A Facebook növelte a felhasználók számát és mobilon is egyre több bevételre tesz szert.
Az elemző cégek az utóbbi időben előszeretettel számoltak be a Facebook hanyatlásáról, illetve arról, hogy a tinédzserek elfordulnak a közösségi oldaltól, mert az már unalmas. A Facebook 2013 első negyedévi üzleti jelentése viszont másról szól, bár az is igaz, hogy őrült fejlődésről nem, inkább visszafogott építkezésről tanúskodnak a számok.
Növekvő nyereség ■ A Facebook 2013 Q1 időszakában (január-március) 1,46 milliárd dolláros bevételt generált, ami az egy évvel ezelőtti hasonló időszakban 1,06 milliárd volt (ez 38%-os növekedés), 2012 utolsó negyedévében pedig 1,59 milliárdot termelt a Facebook. Az előző évi 205 milliós nettó nyereséghez képest ebben a negyedévben 219 millió nyereséget könyvelt a Facebook, ami szintén jól látható, bár nem eget rengető, 6,8 százalékos növekedés 2012 első negyedévéhez képest.
Mark Zuckerberg 2013-at a befektetés évének nevezte, ami meg is látszik a kiadások és költségek mértékén, ami az első negyedévben (2013) 1,08 milliárd USD-t tett ki, és ez 60 százalékos növekedés az előző év első negyedévéhez képest.
Zuckerberg is és a Facebook a mobilra fókuszál
Mobilban az erő ■ Lényeges és figyelemreméltó változás azonban, hogy közel minden harmadik dollár a mobilon, illetve tableteken megjelenő facebookos hirdetésekből folyik be, ami azt jelenti, hogy a Zuckerberg végre képes hasznot húzni az oldal mobilos látogatóiból. Számokba öntve mindez azt jelenti, hogy a Facebook mobilos hirdetés bevételei 374 millió dollárra nőttek az előző negyedévhez képest, ami 22 százalékos ugrást jelent. Ezzel az eredménnyel a cég összesített reklámbevételének 30%-át a mobilos hirdetések adják, amely arány 2012 utolsó negyedévéhez képest 23, az azt megelőző negyedévhez képest pedig 14 százalékos növekedést jelent.
Látogatói számban is sikerült jelentős növekedést elérnie a Facebooknak, mivel a napi aktív felhasználók száma márciusban 665 millió volt, és 2012 Q4-ben még 618 millión állt a számláló. A havi aktív felhasználók száma 1,11 milliárd volt márciusban, de ez a szám úgy igazán izgalmas, ha tudjuk, hogy ebből a mobilos aktív felhasználók (havi) száma 754 millió, és itt érhető tetten a nagy ugrás, mivel ez utóbbi adat az egy évvel ezelőtti számokhoz képest 54 százalékos növekedést jelent.
Facebook Home: sokat szidják, de használják
Úgy tűnik tehát, hogy a Facebook végre megtalálta a módját annak, hogy az egyre növekvő mobilos táborból hasznot húzzon és a mobilos felületeken megjelenő reklámokból számottevő bevételekre tegyen szert. A
nemrégiben útnak indított, de egyelőre csak meghatározott számú androidos mobilon használható Facebook Home alkalmazás is erre utal, noha ezen a felületen egyelőre nem jelentek meg a reklámok. Az viszont várható, hogy a megfelelő számú letöltése után (10 nap alatt 500 ezren töltötték le, de szinte csak lehúzó kritikákat kap az app) a Facebook megnyitja a hirdetési csatornákat, amivel tovább növelheti a mobilos bevételeit.