A kínai Baidu felhasználóinak ezentúl a Microsoft technológiája generálja az angol nyelvű keresési találatokat, óriási piacot nyitva a Bing előtt.
Bár
a tavalyi pengeváltás óta némileg enyhült a Google és a kínai kormányzat viszonya, a vállalat keresőpiaci részesedése tartósan 20 százalék alatt mozog Kínában. A piac háromnegyedét jó ideje a helyi Baidu kereső uralja, míg a Google globális versenytársa, a Bing az utóbbi hónapokban is csak az egy százalékot karcolgatta. A helyzet most jelentősen megváltozhat, mivel a Microsoft és a Baidu megegyezett partnerségének kiterjesztéséről, hogy közösen szerezzenek felhasználókat a Google-től.
A megállapodás értelmében a Baidu oldalain nemsokára a Bing technológiája generálja majd az angol nyelvű keresési találatokat, ami óriási lehetőségeket nyithat meg a Microsoft előtt a 450 millió felhasználót felvonultató piacon. A Baidu ezzel párhuzamosan felkészülhet rá, hogy akár a tengeren túlra is kiterjessze alaptevékenységét, ami a kínai nyelvű keresésekre épül - a vállalatnak csak Japánban működik alternatív keresőszolgáltatása, amely azonban veszteséget termel. A kínai felhasználók jelenleg az angol nyelvű tartalmak kereséséhez a Google szolgáltatását részesítik előnyben.
Szövetségbe forrtak ■ A Google regionális vezetője egy tavalyi nyilatkozatában már kifejtette, hogy a kínai vállalatok egyre gyakrabban keresnek értékesítési lehetőségeket a nemzetközi oldalakon, és a Kínában feketelistára tett webes szolgáltatásokat is
gond nélkül igénybe veszik. Ugyanakkor a google.cn 2010-es kivonulásával a Google jelentős piacot vesztett a Baiduval szemben. A legtöbb forrás biztos benne, hogy utóbbi a Bing technológiájával kiegészülve simán zsebre teszi majd a kínai keresőpiacot, ahol a Google a mai napig stabilan őrzi második helyét.
A Baiduhoz tavaly 1,2 milliárd dollár folyt be a keresőmarketingből. A Microsoft hirdetési árbevétele globálisan 1,9 milliárd dollár volt, amihez a Bing csak kis részben járult hozzá. Világviszonylatban a Google szinte monopolhelyzetben van: a Net Applications statisztikája szerint a keresések 84 százalékát tudhatja magáénak, míg a Bing 4-5 százalék körüli eredményt mutathat fel.
Barátunk, a Microsoft ■ A közel félmilliárd felhasználó még mindig csak 30 százalékos internetpenetrációt jelent Kínában, így a piac hatalmas potenciállal bír. A Reuters által megszólaltatott elemző úgy véli, a Google "lábon lőtte magát", amikor képtelen volt együttműködni a kínai kormányzattal. A Microsoft sokkal simulékonyabb, és biztonságosabb választás a kínai fél számára. A vállalat minden téren jó viszonyt ápol a helyi vezetéssel, így természetes, hogy a Bing is a meghatározott irányelvek szerint
szűri a keresési találatokat.