2010-ben 1,6 millió háztartás vett igénybe csomagban távközlési szolgáltatást, ami 40 százalékkal több az egy évvel korábbinál. A nagykereskedelmi hozzáférés feltételeinek javítása elősegíti azt, hogy több olyan szolgáltató legyen, amelytől az előfizetők egyidejűleg különböző szolgáltatást (TV, internet, telefon) is igénybe vehetnek.
Mátrai Gábor, a hatóság elnökhelyettese hozzátette: az új generációs hálózatoknak jelentős tőkeigényük van, illetve kiépítésük nagy kockázattal jár. Éppen ezért nagyon fontos a beruházások ösztönzése közpolitikai eszközökkel, illetve támogatásokkal és szabályozással. Az elnök elmondta azt is, a hatóság időarányosan jól áll a tervek teljesítésében, a piacelemzésekkel, az uniós hírközlési irányelvek magyar szabályozásba való átültetésével és a digitális átállással.
Nagyobb versenyt várnak ■ A szélessávú kiskereskedelmi piacon az elmúlt években az árak tartósan és folyamatosan csökkentek, illetve javult a szolgáltatások ár-érték aránya (hasonló árért magasabb sávszélességű szolgáltatások érhetőek el). A határozatok a szabályozó szándéka szerint hozzájárulnak a szélessávú piaci verseny további erősödéséhez. A fogyasztóknak mindez azt jelentheti, hogy több szolgáltató között választhatnak, szélesebb lesz a szolgáltatás-kínálat, és csökkenhetnek az árak is.
A piaci szabályozás a verseny támogatásán keresztül kapcsolódik a szélessávú lefedettség javításáról, illetve az internethasználat mértékének növeléséről szóló uniós, illetve magyar kormányzati célkitűzésekhez is, amely szerint 2013-ig az ország teljes területén elérhetővé kell tenni a szélessávú szolgáltatásokat.