A Facebookot az aktuális részvénykibocsátás magasabbra árazza, mint amekkora a Hewlett-Packard és az eBay együttes cégértéke.
A Facebook-részvények 38 dolláros kibocsátási árfolyamával számolva a közösségi hálózat értéke 104 milliárd dollár, ami sokak szerint 25 vagy akár 50 százalékkal is megemelkedhet a
tőzsdei megjelenést követő időszakban. (A hazai GDP-t már ennél kisebb, 11 százalékos árfolyam-emelkedéssel is beelőzné.) Nem rossz egy olyan vállalkozástól, amely mindössze nyolc éve létezik, és bármilyen nagyvonalú meghatározás alapján sincsenek saját termékei.
Azt, hogy a piaci kapitalizációnak mennyire kevés köze van egy vállalat valós méretéhez és súlyához,
januári összehasonlításunk után egy friss diagramon is igyekszünk bemutatni. A Facebook ezek szerint értékesebb, mint a HP és az eBay együttvéve, sőt többet ér, mint az egyik legjobban menő dotkom cég, az Amazon, amely meghatározó szereplővé vált az online kiskereskedelemben, a cloud szolgáltatások területén, újabban pedig a táblagépek piacán.
Nagyon drága ■ A Facebook az optimista becslések szerint évente 50 százalékkal növeli majd bevételét a következő években, ami azt jelenti, hogy részvényeinek jelenlegi árfolyam-nyereség aránya a 2013-ra várható, 2,5 milliárd dolláros profithoz képest is negyvenszeres – szemben például a legmagasabban jegyzett technológiai vállalattal, az Apple-lel, amely ugyanilyen távlatban tizenegyszeres mutatóval rendelkezik.
Ez természetesen még messze van, úgyhogy nézzük, hogy festenek a tavalyi eredményekre épülő, jelenlegi árfolyam-nyereség ráták. Itt az Apple esetében tizenháromszoros, a Google-nél tizenkilencszeres, míg a Facebooknál százszoros szorzóról beszélhetünk, ami rövid idő múlva akár százötvenszeresre is felszaladhat. A vállalat bevételei viszont az utóbbi negyedévekben egyre lassabb ütemben növekedtek, így a közösségi oldal jól tenné, ha minél előbb bemutatná régóta ígért, forradalmi jelzővel illetett szolgáltatásait.