...és talán soha nem is volt az. Ezt mutatja pár olyan technológiai vállalat példája is, amelynek nevét már jó ideje az egész világ ismeri, ám kezdetben nem ment minden simán.

Sony, Cisco, Intel, Adobe... Közismert vállalatok és márkanevek, ám sokan nem is gondolnak bele, jelentenek-e valamit ezek a betűhalmazok. Mint a következő összeállításból kiderül, voltak egyértelmű választások, ám sokszor valami teljesen elborult ötlet, vagy akár egy hiba is vezethetett egy akkor még furcsa, ám mára közismertté vált név bejegyzéséhez. Mielőtt tehát saját vállalkozásunkat elneveznénk QWIRXZ Kft-nek, csak mert ilyen talán még nincs, nézzünk meg egy tucatnyit a technológiai vállalatok névadásának történetéből a Business Insider összeállítása nyomán.

Az egyértelműek | A HP neve mögött még nem kell bonyolult megfejtéseket keresnünk, bár tény, hogy teljesen máshogy is hangozhatna ma a cég elnevezése, ha a szerencse nem szól közbe. Bill Hewlett és Dave Packard ugyanis mezei pénzfeldobással döntötte el, kinek a neve lesz elöl a kettejük által alapított vállalat nevében - ha máshogy fordul az érme, ma Packard-Hewlett gépeken dolgoznánk, és az informatikában talán teljesen mást takarna a "PH érték" fogalma.

A Sun-ról bárkit megkérdezhetünk, mindenki arra az egyértelműnek tűnő megoldásra szavazna, hogy a vállalat neve a nap angol megfelelője. A megoldás bizony sokkal prózaibb: Andy Bechtolsheim és Scott McNealy a Stanford Egyetemen találkoztak, ezért új cégüket a Stanford University Network rövidítésével ruházták fel. Első termékük is egy Bechtolsheim által tervezett gép volt, ami - csodák csodája - szintén a SUN nevet viselte.

Hangzatos szókapcsolatok | Eltekintve a gyakran használt "kicsi és puha" vicctől, valóban nem járunk messze a Microsoft nevének megfejtésétől, a szó ugyanis a MICROcomputer SOFTware rövidítése. Legelőször a teljes változat lett volna a szoftvercég neve, ám később lerövidült - bár érdekesség, hogy a kezdeti szárnypróbálgatások idején még előfordult, hogy ők maguk is kötőjellel, Micro-Soft formában hivatkoztak magukra.

Az Intel szintén vágott és ragasztott, pedig először a HP-hoz hasonlóan ők is a vezetékneveket akartak használni. Végül Bob Noyce és Gordon Moore rájött, hogy Moore Noyce néven már létezik egy szállodalánc, ezért az INTegrated ELectronics kifejezésből ollózták össze az azóta közismertté vált nevet.

Egy kis földrajz | Sokan betűszónak, rövidítésnek hiszik a Cisco Systems nevét, pedig a válasz egyszerű: a márka San Francisco nevéből származik, és sokáig ők maguk is kisbetűvel írták. A régi és újabb logóban már felfedezhető az utalás a San Franciscó-i Golden Gate hídra.

Az Adobe szóra a legbővebb angol szótárak is csak egy homokból és agyagból álló építőanyag nevét adják találatként. A vállalatnak csak annyi köze van az építészethez, hogy az egyik alapító, John Warnock háza a kaliforniai Los Altosban állt, és mögötte csordogált békésen az Adobe Creek nevű patak.

Furcsa történetek | Apple - miért pont Apple? Sokak szerint már megvolt a jól megtervezett, megjegyezhető logo, és innen ered a vállalat neve is, ám a történet sokkal furcsább. A cég nem hivatalosan három hónapja létezett, és egyre fontosabb volt, hogy végre jogilag is elinduljanak, névötlete azonban senkinek nem volt. A legendárium szerint Steve Jobs mérgesen kijelentette: ha senki nem képes az "alma" szónál jobbat kitalálni a nap végéig, akkor azt jegyezteti be. Úgy tűnik, nem sikerült épkézláb ötlettel előállniuk...

