Most még apró, de jelenleg is gyorsan bővülő szeletét adják a hazai informatikai piacnak a felhőszolgáltatások az IDC legújabb felmérése szerint. A fejlődés az elemző szerint több szempontból is egyedien alakul Magyarországon.
Az IDC idén először mérte fel a cloud computing magyarországi piacát, párhuzamosan a hoszting piaccal. A két terület hasonló szerkezetben történő felmérését többek között az indokolta, hogy egyrészt tisztázni akarták a két szolgáltatási modell közötti különbségeket, másrészt arra is kíváncsiak voltak, hogy maguk a szállítók miként próbálják meghúzni a két szolgáltatástípus közötti vonalat - tudtuk meg Balicza Gábortól, az IDC Magyarországi Kft. elemzőjétől.

Az IT szolgáltatási piacon belül a hoszting szolgáltatásokból (ide tartozik a kolokáció, az infrastruktúra- és az alkalmazáshoszting) 2010-ben 11 milliárd forint bevételhez jutottak a magyarországi szállítók. Ehhez képest a felhőszolgáltatások piaca hazánkban még gyerekcipőben jár: a teljes magyarországi cloud piac nagysága 1,6 milliárd forintot tett ki, amelyben a nyilvános és a magán felhőszolgáltatások is szerepelnek.

Az IDC meglehetősen szigorú definíció, 8-10 különböző kritérium  alapján sorolja be a cloud szolgáltatásokat. Ezek között alapvető elvárás, hogy a nyújtott szolgáltatást megosztott módon, virtualizált környezetben, az interneten nyújtsák. A felhőszolgáltatás további ismérve, hogy önkiszolgáló rendszerben, automatizáltan, használat alapú fizetés ellenében lehet igénybe venni.
A nyilvános vagy publikus cloud szolgáltatásokat nem egyedi ügyféligények mentén, hanem mindenkinek egységesen nyújtja a aszolgáltató, míg a magán vagy privát felhőszolgáltatást a fenti kritériumoknak megfelelően, de az egyedi igények alapján testreszabott módon szolgáltatja a vállalatoknak az informatikai szállító. A privát cloud szolgáltatások piacméretének meghatározásakor az IDC beszámítja a saját külső szolgáltató által kínált megoldásokat, de a belső informatikai egység által nyújtott felhő alapú üzemeltetési szolgáltatásokat nem.
Kapcsolódó cikkünk Fel a fellegekbe: melyik felhőt válasszuk?

Más világ A felmérés egyik legfőbb tanulsága, hogy Magyarországon kevésbé válik el a hoszting és a cloud szolgáltatások világa, ami elsősorban a hazai sajátosságoknak köszönhető. Amíg az Egyesült Államokban, illetve Nyugat-Európában több, kifejezetten cloud szolgáltatások nyújtására létrejött vállalat van jelen a piacon (mint például az Amazon, a Google vagy a Salesforce.com), Magyarországon sokkal jellemzőbb, hogy a helyi rendszerintegrátorok, távközlési cégek próbálják meg integrálni a cloud szolgáltatásokat a portfoliójukba. Más szavakkal, nálunk szinte teljesen hiányoznak a tisztán cloud szolgáltatásokkal foglalkozó vállalkozások, és a szállítók inkább a virtualizációs, adatközponti és IT outsourcing szolgáltatások továbbfejlesztéseként tekintenek a felhőre.

Néhány nagy globális szereplő is jelen van szolgáltatásaival partnereken keresztül, emellett a távközlési cégek is - jellemzően a Microsoft vagy az IBM partnereiként - próbálják a két nagy szállító által kínált cloud megoldásokat, akár saját szolgáltatásként kínálni. Emellett a rendszerintegrátorok is nézelődnek ebbe az irányba, de ők többnyire inkább a privát felhő infrastruktúra kiépítését vállalják, és általában előfizetés alapú felhő üzemeltetési szolgáltatással nem foglalkoznak. Összességében jelen pillanatban mintegy 15 olyan cég lehet a magyar piacon, amely valódi cloud szolgáltatásokat kínál - húzta alá az IDC elemzője.

