A Google láthatóan egyre komolyabban gondolja, hogy az irodai alkalmazások területén támadja meg a Microsoftot. Pont ott, ahol a szoftveróriás a legerősebb.
A Google Apps (Alkalmazások) termékével már hosszú ideje kínál felhő alapú megoldásokat, amelyek közül itthon is sokan ismerik a levelezést, a csevegést vagy a megosztott dokumentumokat. A keresőóriás szolgáltatásai azonban már nem csak az otthoni felhasználók és a kisvállalkozások között hódítanak: a Microsoft egyre nagyobb ügyfeleket veszít miattuk, ami legfontosabb bevételi forrásait fenyegeti.

Felvették a kesztyűt Nyilván a technológiai fejlődés önmagában is kikényszerítette, de a Google elleni védekezésben is igen jó fegyver lehet a nyáron bemutatkozott webes szolgáltatáscsomag, ami az Office 365 utónevet kapta. Ennek keretében a Microsoft is előfizetéses konstrukcióban kínál, interneten keresztül elérhető irodai alkalmazásokat. A beállításoktól függően felhasználónként és havonta 2-től 27 dollárig terjedő csomagok átlagosan ugyan többe kerülnek, mint a Google Apps által kért éves 50 dollár, de sok szempontból mást, többet ad a redmondi vállalat (például a drágább verzió már asztali Office-t is tartalmaz).

Az egyik ilyen "többlet" a megszokott, számítógépre telepített Office programcsomaggal való kompatibilitás és hasonlóság. A céges környezetbe meglehetősen jól beágyazott megoldás webes változatának használata így különösebb betanulást, beszoktatást nem igényel.

Érdekes módon ugyanez az előny a másik oldalon is egyre többször felbukkan. A Gmail, a Dokumentumok és más népszerű alkalmazások mind ingyenesen érhetők el magánfelhasználók számára, akik ezen "felnőve" könnyebben kezelik ezeket a felületeket a munkában is, mint az évtizedekig meghatározó Microsoft Office-t. Az idő tehát inkább a Google-nek dolgozik ezen a téren.

Mindenki győzött Ami a harc jelenlegi állását illeti, pontos képet nehéz alkotni. A Microsoft minden létező megnyilvánulásával igyekszik bagatellizálni a Google Apps jelentőségét a vállalati megoldások piacán. Ugyanakkor egyelőre konkrét számokat nem hajlandók közölni arról, milyen eredménnyel indult az Office 365. A vezetők általában csak ködös utalásokat tesznek arról, mennyire remek eredményeket értek el, és hogy ennél még csak jobb jöhet.



Egy a tengernyi ingyenes vállalati alkalmazás közül

A Google ugyanakkor tudatosan építi a hídfőállásokat a vállalatoknál. Erre példa a tavasszal bejelentett, új frissítési rend, amivel kifejezetten a céges körülményekhez igyekeztek idomulni. Fejlesztésekben is igen szorgosak, hiszen 2009-ben 100-nál, tavaly pedig 130-nál is több képességet adtak hozzá a szolgáltatáscsomaghoz. Mindeközben tavaly útjára indult a Marketplace, a cég vállalati alkalmazásboltja, ahonnan külsős fejlesztők megoldásait, kiegészítő szoftvereit lehet könnyen és nem ritkán ingyen beszerezni.

A keresőcég vállalati megoldásaiért felelős alelnöke nem zárkózott el konkért szám közlésétől sem. Állítása szerint naponta ötezres nagyságrendben csatlakoznak cégek az Apps felhasználói táborához. Ami a Google számára a gondot jelenti, hogy ezek javarészt kisebb vállalkozások, így komoly pénzt nem remélhetnek belőlük.

Azért időről időre fel tud mutatni egy-egy komoly céget is a Google, amelyet sikerült "megtéríteni", ám kérdés, hogy a nyilvánosságra került nagyvadak mikor érik el azt a kritikus szintet, ami már valóban fájdalmasan érinti a Microsoft pénzügyeit. A legutóbbi hírek szerint már a nem túl távoli jövőben: november elején írta meg a Wall Street Journal, hogy a Google szerződést kötött a General Motors-szal, hogy több mint 100 ezer munkavállalója számára biztosítja a jövőben az irodai szolgáltatásokat - igaz, ehhez még" további feltételek teljesítésére van szükség".

Gerillaharc Kérdés persze, hogy egyáltalán milyen stratégiával küzd a két cég egymással? Elemzők szerint a Google 150 millió dollárt keres évente az Appsszel, ami szerintük nem elég a költségek fedezésére sem. Ennek ellentmond a cég álláspontja, miszerint profitábilis az üzlet. Könnyen előfordulhat azonban, hogy Mountain View-ban úgy számolnak, még az is bevételes lehet, ha szolid veszteséggel komoly problémát tudnak kreálni a Microsoftnál.

Akár 10 az 1-hez
is költhet a Microsoft a Google-höz képest azért, hogy megtartsa domináns szerepét az irodai szoftvereknél.
Az asszimetrikus hadviselés nem ismeretlen az üzleti világban sem. Ha ez a feltételezés helytálló, akkor arról van szó, hogy a Google ugyan nem tud olyan jelentős erőt felmutatni, amivel gyökeresen megváltoztatná a megcélzott piacot, de arra bőven jó, hogy a reagálásra kényszerített vetélytárs erőforrásait lekösse. Például ha a Google Appsre költött 1 dollár a másik oldalon 10 dollárnyi költést emészt fel a Microsoftnál annak érdekében, hogy utóbbi megtartsa domináns szerepét, az már tiszta haszon a Google-nek. Hiszen bár a Microsoft óriási erőforrások felett diszponál, mindenre ott sincs elég pénz, tehát a Google könnyebben boldogulhat más frontokon (például a keresőpiacon, vagy a mobil operációs rendszereknél).

Háború a felhőben: elindult az Office 365
Elindult a Google vállalati alkalmazásáruháza

Harry Smithnek hívnak? Akkor buktad ezt a szoftvermérnöki állást!

A mesterséges intelligenciát használó toborzószoftverek állítólag nem szeretik az angolszász nevet viselő férfi jelölteket.
 
Ezt már akkor sokan állították, amikor a Watson vagy a DeepMind még legfeljebb érdekes játék volt, mert jó volt kvízben, sakkban vagy góban.
Amióta a VMware a Broadcom tulajdonába került, sebesen követik egymást a szoftvercégnél a stratégiai jelentőségű változások. Mi vár az ügyfelekre? Vincze-Berecz Tibor szoftverlicenc-szakértő (IPR-Insights) írása.

Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak

Különösen az early adopter vállalatoknak lehet hasznos. De különbözik ez bármiben az amúgy is megkerülhetetlen tervezéstől és pilottól?

Sok hazai cégnek kell szorosra zárni a kiberkaput

Ön sem informatikus, de munkája során az információtechnológia is gyakran befolyásolja döntéseit? Ön is informatikus, de pénzügyi és gazdasági szempontból kell igazolnia a projektek hasznosságát? Mi közérthető módon, üzleti szemmel dolgozzuk fel az infokommunikációs híreket, trendeket, megoldásokat. A Bitport tizennegyedik éve közvetít sikeresen az informatikai piac és a technológiát hasznosító döntéshozók között.
© 2010-2024 Bitport.hu Média Kft. Minden jog fenntartva.