A napokban érdekes tartalmú e-maileket kaptak az Egyesült Államokban élő Facebook-felhasználók. Az elsőre levélszemétnek tűnő üzenetekben a közösségi oldal jogi osztálya közli velük, hogy elvben pénzt fizetnek egy jogi elmarasztalás miatt. Ami még érdekesebb, hogy a levél nem spam.
A napokban megegyezéssel zárult egy
amerikai jogvita, melyet az Egyesült Államok Facebook-felhasználóinak nevében indítottak a közösségi oldal ellen. A valós ismerősök fotóinak megtévesztő használatáért indított eljárás végén a Facebook elismerte a módszer visszásságait, és 20 millió dollárt fizet.
Majdnem karácsony ■ A megegyezés pénzügyi vonzata elvben azt jelenti, hogy a 150 millió amerikai felhasználó mindegyike 7,5 dollárt kap, de ez persze ebben a formában lehetetlen. A
[email protected] címről érkező tájékoztató levél úgy fogalmaz, hogy a jogosultak száma gyakorlatilag lehetetlenné teszi a kifizetések pontos és teljeskörű végrehajtását, ezért az összeget jószolgálati célokra fordítják.
Az ígéretek szerint az összeget különböző részletekben olyan non-profit szervezetek kapják majd, amelyek "felnőtteket és gyerekeket segítenek megismertetni a közösségi média biztonságos használatával, vagy ezen a területen végeznek kutatásokat a hirdetések etikusságára, a megtévesztések felderítésére fókuszálva".
Volt képük hozzá ■ A furcsa kifizetés mellett persze leginkább a jogi procedúra lezárása, és a döntés lehet igazán fontos, hiszen ez egy értelmes szabályozás. Jogos és időszerű féket kaptak így az adatainkkal "játszadozó" online szolgáltatások. A pereskedést az a gyakorlat indította el, aminek jeleit minden bizonnyal magyar Facebook felhasználók közül is sokan tapasztalhatták (és valószínűleg néhányan bele is estek a csapdába).
A gyakorlat lehetőséget adott a Facebook hirdetőinek, hogy reklámjaikban felhasználják a közösségi oldalon jelen lévő ismerősök nevét és profilképét, így hamisan érzékeltetve olyasmit, hogy valaki, akiben megbízunk, már használja a hirdetett szolgáltatást, vagy vásárolt az adott termékből. A Facebook jogi képviselői sokáig védekeztek azzal, hogy a módszer csupán illusztrációként tünteti fel a fotókat, amivel "emberközelibbé", valamint az oldal többi eleméhez jobban hasonlítóvá tehették a reklámokat, a döntés viszont egyértelmű. Ugyan valódi fájdalomdíjat nem kapnak a felhasználók, a közösségi marketing-módszerek egyik mumusa mindenképpen eltűnik.