Középpontban az alkalmazások A mintegy 1,6 milliárd forintos cloud piaci forgalom nagyobb része a havidíjakból, kisebb része bevezetési, tanácsadási szolgáltatásokból származik. A nyilvános felhőszolgáltatások esetében ez az arány 85-15 százalék, de még a magán felhőszolgáltatások esetében is nagyobb részt képviselnek az üzemeltetési díjak. A modellből adódóan az infrastruktúra kiépítését nem az ügyfelek fizetik, pontosabban azt a havidíjba építik bele a szolgáltatók. Ez egyben azt is eredményezi, hogy a cloud beruházások lassan és apránként térülnek meg, így nagy mennyiségben kell azokat eladni, hogy a szolgáltató számára megérje az üzlet; azaz előnyben vannak a nagy nemzetközi szállítók - jegyezte meg Balicza Gábor.

A magyar cloud piac meglehetősen alkalmazásorientált, a három fő kategória közül az alkalmazásszolgáltatások (Software-as-a-Service - SaaS) teszik ki a legnagyobb szeletet 80 százalékkal. Az infrastruktúra-szolgáltatások (Infrastructure-as-a-Service - IaaS) a piac 16 százalékát adják, míg a szolgáltatásként kínált platformok (Platform-as-a-Service) csupán 4 százalékkal szerepelnek. Utóbbi szegmensre ugyanakkor az jellemző, hogy ezeket a szolgáltatásokat jellemzően nagy nemzetközi cégek szolgáltatják.

A magyarországi cloud szolgáltatási piac szegmenseinek aránya 2010-ben

Forrás: IDC

Rakétával a felhőbe 2011-ben számos tényező segíti a cloud szolgáltatások hazai térnyerését, mint például a mobilis munkatársak, értékesítési és karbantartási feladatokat ellátó munkatársak támogatásának igénye, vagy a beruházási költségek további csökkentésének kényszere. Ennek következtében az idén az IDC előrejelzése szerint mintegy 30 százalékkal növekszik a magyarországi cloud szolgáltatások piaca, szemben a hoszting piacon várható 10 százalékos növekménnyel.

Balicza Gábor ennek kapcsán azt hangsúlyozta: a cloud szolgáltatások terjedése jelentős változásokat hoz a szervezetek addigi működésébe, amihez a belső informatikai egységnek is másként kell hozzáállnia. Az informatikai részlegnek a "rendszergazdai feladatok" helyett a jövőben egyre inkább a szolgáltatások, szállítók menedzselésével kell foglalkoznia.

A cloud lassan az IT kiszervezéseket is felfalja
Az európai kkv-k fele nem is hallott a cloudról
Jövőre megszülethet az európai cloud computing stratégia

Szakértők figyelmeztetnek: ne küldözgessünk chatbotoknak az orvosi leleteinket

Elon Musk arra biztatja az X közösségi oldal felhasználóit, hogy teszteljék saját egészségügyi felvételeiken a Grok MI-chatbot képelemző funkcióit, de ez nem mindenki szerint jó ötlet.
 
Ezt már akkor sokan állították, amikor a Watson vagy a DeepMind még legfeljebb érdekes játék volt, mert jó volt kvízben, sakkban vagy góban.
Amióta a VMware a Broadcom tulajdonába került, sebesen követik egymást a szoftvercégnél a stratégiai jelentőségű változások. Mi vár az ügyfelekre? Vincze-Berecz Tibor szoftverlicenc-szakértő (IPR-Insights) írása.

Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak

Különösen az early adopter vállalatoknak lehet hasznos. De különbözik ez bármiben az amúgy is megkerülhetetlen tervezéstől és pilottól?

Sok hazai cégnek kell szorosra zárni a kiberkaput

Ön sem informatikus, de munkája során az információtechnológia is gyakran befolyásolja döntéseit? Ön is informatikus, de pénzügyi és gazdasági szempontból kell igazolnia a projektek hasznosságát? Mi közérthető módon, üzleti szemmel dolgozzuk fel az infokommunikációs híreket, trendeket, megoldásokat. A Bitport tizennegyedik éve közvetít sikeresen az informatikai piac és a technológiát hasznosító döntéshozók között.
© 2010-2024 Bitport.hu Média Kft. Minden jog fenntartva.