A következő években is az IT egyik leggyorsabban növekvő szegmense lesz az üzleti intelligencia, ahol a gyorsaságon, kényelmen és a könnyű hozzáférhetőségen lesz a hangsúly.
Az üzleti döntéshozatalban segítséget nyújtó, a vállalati információkat könnyen áttekinthető formában prezentáló üzleti intelligencia (angolul Business Intelligence - BI) eszközök piaca az elmúlt években világszerte és hazánkban is folyamatosan bővült. A gazdasági nehézségek nem hogy hátráltatták volna a fejlődést, hanem egyenesen új lökést adtak, hiszen a lassabb növekedési lehetőségek mellett a vállalatoknak a lehető legpontosabb információkkal kell rendelkezniük az üzlet aktuális alakulásáról.
Az amerikai IDC felmérése szerint az üzleti analitikai szoftverekből származó bevétel (a piackutató a klasszikus BI szoftverek - lekérdezés, riportolás és analitika - mellett a fejlett analitikai alkalmazásokat is ide sorolja) 2009-ben 2,5, tavaly azonban már 7 százalékkal növekedett, és a piac mérete megközelítette a 8,57 milliárd dollárt. Az amerikai Gartner piackutató cég a vezető BI-platform szállítók között a szoftveróriások – SAP, IBM, Microsoft, Oracle – mellett néhány nagy független céget sorol fel, ezek a SAS, a MicroStrategy és az Information Builders.
Katalizáló válság ■ A magyar üzleti intelligencia piac még ennél is markánsabban fejlődött: 2009-ben 14,7 százalékos, míg tavaly 4,7 százalékos volt a bővülés dollárban számolva, és így elérte a 19,43 millió dollárt. Idén újabb 5 százalékos javulást vár az IDC, és a következő két évben még ennél is nagyobb mértékben bővülhet a magyarországi üzleti intelligencia piac.
Fauszt Gábor, az IDC vezető elemzője szerint a nagy kereslet annak köszönhető, hogy a cégek a korábban megszokott féléves riportolás helyett akár heti szinten is megvizsgálják az üzleti eredményeket. A válság több iparágban is katalizálta a BI piacot, amely a virtualizáció és cloud computing mellett az IT egyik leggyorsabban bővülő szegmense volt.
A legtöbbet a pénzügyi intézmények költöttek BI eszközökre, elsősorban a kockázatkezelés hatékonyabbá tétele érdekében. Emellett a 2007 márciusa óta csökkenő forgalommal küzdő kiskereskedelem is ezekhez az eszközökhöz fordult. Hozzájuk hasonlóan a telekommunikációs cégek is szeretnék a meglévő ügyfeleket magukhoz kötni, így a kintlévőségkezelés, illetve az ügyfélmegtartás érdekében költöttek nagy összegeket az üzleti intelligenciára.
Az IDC szerint az üzleti intelligencia eszközöket a következő időszakban jellemzően dashboardok (azaz az üzleti adatokat mutató "műszerfalak") megjelenítésére, multidimenziós elemzésekhez, vagy csoportmunka szoftverekben használják fel, és egyre többen szeretnék mobileszközön is elérni ezeket az alkalmazásokat. A megkérdezett vezetők 63 százaléka válaszolt úgy, hogy a meglévő rendszereken belül tervezi bővíteni a felhasználók számát, azaz jól látható, hogy a cégeken belül organikusan terjed szét a BI eszközök használata.
Mire használják az üzleti intelligenciát a cégek?
Forrás: IDC
Marad a növekedés ■ Az IDC elemzője szerint a cloud computing, illetve a webes szoftverszolgáltatások elterjedésével az üzleti intelligencia piac is komoly változáson megy majd át. Ugyan a BI esetében a szoftver-mint-szolgáltatás (Software-as-a-Service - SaaS) modell még sokáig marginális lesz (az Egyesült Államokban 2010-ben 3,3 volt a szolgáltatásként igénybe vett BI szoftverek aránya, és 2015-ig 5 százalékra növekszik majd), az éves növekedési ütem 7 százalék felett lesz. A cloud modell elterjedése várhatóan demokratizálja a BI piacot, és kisebb BI szállítók is szolgáltathatnak a felhőben.
Fauszt Gábor a nemzetközi és a hazai trendekkel kapcsolatban elmondta még: ahogy nemzetközi szinten, úgy egyelőre itthon is három nagy gyártó - Oracle, IBM, SAP - dominálja a piacot 60-65 százalékos részesedéssel. A további trendek közül a BI célgépek terjedését, a memórián belüli lekérdezések térnyerését, és a közösségi döntéshozatal növekvő szerepét említette. Az IDC hazai leányvállalatának vezető elemzője ugyanakkor úgy véli: a mobil eszközöket övező BI hype gyorsan elmúlik, mivel elsősorban a sales munkatársak számára jelenthet valódi előnyt, hogy a mobileszközökről is elérhetik a legfrissebb jelentéseket.
Gyors, kényelmes ■ Arató Bence, a közelmúltban megrendezett Innovatív BI konferenciát szervező BI Consulting Kft. ügyvezető igazgatója szerint a hazai szakembereket is hasonló témák érdeklik az üzleti intelligencián belül, mint a nemzetközi kollégákat, ezek a prediktív analitika, a vizuális adatfelderítés, az önkiszolgáló BI és a kollaboratív BI, valamint a memórián belüli adatbázisok. Az üzleti igényeket a szakember három csoportba sorolja:
a BI legyen gyors, kényelmes és mindenhol elérhető.
Forrás: BI-TREK
A prediktiv analitika a sokáig a szélesebb felhasználói közösség elől elzárt, és csak a szakértők által használható adatbányászati megoldásokat teszi szélesebb körben használhatóvá, így a technikailag nem túl képzett üzleti elemzők számára is elérhetők lesznek az előrejelzések. Az adatvizualizáció és és adatfelderítés a Bi következő nagy hullámát hozhatja el azzal, hogy a sokszor ismert adathalmazból gyorsan értelmezhetővé teszi a releváns információkat.
Egyszerű, mint az Excel ■ Arató Bence szerint az üzleti felhasználók a BI rendszerek előtt jellemzően az Excelt használták az üzleti jelentések elkészítésére, ahol önkiszolgáló módon megtehettek bármit. Ezt a fajta rugalmasságot elvárják a drága pénzért megvett BI eszközöktől is, amelyet azonban hosszú ideig nem kaptak meg tőlük. - Már a Google Docs is nagy élmény tud lenni, ahol egyszerre lehet dolgozni egy táblázatban; ezt az élményt hozzák vissza kollaboratív és önkiszolgáló BI alkalmazások - magyarázta a BI szakértő.
A felhasználói élmény az egyik legfontosabb szempont
a memóriaalapú adatbázisok terjedésénél is: a komplexebb lekérdezésekre eddig órákat, de akár napokat kellett várni, és egy-gy lekérdezés túl sok erőforrást kötött le, az új célberendezésekkel azonban néhány másodperc alapján le lehet futtatni az elemzéseket akár nagy adattömegeken is.