A távközlési különadó mellett a gazdasági környezet sem segíti a Telenor hazai leányvállalatának eredményeit, de a második negyedév gyenge számaiban a cég folyamatos piaci térvesztése is tükröződik.
A Telenor Magyarország ma közéttett második negyedéves pénzügyi jelentése nem ad okot sok örömre a norvég tulajdonú cégnél. A bő 39,6 milliárd forintos árbevétel ugyan "csak" négy százalékkal marad el a tavaly ilyenkori szinttől, de a
kamatok, adózás és értékcsökkenési leírás előtti eredmény (EBITDA) már közel 20 százalékkal kevesebb lett.
Nem esett jól a különadó ■ A 2010-es helyzethez képest lényeges változást okozott idén az értékesítési költségként elszámolt, 2,4 milliárdos távközlési különadó. Azonban e tétel nélkül is csökkenő pályán halad a Telenor, annak ellenére, hogy valamennyire sikerült visszafogni a működési költségeket. A válságadót leszámítva is közel ötszázalékos romlást mutat az EBITDA szintje.
A vállalatvezetés ennek ellenére megpróbál pozitív jövőképet rajzolni.
Christopher Laska, a cég vezérigazgatója az időközben elindított hálózatmodernizációs programban és a mobilinternet sikeres elterjesztésében látja a kiutat.
Ütéseket kapnak és... kapnak ■ Mivel ezeken a területeken a versenytársak is aktívak, önmagában ezek a stratégiai célok nem garantálják a nehéz szituáció pozitív irányú változását. Főleg annak fényében nem, hogy a Telenor az utóbbi időben rendre alulmarad a T-Mobile-lal és a Vodafone-nal szemben. Az alábbi grafikon jól mutatja, hogy a mobilelőfizetések számának
idén tapasztalt csökkenése túlnyomórészt a Telenor ügyfélkörét érintette.
Az előfizetői számok tekintetében megmutatkozó piacvesztést csak súlyosbítja az egy előfizetőre jutó bevételek csökkenése. Míg tavaly ilyenkor 3683 forintot fizetett havonta egy Telenor-ügyfél, az idei második negyedévben ez 3526 forintra esett vissza.