Már persze azon a technikai akadályon kívül, hogy egyébként sincs rá lehetőségem, azért, mert egyáltalán nem bízom a Facebook jövőjében.

Miközben az Index.hu munkatársai belevágnak, hogy felvásárolják a Facebookot, és ebből meggazdagodjanak, én azon gondolkodtam, hogy a rövid távú spekuláción kívül mi érdekes lehet még ebben a részvényben. És arra jutottam, hogy Facebook-részvényt venni valódi befektetés céljából elég veszélyes vállalkozásnak tűnik.

És, hogy miért fontos ezt kiemelni? Mert a legtöbb kisbefektető így vásárol részvényt. Nem áll rendelkezésükre rugalmas kereskedési lehetőség, és nem is értenek ahhoz, hogy mikor kellene eladni a papírokat. Megveszik, megtartják néhány évre, és remélik, hogy meggazdagodnak belőle. Ráadásul a legtöbben most, a nyílt kereskedési fázisban szeretnének majd beszállni közülük, így eleve kissé drágábban vásárolnak.

Facebook-részvény - Milyen hatással lesz a teljes piacra?
 

Királyból paraszt  Mi viszont először is emlékezzünk. Emlékezzünk például arra, hogy a Myspace vagy az iWiW annak idején mekkora durranásnak tűnt, és ehhez képest hány évig tudott fennmaradni.

Arról az iWiW-ről, amit néhány éve még milliárdos értékre tartottak, sorra regisztrálnak ki az emberek, és a fiatalok többsége “paraszt Facebooknak” becézi a közösségi oldalt. Valószínűleg eladni sem lehetne, még a feléért sem annak, amit a Telekom fizetett érte. Mindez csupán néhány év volt.

Most úgy tűnik, mintha a Facebookot már gyerekkorunk óta használnánk, pedig nem ez az igazság. A közösségi portálok jönnek és mennek, eddig megfigyelt életciklusuk 5-8 év volt.

És valóban, mutatnak jelek arra, hogy a Facebook iránt csökken az érdeklődés. A Guardian már tavaly arról írt, hogy lassult a növekedés üteme, Ausztráliában pedig a tavalyi évhez képest 21 százalékkal kevesebb időt töltenek az emberek az oldalon.

Eközben a Pinterest kilőtt, mint a rakéta. Egy más megközelítés, az emberek rákaptak, szeretik. Ki tudja, mi lesz belőle?

A nagy kurkászó játszótér ■ Ennél azonban még érdekesebb azt elemezni, hogy a Facebook mit nyújt a felhasználóinak. A válasz pedig, hogy a kurkászáson kívül gyakorlatilag semmit.

Nem sikerült az elmúlt évek alatt olyan szolgáltatást felmutatni, ami HASZNOS lenne a felhasználók számára. Ott volt ugye a Facebook mail, amit néhány éve, mint Gmail verő szolgáltatást mutattak be. Megbukott. Aztán a Facebook összeállt a Binggel, hogy közösen megreformálják az internetes keresést. Eddig nem sikerült. Megpróbáltak a Skype vállán magasabbra emelkedni, nem érzem úgy, hogy sikerült volna. Őszintén, ki használ itt rendszeresen Facebookon videós chatet?

Márpedig kurkászni kellemes dolog, de azt bárhol lehet, és ezzel nem lehet sokáig az élen maradni. A Facebooknak nem sikerült egyetlen áttörés sem. Sem a mail, sem a keresés, sem a videó chat. Legalábbis eddig.

Nézzük meg, hogy mi az, amit még nem kaptunk meg a Facebooktól:

■ Nem kaptunk forradalmian új mobil szolgáltatást. Nincs Facebook voice alkalmazás, miközben a Viber szintén az egekbe tör.

■ Nem kaptunk megoldást az emlékeink rendszerezésére. A timeline kicsit citrom ízű.

 Nem kaptunk az érdeklődésünknek megfelelő közösségi életet, és nem sikerült jól integrálni a szakmai közösségeket.

 Nem kaptunk megoldást a közösségi vásárlásra (bár ebbe az irányba is voltak – vannak próbálkozások).

 Nem kaptunk forradalmian új megoldást a médiafogyasztásra. Nincs Facebook news, nincsenek személyre szabható hírcsatornák. Pedig milyen szuper lenne, ha nem csupán egyetlen hírfolyam lenne a kurkászásra, hanem akármennyi, méghozzá az érdeklődési köreinknek megfelelően. Így váltani lehetne a szakmai és a magán hírfolyamok között.

Unalomba fullad? ■ A Facebook tehát a fogyasztók szemszögéből megmaradt egy nagyra nőtt kurkászó játszótérnek. Csillogó szemű kisbabák, pajkos kiscicák, csajozni vágyó pasik, pasizni vágyó csajok, meg persze a píárosok, marketingesek és a média munkásai, akik meg vannak győződve arról, hogy Facebookozni szuper cool. Hosszú távon azonban mindez kevés, mert megunható.

Természetesen nem temetem a Facebookot. Rengeteg lehetőség van az oldalban, de nagy kérdés, hogy sikerül-e valamivel igazi áttörést elérnie. Ha igen, még a részvényvásárlás is bejöhet. Ha viszont nem, akkor hamarosan a Facebook is csatlakozik a Myspace-hez és az iWiW-hez a nyugdíjasházban.

Bitport Petrányi-Széll András
Bitport Petrányi-Széll András
Petrányi-Széll András szociálpszichológus és szakközgazdász, a PS:PRovocative
PR-ügynökség tulajdonos partnere.

Ismét keresik a hazai digitális szakma női példaképeit

A 40 év feletti női szakemberek elismerését célzó pályázatot immár harmadszorra hirdette meg az IVSZ és a WiTH.
 
Ezt már akkor sokan állították, amikor a Watson vagy a DeepMind még legfeljebb érdekes játék volt, mert jó volt kvízben, sakkban vagy góban.
Amióta a VMware a Broadcom tulajdonába került, sebesen követik egymást a szoftvercégnél a stratégiai jelentőségű változások. Mi vár az ügyfelekre? Vincze-Berecz Tibor szoftverlicenc-szakértő (IPR-Insights) írása.

Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak

Különösen az early adopter vállalatoknak lehet hasznos. De különbözik ez bármiben az amúgy is megkerülhetetlen tervezéstől és pilottól?

Sok hazai cégnek kell szorosra zárni a kiberkaput

Ön sem informatikus, de munkája során az információtechnológia is gyakran befolyásolja döntéseit? Ön is informatikus, de pénzügyi és gazdasági szempontból kell igazolnia a projektek hasznosságát? Mi közérthető módon, üzleti szemmel dolgozzuk fel az infokommunikációs híreket, trendeket, megoldásokat. A Bitport tizennegyedik éve közvetít sikeresen az informatikai piac és a technológiát hasznosító döntéshozók között.
© 2010-2024 Bitport.hu Média Kft. Minden jog fenntartva.