Rekord bevétellel zárta mozgalmasra sikerült második negyedévét a Microsoft. A kiváló eredményeket nem igazán árnyékolja be sem táblagépek és az okostelefonok piacán tapasztalható késlekedés, sem az online szolgáltatások küszködése.
A Microsoft csütörtökön 19,95 milliárd dolláros rekord bevételt jelentett a december 31-én zárt második 2011-es pénzügyi negyedévre, ami 5 százalékos növekedést jelent az előző év megfelelő időszakához képest. A vállalat működési eredménye ezzel együtt 4 százalékkal 8,17 milliárd dollárra csökkent, amit az magyaráz, hogy 2009 végén, a Windows 7 bevezetésekor az operációs rendszer előzetes eladásaiból származó bevételeket 2010 második negyedévére halasztva könyvelték el. Ennek megfelelően reálisabb képet kapunk a vállalat mostani teljesítményéről, ha a szóban forgó 1,7 milliárd dollárt leszámítva is megvizsgáljuk az arányokat: így már a működési bevétel 20 százalékos éves növekedését tapasztalhatjuk.
A fejőstehenek tovább tejelnek ■ A kedvezőtlen gazdasági környzet a szerverekért és fejlesztői eszközökért felelős üzletágra van a legkisebb hatással, amely bevéteteleinek felét a mennyiségi licencszerződésekből származtatja, és 10 százalékos stabil növekedést produkált. Az Office 2010 sikere ennél is nagyobbat lökött a cég üzleti divízióján, amelynek más termékei is igen jól teljesítettek, összességében 24 százalékos éves növekedést generálva. A Windows, a Microsoft zászlóshajójának eredményeit viszont nem csak a könyvelés sajátosságai, hanem a PC-piaci folyamatok is negatívan befolyásolták.
Ennek ellenére a vállalat már 300 millió Windows 7 licencet értékesített, és becslése szerint világszerte az internetkapcsolattal rendelkező PC-k ötödén a legfrissebb Windows rendszer fut, a vállalatok 90 százaléka pedig legalább formálisan már megkezdte a Windows 7-re való átállást. Ezzel szemben az operációs rendszer egyelőre
erős lemaradásban van a táblagépek mezőnyében: a Gartner előrejelzése alapján 2010-ben majdnem 20 millió "médiatabletet" értékesítettek, amelyek között a Windows 7 elenyésző jelenléttel bír.
A Microsoft bevételei 2011 második negyedévében
Mozgalmas negyedév ■ Valószínűleg ez a helyzet idén valamelyest változhat, mint ahogy az új Windows Phone 7 is növelheti részesedését. A legutóbbi negyedévben bemutatkozó mobil operációs rendszerrel szállított telefonokból eddig 2 millió példányt adták el, és 30 országban 60 mobilszolgáltatónál kaphatók Windows Phone 7-es mobilok.
A terméket gondozó Entertainment & Devices divízió másik újdonságából, a Kinect játékvezérlőből viszont 8 millió példányt kapkodtak el az ünnepi időszakban. Ez jóval meghaladta a Microsoft saját várakozásait is, és a Kinect az első 60 nap alatt minden idők leggyorsabban fogyó szórakoztatóelektronikai terméke lett. A Microsoft online szolgáltatásai 23 százalékkal nagyobb hirdetési bevételt hoztak, mint egy évvel korábban, azonban az idei második negyedévben az üzletág által termelt veszteség is növekedett.
A vállalat előtt álló legfontosabb kihívások így továbbra is ugyanazok, mint korábban. A Google a keresőpiac mellett az okostelefonok mezőnyében is köröket ver a Microsoftra, az iPad táblagépek pedig a megjelenésüktől számított 9 hónap alatt majdnem 10 milliárd dollárt termeltek az Apple-nek. Az iPad-ek az iPhone-okkal és az iPod-okkal együtt már a cég bevételeinek közel kétharmadát adják, ami nem utolsó sorban azt jelenti, hogy az Apple sikeresen függetlenítette magát a Mac termékek teljesítményétől a Windows által uralt PC-piacon.