A Microsoft aktuális negyedéves eredményeiről szóló hírek azt harsogják, hogy a vállalat tőzsdei jelenléte alatt először lett veszteséges. Pedig a számokból kiderül, nagyon is jól mennek a dolgok Redmondban.
A bulvárszinten jól hangzó "elindult a lejtőn a Microsoft" jeligék a lehető legmesszebb állnak az igazságtól. A vállalat negyedik pénzügyi negyedéve egyetlen nagy mínusztól eltekintve kifejezetten jól sikerült, és az elemzők elvárásait is felülmúlta. A Microsoft rendezett, erős pénzügyi háttérrel indulhat neki egy újításokkal és változásokkal tarkított időszaknak.
Ami nem jött be... ■ A cég előzetes összesítések szerint 18,06 milliárd dolláros bevételt termelt, a profit viszont 492 millióval mínuszba hajlott. Nem arról van azonban szó, hogy hirtelen elkezdtek veszteséget termelni az operációs rendszerek vagy az irodai szoftverek: egy kevéssé sikeres 2007-es felvásárlás miatti értékcsökkenést kellett egy összegben leírni. Az Aquantive online hirdetési megoldásszállítót a webes hirdetési piac robbanása idején szerezte meg a Microsoft, ráadásul
jól felsrófolt, 6,3 milliárdos áron.
A vállalaton belül Microsoft Adcertising néven működő részleg viszont nem váltotta be a reményeket, többek között a legnagyobb versenytárs sokkal előnyösebb bevásárlása miatt. A Google ugyanezen a piacon szemezgetve a DoubleClicket választotta ki, és csaknem feleannyiért, 3,2 milliárdért olvasztotta magába. Azóta a Microsoft kísérletei (például a Yahoo-val kötött szövetség vagy az iPhone-os keresések) ellenére idén is egy százalékkal csökkent a keresésekhez kapcsolódó hirdetési piacból birtokolt részesedés 26 százalékra.
A fenti nagy tételen kívül még egy "apróbb" mínusz csúszott be a negyedik negyedévre: 540 millió dolláros mínuszt írtak be már előre a Windows 8-ra frissítőknek adott kedvezmények miatt. Aki ugyanis az új operációs rendszer megjelenése előtti hónapokban vásárol Windows 7-et, padlóközeli összegért válthat nyolcadik generációra
annak október 26-i megjelenése után.
Sok plusz mínuszt győz ■ Az első sokk ellenére sem a Microsoft, sem az elemzők nem borúlátók, jól látható ugyanis, hogy a kényszerűen leírt tételeket nem számítva a redmondi vállalat bizony erősebb, mint valaha. A tőzsde 62 centes részvényenkénti profitot várt, amit végül az Aquantive mínusza nélkül számolva 73-ra sikerült feltornászni, és 18,59 milliárd is jócskán felülmúlja a 18,13 milliárdos jóslatokat.
A Windows és Windows Live üzletág valamelyest óvatosabb számokat produkált: az előző negyedévhez képest 13, a tavalyi hasonló időszakhoz viszonyítva pedig 3 százalékkal csökkent a bevétel, ám ezt a vállalat és az elemzők is előre látták, a Windows 8 megjelenése előtti hónapokra senki nem várt csodát.
A szervermegoldásokért felelős divízió viszont 13 százalékos negyedéves, valamint 12 százalékos tavalyhoz viszonyított növekedést produkált, míg az Office szoftverek sikerét meglovagoló Business Division 7 százalékot nőtt az előző negyedévhez és a tavalyi Q4-hez képest egyaránt. Még a kissé bukdácsoló hátterű szórakoztató üzletág is megemberelte magát: az Xbox és a kapcsolódó termékek 20 százalékkal jobban fogytak, mint a tavaszi negyedévben, és 8 százalékkal erősebben zártak a tavalyi utolsó negyedévnél. És igen, még a megszokottan gyengén muzsikáló online üzletágból is 8 százalékkal több bevételt sikerült kipréselni.
Nem csúcs, de jó év ■ A teljes pénzügyi évet így 6 százalékos éves növekedés mellett 73,73 milliárdos bevétellel zárja a Microsoft, bár a profit (ismét csak az egyszeri leírt összeg miatt) a tavalyi 23,15 milliárdról 16,97 milliárdra esett vissza.
Peter Klein, a vállalat pénzügyi vezetője az eredményekhez fűzött nyilkatkozatában hangsúlyozta, hogy a mostani egy összegű mínuszt előre betervezték, és még így is sikerült a többi üzletág jó teljesítménye miatt jó évet zárniuk.
Klein szerint a legnagyobb fókusz a nagyvállalati termékekre és szolgáltatásokra került, amelyek meg is hálálták a törődést: a SharePoint, Exchange és Lync eladásai kétszámjegyű százalékkal nőttek, a Lync például 45 százalékkal termelt többet. A Dynamics család 7 százalékkal hozott többet a tavalyi eredménynél, de például a Dynamics CRM megoldás 25 százalékos pluszt termelt, és az SQL Server értékesítéséből is 20 százalékkal több folyt be a tavalyi eredménynél.
Érdekes, hogy a vállalat történetében először nőtte túl a 18,4 milliárdos éves forgalmú Windows üzletágat a szervermegoldások divíziója 18,7 milliárddal. Persze mindemellett a Windowsok még mindig nyereségesebbnek számítanak, a szervermegoldásokból megmaradó 7,4 milliárdhoz képest a PC-s rendszerekből 11,5 milliárd landol a Microsoft kasszájában. Ebben az évben az üzleti megoldások is legyőzték a "Windows-csapatot", ráadásul nem csak bevétel (24 milliárd dollár), de profit (15,8 milliárd dollár) tekintetében is.
Az elemzői vélemény szerint szép napok jönnek: a Windows 8-cal kapcsolatos legelső, kissé visszafogott véleményeket a kedvező frissítési gyakorlat miatt egyre több pozitív kritika váltja fel, az
Office 2013-at pedig szinte egyöntetűen jól fogadta a szakmai és felhasználói réteg.