Belátható időn belül megduplázódhat a képernyőnek használt felületek száma, ahogy a tartalom átméretezhetővé és megjeleníthetővé válik a tévéken vagy okostelefonokon túl akár a nappali falán és a fürdőszobai tükrön is.
A Cisco internetes üzleti megoldásokért felelős részlege (IBSG) tavaly tette közzé az online videók fogyasztásáról készített felmérését, amely a professzionális videótartalom gyors online növekedésének hatásait vizsgálta. Bár a kutatás az amerikai piacra korlátozódott, így a benne szereplő adatok Magyarországról nézve legfeljebb csak tájékoztató jellegűek, mindenképpen meghatározzák azokat a trendeket, amelyek idehaza is érvényesülnek. Eszerint a szóban forgó műsorok több mint 14 százalékát tavaly már az interneten keresztül érték el az emberek, az online videók a szélessávú előfizetők körében pedig simán verték a DVD és Blue-ray filmeket vagy a műholdas és IPTV tartalmakat.
Elkerülhetetlen változás ■ A
fogyasztói szokások változására jellemző, hogy sokan pontosan akkor és pontosan ahhoz akarnak hozzájutni, amikor és amit éppen akarnak, és az erőforrás-kímélő rendszerekben gondolkodnak: a streamelés 4:1 arányban verte a megvásárolt tartalom letöltésére épülő modelleket. Bár a fogyasztók tömegesen sereglenek az ingyenes oldalakhoz, már 27 százalékuk vásárolna több videotartalmat, amennyiben azt biztonságos felhőalapú szolgáltatás keretei között tehetné meg. A tanulmány ennek megfelelően a televíziózás jövőjét a cloud megoldásokban határozza meg, kiemelve az elérhetőség, a megbízhatóság, a kényelem vagy az értéknövelő funkciók követelményeit.
A Cisco szerdai sajtóbeszélgetésén a vállalat bostoni és New York-i helyszínekről bejelntkező munkatársai vázolták azt a koncepciót, amely a felhasználók mellett az iparági szolgáltatóknak is komoly lehetőségeket tartogat. Ennek alapja, hogy belátható időn belül megduplázódik a képernyőnek használt felületek száma, ahogy a tartalom átméretezhetővé és megjeleníthetővé válik akár a nappali falán vagy a fürdőszobai tükrön is, ahogy beérnek a hajlékony kijelzők és más technológiák, a hagyományos csatornák pedig "elolvadnak" a bárhol elérhető, személyre szabott tartalom, a kontextuális és interaktív hirdetési megoldások vagy például az ajánlásalapú hozzáférés és az integrált felületek megjelenésével.
Érdekes, hogy a változások bekövetkeztét a megkérdezett szakértők túlnyomó többsége biztosra veszi, különbséget csak a dolgok kifutásáról alkotott véleményekben találhatunk: a középértéknek jelölt 2030-as dátumot jelentős részük reálisnak tartotta, míg az egyes gyakorlatok és technológiák fősodorba kerülését más-más arányban ítélték ennél gyorsabbnak vagy lassabbnak.
Részletesebben itt olvasható felvetéseivel a Cisco már évekkel ezelőtt olyan trendeket határozott meg, amelyek sok felhasználó szemében régóta nyilvánvalóak voltak, de a vállalat az elmúlt időszakban a jövőkép gyakorlati megvalósítása felé is komoly lépéseket tett.
Ott lennének minden képernyőn ■ A társaság tavaly augusztusban zárta le
az NDS Group 5 milliárd dolláros akvizícióját, ami a vállalat legjelentősebb cégfelvásárlása volt azóta, hogy néhány évvel ezelőtt magába olvasztotta
a videokonferencia-megoldásokat gyártó Tandberget. Az NDS a szolgáltatóktól a végfelhasználókig terjedő fizetőtévé-technológiák egyik meghatározó szállítójaként került a Cisco figyelmének középpontjába, amely pedigrés ügyfelei és a fejlődő piacokon kiépített hídfőállásai mellett a társaság portfólióját is különféle technológiákkal bővítette a set-top/DVR szoftverektől az elektronikus műsorkalauzon és a digitális tartalomkezelő szoftvereken át a fejállomás-rendszerekig.
A Cisco egyik legfontosabb növekedési vektorának tekinti a videózást, amelyet álláspontja szerint akkora jelentőségre tesz szert az elkövetkező évtizedekben, amelyhez csak a telefon és a hang huszadik századi dominanciája mérhető. A vállalat nem titkolt célja, hogy a cloud előnyeire épülő, a modernizációt és a differenciálódást lehetővétévő termékeivel a televíziós szolgáltatói szegmens piacvezető szállítójává váljon. Ehhez a törekvéshez kapcsolódik az NDS felvásárlása, hasonlóan a tévés set-top boxokat gyártó Scientific Atlanta korábbi akvizíciójához vagy a két évvel ezelőtt bemutatott Videoscape platform fejlesztéséhez.
A Videoscape konvergens televíziós és internetes szolgáltatásokat biztosított a legtöbb képernyőn, a tévétől kezdve az okostelefonokig. Utóbb a Cisco saját médiaplatformjának és az NDS megoldásainak egyesítésével jött létre a Videoscape Unity, amelyet a társaság
magával vitt az idei CES kiállításra is. A Cisco Magyarország szolgáltatói piacért felelős vezetője,
Dalos Ottó szerint az egyedileg fejlesztett, de behatárolt igényeket kielégítő, illetve a szabványos, de kevésbé testreszabható megoldásokkal szemben a Videoscape Unity képes rá, hogy ötvözze a standard felhőt és a különböző képernyőkhöz igazított tartalmakat.