A hírközlési hatóság megtiltotta, hogy a T-Mobile automatikusan aktiválja azt a mobilnet-szolgáltatást, amely havidíjjal nem jár, ám könnyen több tízezres számlákat generálhat. Az NMHH a többi szolgáltatónál is vizsgálódik.
2011-ben egyre több panasz érkezett a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatósághoz (NMHH) amiatt, hogy az okostelefont vásárló T- Mobile előfizetőknek több tízezer forintos számlájuk keletkezett, jóllehet mobilinternetre nem fizettek elő a cégnél - írja az NMHH közleményében.
A szolgáltató azzal magyarázta a sokkoló számlákat, hogy minden előfizetője részére Net Start néven külön megrendelés nélkül is biztosítja a mobilinternet szolgáltatást, amelynek ugyan havi díja nincsen, ugyanakkor a forgalmazott adatmennyiség után fizetni kell. Mivel ez a szolgáltatás az előfizetői szerződésekben nem megfelelően volt feltüntetve, ezért létezéséről az előfizetők csak akkor értesültek, amikor kézhez kapták több tízezres, egyes esetekben akár százezres számláikat.
NetStop ■ A panaszok nyomán a hatóság megállapította, hogy a Magyar Telekom nem a hírközlési jogszabályoknak megfelelően járt el a Net Start csomagra vonatkozó általános szerződési feltételek megfogalmazásakor, valamint a szolgáltatásra vonatkozó szerződések megkötésekor. Az előfizetők védelme érdekében az NMHH határozatban kötelezte Magyar Telekomot, hogy a Net Start szolgáltatását automatikusan ne aktiválja, illetve a havidíjas mobilinternet csomagok lemondásakor automatikusan ne állítsa vissza a szolgáltatást.
A hatóság arra is felhívta a távközlési céget, hogy előfizetői szolgáltatásokat a jövőben csak az általános szerződési feltételeivel összhangban, előfizetői szerződés alapján nyújtson, azaz külön írásos megrendelés nélkül ne aktiváljon szolgáltatást, melyért az előfizetőnek számláz. Az NMHH hivatalból vizsgálja a Telenor és a Vodafone hasonló szolgáltatásait is.
Előbb kérdezz, aztán lőj ■ Az NMHH közleménye felhívja az előfizetők figyelmét, hogy okostelefon, táblagép, netbook vagy más, mobilhálózaton is használható hordozható eszköz beszerzésekor válasszanak megfelelő, fix áras mobilinternet díjcsomagot, vagy kérjék szolgáltatójuktól a mobilinternet szolgáltatás teljes deaktiválását.
Fontos, hogy a havidíjas mobilinternet csomagokban foglalt adatforgalom csak belföldön használható fel, így amennyiben külföldre készülnek, akkor mindenképpen tájékozódjanak a roaming során felmerülő adatforgalmi díjakról is.
Intő példa ■ A hatóság pénteki tájékoztatóján
Kiricsi Karola, az NMHH szóvivője elmondta: az NMHH egy közérdekű kereset benyújtását, egy mintaper indítását fontolgatja, amit ha megnyer, akkor ez alapján minden károsult visszakövetelheti a pénzét. A két másik szolgáltató vizsgálata várhatóan még a nyáron befejeződik.
A most elmarasztalt Magyar Telekom közölte, hogy eleget tesz a hatóság határozatának. "A Magyar Telekom a mobilinternet szolgáltatás igénybe vételét elősegítendő tette ügyfelei számára automatikusan elérhetővé a határozatban említett díjcsomagot. A Telekom Általános Szerződési Feltételei - ahogy a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság határozatában is szerepel – jelenleg is tartalmazzák a kérdéses adatdíjcsomagra vonatkozó feltételeket és díjakat, álláspontunk szerint a hatályos szabályozásnak megfelelően." - írja a szolgáltató hivatalos válaszában.
"Figyelemmel azonban a hatóság új – jelenleg még nem jogerős – határozatában foglaltakra, felülvizsgáljuk az Általános Szerződési Feltételek vonatkozó részét, és azt úgy módosítjuk, hogy a hatósági álláspont szerint is megfeleljen az elektronikus hírközlésre vonatkozó szabályoknak és követelményeknek" - tette hozzá a közlemény.