A globális online cenzúra és biztonsági lehetőségét felvető SOPA és PIPA tervezetekkel kapcsolatban már az is érdekes kérdés, hogyan kerülhettek egyáltalán az amerikai törvényhozás elé.
Az online kalózkodás visszaszorítását célzó törvényjavaslatokkal kapcsolatban sokan kiemelik, hogy most került sor a tartalomipari csoportok és az internetes vállalkozások első valódi összecsapására. Mivel
a SOPA és - a megszólalásig hasonló - PIPA tervezetek nyilvánvalóan aggályosak a felhasználói tartalomból élő vállalkozások és az internetezők többségének szemében is, nem beszélve a tisztán szakmai jellegű biztonsági problémákról, jogos kérdés, hogy a mögöttük álló szervezetek miként szerezhették meg a szükséges képviselőházi és szenátusi támogatást.
Irány a politika ■ Az OpenSecrets statisztikái szerint a "hollywoodiak" tavaly 94 millió dollárt fordítottak a kongresszusban zajló lobbitevékenységükre, már ami a követhető, törvényes és bejelentett kiadásokat illeti. Ez több, mint amennyit a teljes informatikai szektor költött hasonló célokra, az online vállalkozások forrásainak pedig a sokszorosa. Ezzel szemben figyelemre méltó, hogy 2011-ben már a Google volt a legdrágábban lobbizó informatikai cég, a Facebook pedig – bár egymilliós befektetésével csak huszonnyolcadik a listán – harmadával többet költött, mint egy évvel korábban.
Ahogy a SOPA esetében szervezett tiltakozási hullám is megmutatta, az internetes közösség egyre jelentősebb fellépésekre képes. Persze a kapcsolódó források aprópénzt jelentenek a tartalomipar érdekérvényesítő képességéhez mérten, de ahogy a tét is emelkedik, úgy találhat magára az egyelőre apolitikus internetes iparág. Az online szerencsejáték szabályozása például folyamatosan napirenden lévő téma, és nem kell hozzá nagy fantázia, hogy elképzeljük, a kedvező jogi háttér mekkora bevételeket jelentene a Facebooknak és versenytársainak.