A cupertinói vállalat az utóbbi években annyira elkényeztette befektetőit, hogy kis túlzással már semmi nem elég jó nekik. Hiába erősek a most közölt negyedéves számok, a piac még többet várt.
Sorozatban másodszor nem tudott megfelelni a befektetők láthatóan telhetetlen étvágyának a világ egyik legjelentősebb informatikai vállalata. Az Apple ugyan mind árbevétel, mind profit szempontjából újabb magasságokba ért az elmúlt negyedévben, ám a részvényesek még többet szerettek volna látni.
Semmi nem elég ■ A vállalat most zárta pénzügyi évének utolsó, negyedik periódusát, ami egyszerre lett kiváló és kiábrándító. Kiváló, hiszen nem sok technológiai óriásvállalat mondhatja el magáról mostanság, hogy az elmúlt egy évben 27 százalékkal nőttek a bevételei. A közel 36 milliárd dollárra rúgó forgalomból bőven maradt a költségek elszámolása után is: a nettó profit 24 százalékot emelkedve könnyedén túlszárnyalta a 8,2 milliárdos szintet.
A gond csak az, hogy a cég
annyira jól szerepelt az utóbbi időben, hogy a befektetők ennél is nagyobb ugrásban reménykedtek. Így a bejelentést követően annak ellenére indult lefelé a részvényárfolyam, hogy a pénzügyi elemzők konszenzusos várakozásainak nagyjából sikerült megfelelni. A szakértők egy hajszállal szerényebb, 35,8 milliárdos forgalmat, viszont némileg több nyereséget vártak. Egy részvényre vetítve ez azt jelenti, hogy 8,75 dolláros profit helyett "csak" 8,67 jött össze.
Termékekre lebontva a cég negyedéves eredményeit az látszik, hogy a zászlóshajóként funkcionáló iPhone okostelefonokból 26,9 milliót szállítottak, ami kicsit jobb az előzetesen várt 26 milliónál. A táblagépek piacán azonban enyhe csalódást okozott az, hogy iPad-ből a prognosztizált 15 helyett 14 millió kelt el. Almás számítógépekből 4,9, iPod-ból pedig 5,3 millió darabot sikerült értékesíteni.
Karácsonyi csata ■ Az Apple vezetője a számokhoz fűzött kommentárjában természetesen nagyon optimista hangot ütött meg.
Tim Cook óriási felfutására számít a hagyományosan erős év végi hónapokban. Erre nem csupán a karácsonyi bevásárlások keresletfelhajtó hatása ad alapot, hanem a
szeptemberben debütáló iPhone 5 illetve
a héten bemutatott iPad mini termékek is.
Mindezek ellenére a most zajló negyedévre vonatkozó hivatalos vállalati prognózis meglehetősen konzervatív, legalábbis ahhoz képest, amennyit jelenleg elvárnak a pénzügyi elemzők. Miközben az Apple 52 milliárdos árbevételre és 36 százalékos nyereséghányadra számít, a szakértői konszenzus 55 milliárdos forgalom mellett 43 százalékos margint lát elérhetőnek. A minden bizonnyal óriási konkurenciaharcot hozó karácsonyi szezonban majd eldől, hogy a cég képes lesz-e ismét rátenni egy lapáttal a saját maga diktálta őrült tempóra, vagy a befektetőknek ismét fanyalogniuk kell a "kiábrándítóan alacsony" kétszámjegyű növekedés miatt...