Megdöbbentő mértékben teleszórták negatív számokkal a Nokia legfrissebb pénzügyi jelentését. A második negyedév a finn vállalat legmeredekebb mélyrepülését hozta.
A Nokia neve valaha egyet jelentett a csúcskategóriás mobiltelefonokkal, a mobilpiaci abszolút első hellyel, ám pár éve a vállalat elindult egy olyan lefelé tartó spirál mentén, amit azóta hiába próbálnak megállítani. A mostani pénzügyi jelentés legfontosabb pontjaiban hatalmas mínuszokkal találkozhatunk, és a részletek sem biztatóak.
A kabinnyomás csökken ■ A finn vállalat második negyedévében 7 százalékkal kevesebb bevételt realizált, mint a tavalyi hasonló időszakban: 10 milliárd dollár helyett 9,275 milliárdnál állt meg a számláló. Ez ráadásul még az idei első negyedévük 10,4 milliárdjánál is rosszabb eredmény.
A mobiltelefonokért felelős Devices & Services üzletág összességében 20 százalékkal teljesítette alul a tavalyi Q2-t, amely összesen 88 millió készülék forgalmazását jelenti. Ezt jobban boncolgatva az okostelefonoknál még brutálisabb visszaesést találunk: a tavalyi 25,2 millió darab helyett csupán 16,7 millió fogyott az N8-ból és társaiból. A ráncfelvarrás után is
öregecske és funkciószegény Symbian^3 képtelen talpraállni az iOS-Android küzdelem árnyékában,
a MeeGo-val felszerelt N9 csupán időkitöltő próbálkozásként értelmezhető, a Microsofttal kötött paktumnak pedig
egy kiszivárgott videón kívül még nincs kézzel fogható eredménye.
Mentőmellények az ülés alatt ■ A mostani okostelefonos darabszám már nem csak megközelítette az iPhone eladásait, hanem mélyen alá is repült az Apple negyedévenkénti 20 millió darabos forgalmának. Ha pedig megnézzük azokat az elemzéseket, amelyek az idei évben átlagosan 60 százalék körüli növekedést jósolnak az smartphone-piacon, a mínusz 34 százalék kifejezetten elkeserítő.
Még az a szegmens is nagyot esett, amely eddig a Nokia hátországának számított: bárhogy is bukdácsoltak az okostelefonos felzárkózással, a hagyományos készülékek eddig olyan nagyságrendben fogytak, ami valamilyen szinten ellensúlyozta a felső kategória kieséseit. Most azonban a 71,8 milliós darabszám 16 százalékkal múlta alul a tavalyi második negyedév eredményeit, tehát ezek szerint "butatelefonok" terén is kezd kifogyni a Nokia ereje.
A trend ugyanis ebben a szegmensben is változik, a hagyományos készülékek helyett egyre többen valamilyen olcsóbb okostelefont választanak, amelyekből már távol-keleti gyártmányok mellett a nagyobb gyártók is kínálnak alternatívákat. A szolgáltatók szintén igyekeznek okostelefonok felé terelni az ügyfeleket, és az előfizetésekhez kapcsolódó akciókkal már valóban nem nehéz megfizethető készülékhez jutni.
Egy motor még talán működik ■ Az egyetlen olyan terület, ahol némi pozitív egész számot találhatunk a Nokia hivatalos összesítésében, a Nokia Siemens Networks eladásaihoz köthető. A mobil-hálózatra fókuszáló szegmens 3,6 milliárd dollárja 20 százalékot javított a tavalyi hasonló negyedéven, azonban itt is gyorsan lehűti a kedélyeket a nyereség mutatója, amely mínusz 111 millió dolláron állt meg.
Stephen Elop, a Nokia Microsofttól átemelt vezetője szerint persze csak átmeneti a visszaesés: megjegyzései szerint már megtették a szükséges lépéseket azért, hogy kipucolják az év elején teletömött és beragadt kínai és európai viszonteladói raktárakat, újratervezzék az árazást és az eladási csatornák kezelését. Az okostelefonok terén kifejezetten sokat vár az első windowsos Nokia készülékek megjelenésétől, valamint az idei év második felében elstartoló dupla SIM-kártyás készülékektől.
Aki tovább szeretne szörnyülködni, a teljes jelentést és az összes magyarázatot a Nokia hivatalos oldalán részletesen is elolvashatja, aztán pedig tanakodhat rajta: lehet-e még ilyen dugóhúzóból visszarántani a zuhanó gépet?