Amikor egy ügyfél szervert vásárol, legtöbb esetben nem is tudja, hogy lehetősége lenne külső forrásokból alkatrészek beépítésére, amelyek akár hatékonyságnövelést vagy épp költségcsökkentést eredményezhetnek. A szervergyártók persze igyekeznek is mindent megtenni ez ellen, ezért a függetlenek dolga kifejezetten nehéz.
Bár tíz-húsz éve, első asztali számítógépeiket még sokan különálló alkatrészekből állították össze, egyenként beszerezve alaplapot, processzort, memóriát, merevlemezt és minden egyebet, azóta változtak a trendek, és nem csak az asztali gépek piacán. Ahogy PC-ből is egyre több "gyári" fogy, főként a notebookok hatalomátvételének köszönhetően, úgy vált a szerverpiac is egy-egy gyártótól származó, alapoktól a legutolsó csavarig egybeépített megoldások tárházává. Egy ilyen környezet viszont jelentősen megnehezíti azoknak a komponensgyártóknak a helyzetét, amelyek igyekeznek függetlenként megmaradni a nagy játékosok között.
Biztos alapokon ■ A független megközelítés egyik jeles képviselője a napokban 25. születésnapját ünneplő Kingston, amely
megalapítása, a személyi számítógépek hőskora óta igyekszik kezdeti alapelveihez ragaszkodni. A legnagyobb független memóriagyártóként sokféle nagy név OEM beszállítója, notebookoktól a világ legfontosabb adatközpontjainak szervereiig mindenfelé találkozhatunk az általuk készített komponensekkel, saját név alatt forgalmazott termékeikkel azonban vastag falakat kell áttörniük.
Stephane Rizzetto, a vállalat DRAM modulok fejlesztéséért felelős európai vezetője szerint termékeik műszaki tekintetben nem csak elérik, de sok esetben meg is haladják a nagy szervergyártók memóriáinak színvonalát. A modulok és kitek tervezése során nem általánosan használt megoldásokat, inkább kifejezetten az adott szerverekbe illő, azokkal legjobb hatékonyságot elérő komponenseket terveznek. A modulokat saját, szigorú szabványok alapján tesztelik, akár három hónapon át használják őket éles körülmények között, gyakran túlcsavart hőfokon, vagy épp megnövelt árammal "sokkolva" őket. A nagy feladat azonban épp ezután következik, az értékesítés és szerviz fázisaiban.
Csakazértis ■ Amikor egy szervergyártó viszonteladója vagy rendszerintegrátora új szervert ajánl ügyfeleinek, az esetek túlnyomó többségében a gyártó saját konfigurációs segédletének, konfiguráló-szoftverének felhasználásával állítja össze a kiszolgálót. Az ilyen módszerek – a gyártó szempontjából teljesen érthető módon – nem tartalmaznak külső gyártó által kínált megoldásokat, és egyes szállítók esetében ráadásul nincs is lehetőség bizonyos alkatrészek hiányában rendelni szervereket.
Ha egy viszonteladó mégis meggyőződik a külső gyártó komponenseinek előnyeiről, és beépíti azokat az eladott szerverekbe, máris lehetőséget ad egy érdekes, és esetenként igen kellemetlen jogi anomália felbukkanására. Ha ugyanis a szerver meghibásodik, egyértelműen annak hivatalos szervize száll ki a helyszínre a garanciaszerződés alapján, ha pedig egyértelműen a "kívülről" beépített komponens romlik el, annak szervizpartnere felel a javításért vagy cseréért. A legtöbb esetben azonban nem látszik elsőre, a szerverházon belül mivel van probléma, így először a szerverhez tartozó partnert hívják a helyszínre. Ha ő azt állapítja meg, hogy a memória okozza a hibát, máris érkezik a kiszállás árát tartalmazó számla. Hiába jön másodjára a memóriához tartozó szervizes, aki ingyen javít vagy cserél, ezt a köztes összeget máris az ügyfélnek kell lenyelnie...
A hazai képviselet vezetője,
Kaszál Norbert szerint a megoldás mindenképpen az, hogy a hazi viszonteladók és szervizpartnerek között is el kell terjeszteni az ingyenes KingstonCare partnerség lehetőségét, amely többek között helyszíni cserét, ingyenes javítást, de akár a hibák miatti közvetlen pénzvisszafizetés lehetőségét is felkínálja. Ebben az esetben a helyszínre érkező szervizes kolléga egyszerre nyújthatna garanciális szolgáltatásokat a szerver és a memóriák hibája esetén. A gyártó piac-meggyőzési stratégiájának része az ingyenes KingstonConsult szolgáltatás is, amelyben teljes szerver-tervezési tanácsadással, helyszíni felméréssel, előzetes jelentésel elkészítésével vázolják fel, a vevő működési gyakorlatát milyen szerver-memória kombináció szolgálná a leghatékonyabban. Emellett műszaki és üzleti döntéshozóknak szánt oktatásokkal, közvetlen technikai segítségnyújtással igyekeznek bebizonyítani, hogy a független komponensek használata minden szinten előnyökkel járhat.