Pénteken kezdenek nyilvánosan kereskedni a közösségi vásárlás óriásának részvényeivel. Az értékpapírokra nagy kereslet mutatkozik, de komoly rizikót vállal, aki beszáll.
A kezdeti tervekhez képest 30 százalékkal nagyobb összegben értékesítette a kezdeti nyilvános ajánlattétel (IPO) során részvényei egy részét a Groupon. A hírek szerint a 30 millió darab papírt 16-18 dolláros áron akarták piacra dobni, de a túlkereslet miatt ebből 35 millió darab lett, ráadásul 20 dolláros árszinten. Ez egyrészt azt jelenti, hogy a tervezett bő 500 millió helyett 700 jött össze első körben, másrészt azt, hogy ezen az árszinten a vállalat összeértéke megközelíti a 13 milliárd dollárt. Ez ugyan több mint kétszer annyi, mint amennyit tavaly a Google ajánlott a cégért, mégsem dőlhetnek hátra a Grouponnál, mert a sikeres parkettre lépés csak egy apró csata volt a piacért vívott háborúban.
Óriások földjén ■ A szolgáltatóktól, sőt manapság már gyártóktól is nagy kedvezményt kicsikaró, tömeges vásárlói bázist szállító Groupon útja a tőzsdéig meglehetősen rögös volt. Miután
kikosarazta a Google-t, többször óriási összegeket emlegetve jelezte, hogy hamarosan a New York-i börzén forognak majd papírjai.
A
közösségi vásárlást a modern webes lehetőségekkel világszintű piaccá duzzasztó cég körül aztán egyre több kérdőjel és probléma bukkant fel. Sokan megkérdőjelezték
elképesztő növekedési mutatóinak valódi gazdasági értékét, sőt maga az árbevétel elszámolása sem volt teljesen rendben. Ez utóbbi miatt a Groupon
kénytelen volt visszamenőleg felezni korábbi bevételi mutatóit. Mindeközben a vállalat
folyamatosan termeli a veszteséget, és a menedzsment kulcsfigurái egymásnak adják a kilincset.
Nem szépíti meg a jövőbeli kilátásokat az sem, hogy igen komoly játékosok, mint például a kikosarazott Google, vagy az Amazon is egyre aktívabbak a közösségi vásárlás piacán.
Mesterséges kereslet? ■ A kezdeti kibocsátás viszonylagos sikere mögött egyébként a társaság óvatos taktikai húzása is állhat, ugyanis a teljes vállalati részvényállomány alig 5 százalékát kínálták fel. A szűk kínálat pedig természetes módon tudott felfokozott keresletet generálni.
Nagyon érdekes lesz tehát látni, hogy a rendes kereskedésben miként alakulnak majd az elkövetkező hónapokban a cég papírja. Ez utóbbiakat egyébként egy elemző nemes egyszerűséggel lottószelvénynek titulálta, abból is a nagyon drága fajtának. Hogy milyen "számokat húznak ki", az alapvetően befolyásolhatja majd a többi internetes cég, így például a Facebook tőzsdére lépésének lehetőségét is.