A Lotus egykor az üzleti szoftverek királya volt, amíg a Microsoft Office és más trónkövetelők le nem taszították a trónról. A ma már az IBM-be olvadt vállalat nevét Mitch Kapor alapító hozta, aki korábban jógaoktató volt, és valamilyen ehhez kapcsolódó pozíciót szeretett volna márkanévnek. Végül a teljes nyugalmat sugárzó lótuszülést választotta, ami a keleti kultúrában előforduló egyéb pozíciók ismeretében nem volt rossz döntés.

Nem kevésbé furcsa az Oracle története sem: Larry Ellison és Bob Oats egy olyan projekten dolgozott az amerikai hírszerzés számára, amely a tervek szerint bármilyen kérdésre képes lett volna értelmes választ adni. A Douglas Adams műveiből is ismert csodát persze nem sikerült megvalósítani, ám kicsivel később, amikor a két fejlesztő saját céget alapított, a projekt kódnevét használta fel, ami magyarul jóst, jósdát jelent.

Szótárazás, keresgélés | A japán vállalatok esetében mindenki az alapító nevére asszociál a cégnévből, ám a közhiedelemmel ellentétben nincs és soha nem is volt semmiféle titokzatos Mister Sony. A nevet úgy szótárazták ki, hogy ne csak a japán, de a nemzetközi piacon is kiejthető, egyszerű szót alkossanak. Egyrészről a latin sonus (hang) volt az alap, másrészt az ötvenes évek amerikai szlengjéből származó sonny boy kifejezés, ami okos, jóravaló fiút jelent.

A Yahoo! nevéről sokféle teória kering. Sokan a "jahú" örömkiáltással azonosítják, egyesek Gulliver utazásaiból citálják elő a yahoo nevű szörnyszülötteket, mások pedig még durvábban az amerikai szlengben használt értelmét veszik elő, ami parasztot, buta és durva embert jelöl. Az igazság azonban egy hosszas keresgélés után kimondhatóvá varázsolt szóösszetétel, ami a "Yet Another Hierarchical Officious Oracle" szavak kezdőbetűin alapszik.

Emlékszik még valaki a Hotmailre? Bizony, jóval a Microsoft előtt is létezett már ez a szolgáltatás. Sőt ez volt az első ingyenes webmail, ami azzal növelte felhasználói táborát, hogy egy apró, fura kis üzenetet biggyesztett minden elküldött e-mail végére: "PS. I love you. Get your free email at Hotmail" (Utóirat: szeretlek, és használj te is ingyenes Hotmailt). Az alapító Sabeer Bhatia azonban legelőször sehogyan sem talált megfelelő nevet, végül a felesége unta meg a parttalan ötletelést, és bedobta a Hotmail nevet. Bhatia ugyan elutasította a javaslatot. Némi agyalás után azonban rájött, hogy a HTML betűi mind megtalálhatók a névben, így engedett a házastársi nyomásnak: egy ideig még a HoTMaiL írásmóddal reklámozta a szolgáltatást.
 

MI-vezérelt embermosógép készül Japánban

A pilótafülkére emlékeztető szerkezet gyors mosó-szárító programot és teljes felfrissülést ígér a felhasználóknak.
 
Ezt már akkor sokan állították, amikor a Watson vagy a DeepMind még legfeljebb érdekes játék volt, mert jó volt kvízben, sakkban vagy góban.
Amióta a VMware a Broadcom tulajdonába került, sebesen követik egymást a szoftvercégnél a stratégiai jelentőségű változások. Mi vár az ügyfelekre? Vincze-Berecz Tibor szoftverlicenc-szakértő (IPR-Insights) írása.

Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak

Különösen az early adopter vállalatoknak lehet hasznos. De különbözik ez bármiben az amúgy is megkerülhetetlen tervezéstől és pilottól?

Sok hazai cégnek kell szorosra zárni a kiberkaput

Ön sem informatikus, de munkája során az információtechnológia is gyakran befolyásolja döntéseit? Ön is informatikus, de pénzügyi és gazdasági szempontból kell igazolnia a projektek hasznosságát? Mi közérthető módon, üzleti szemmel dolgozzuk fel az infokommunikációs híreket, trendeket, megoldásokat. A Bitport tizennegyedik éve közvetít sikeresen az informatikai piac és a technológiát hasznosító döntéshozók között.
© 2010-2024 Bitport.hu Média Kft. Minden jog fenntartva.