Ragadósnak tűnik az Apple, vagy újabban a HP példája: a hardverplatformok feletti szoros ellenőrzés már a Microsoft vezérigazgatója szerint is javítja a felhasználói élményt.
A Microsoft első embere az InformationWeeknek adott interjúban arról beszélt, hogy a vállalat az Xbox konzolok és a Kinect játékvezérlők tapasztalatai alapján a hardver- és szoftverelemek szorosabb integrációjának lehetőségeit vizsgálja. Ennek alapján elképzelhető, hogy a Microsoft az eddigieknél sokkal erősebb kontroll alá vonja majd legfontosabb termékeit.
"Ma már okosabbak vagyunk, és nem akarjuk, hogy a hardver és a szoftver közti szakadék akadályozza az innovációt" – fogalmazott
Steve Ballmer, aki szerint egyelőre csak szemléletváltásról van szó, nem új termékkategóriák kialakításáról. Ez az irány már a Windows Phone 7-es esetében is feltűnő: a gyártóknak rigorózus feltételeket kell teljesíteniük, ami látszólag akadályozhatja az új mobil operációs rendszer terjedését, de biztosítja, hogy az eszközök száz százalékosan együttműködjenek a WP7-tel.
Jobb később... ■ A Microsoft hagyományosan az OEM modellt követi, hogy termékei az eredeti hardvergyártókon keresztül a lehető legtöbb üzleti és otthoni felhasználóhoz jussanak el. Az iparágban végbemenő változásokat azonban egyre nehezebb volna figyelmen kívül hagyni. Most, hogy már a HP is saját, webOS alapú asztali és mobil operációs rendszerben gondolkodik, a Microsoft arra kényszerülhet, hogy alternatív stratégiákat keressen. Bár a Microsoft továbbra is szoftvercég, az Apple sikere ugyancsak azt igazolja, hogy a szoftvereket sokkal könnyebb egy jól meghatározott hardver alá fejleszteni.
Bár konkrétumokkal most sem állt elő, Ballmer a Windows Phone kapcsán megjegyezte, hogy az integrált megközelítés előnyei nyilvánvalóak. Ez a jövőre érkező Windows 8 esetében azt jelentheti, hogy a tabletgyártóknak az okostelefonokhoz hasonlóan szigorú követelményekhez kell majd igazodniuk a táblagépek tervezésénél. "Néhány gyártó szereti egy kicsit másképpen csinálni a dolgokat, de mi úgy döntöttünk, hogy [a kialakításra vonatkozó előírások] jobb, egységes felhasználói élményhez vezetnek, ami számunkra is lehetővé tette, hogy máshogy gondolkodjunk a fejlesztéseinkről" – vonta le Ballmer a WP7 eddigi karrierjének tanulságát.
Lassú fordulat ■ Úgy tűnik, hogy lassan a Microsoft is kénytelen lesz valamilyen hibrid megközelítés felé fordulni a termékfejlesztés kapcsán. Ballmer szerint a hardverek tekintetében nagy szabadságot biztosító licencelés (Windows), a kívül-belül saját gyártású megoldás (Xbox) és a gyártók kezének megkötése (Windows Phone) egyaránt rendelkezik bizonyos előnyökkel. Mégis úgy látszik, hogy lassan a Microsoft is elkezdhet az Apple kottájából játszani, és elindulhat a "teljesen microsoftos" PC-k, táblagépek és telefonok irányába.
Ez a változás egyelőre kevéssé ígérkezik látványosnak, hiszen a vállalat fejőstehenei – mint a Windows vagy az Office csomag – úgy vannak megtervezve, hogy a lehető legtöbb eszközön fussanak, amelyek felett a Microsoft nem igazán gyakorol ellenőrzést. A hosszabb távú lehetőségek azonban csábítónak tűnnek, főleg ha egyéb elemeket, mondjuk grafikus chipeket is hozzáadna portfóliójához. Erre talán lesz is lehetősége, az amerikai tőzsdefelügyelethez (SEC) benyújtott dokumentum szerint ugyanis
elővételi jogot szerzett az Nvidiára, amennyiben bárki vételi ajánlatot tenne a cég részvényeinek legalább 30 százalékára.