A Foursquare egyik legnagyobb riválisa, a Gowalla januártól bezár, a mögötte álló vállalat is megszűnik - a munkatársak pedig egytől egyig átvándorolnak a Facebookhoz. De hogy alakul át a geolokációs verseny, és mi lesz a Gowalla felhasználóival?
Bár Magyarországon talán kissé kevésbé ismert a Gowalla, mint mondjuk a Foursquare, a texasi központtal működő geolokációs szolgáltatás világszerte szintén népszerűnek számított. Igaz, számszerűleg azért a Gowalla kétmillió felhasználója elmarad a Foursquare most bejelentett 15 millió regisztráltjától, a Facebook most mégis a kisebb versenyzőben látott fantáziát. Meg is vette a céget... illetve pontosabban a dolgozóit.
Wallami furcsa módszer ■ Akvizíció helyett tömeges felvétel - ezzel a taktikával próbálkozik most a Zuckerberg-birodalom.
A Gowalla hivatalos blogjában a szolgáltatás egyik alapítója,
Josh Williams közli a tényt: január végéig teljesen leállítanak minden funkciót, az oldal pedig végleg bezár. Ők maguk pedig, a cég többi munkatársával együtt a texasi Austinból Kaliforniába költöznek, hogy a Facebook alkalmazottaiként folytassák.
Jó kérdés, pontosan mi lesz a három éve működő geolokációs megoldás felhasználóival. Az utazásaik alatt gyűjtött virtuális pontoktól, eredményektől mindenképp búcsút kell venniük, de az alapító üzenete szerint minden általuk megosztott és feltöltött tartalmat, például fotókat, bejegyzéseket és a különféle extra információt mindenki saját gépére exportálhatja.
Ami még fontosabb: állítólag a Facebook nem tart igényt a kétmillió regisztrált felhasználó adataira, tehát elviekben nem kerül Zuckerbergék kezébe a "gowallázók" neve, elérhetősége, és az elmúlt években folytatott aktivitásaik naplója sem.
Beolvasztás indul ■ A teljes Gowalla csapat a Facebook Places fejlesztői gárdájához csatlakozik, amely így megerősödve próbálja letörni a versenytársak szarvát. Bármennyire sikeres ugyanis a Facebook, a Places egyelőre nem indult be olyan mértékben, hogy leváltsa a felhasználók üzenőfalaira beszúrkált Foursquare értesítéseket "csekkolásokról", polgármesterségekről és díjakról.
A geolokációs versenytárs időközben épp új csúcsot jelentett be: a Foursquare immár 15 millió regisztrált felhasználóval büszkélkedhet, gyakorlatilag megtriplázva a tavaly ilyenkor közzétett eredményt. A piac egyéb versenyzői ennél jóval kisebb felhasználói bázissal rendelkeznek, így ha a Facebook komolyan ráfekszik a visszavágóra, könnyen kétszereplőssé szűkülhet a szegmens. A legnépszerűbb közösségi oldal mindenesetre a jelek szerint valóban háborúra készül, mivel a Gowalla-csapat beolvasztása mellett New York-i irodájába is hely-alapú megoldások fejlesztőit várja.