2011 második negyedévében a Gartner mérései alapján, a PC piacon világszerte mintegy 85,2 millió egységet adtak el. Az IDC más elvek alapján számolva 84,4 millióra becsülte ugyanezt az értéket. A tavalyi időszakhoz képest a teljes piac 2,3 százalékos növekedése jócskán elmarad a Gartner által előre jósolt 6,7 százaléktól.
A Lenovo a nagy nyertese az időszaknak. A hongkongi székhelyű gyártó piaci részesedése a két nagy informatikai kutatócég számításai alapján körülbelül 23 százalékkal növekedett. Az USA mellett a fejlődő országokban (Ázsia és Dél-Amerika) ért el komoly eredményeket a Lenovo.
Lejtőn az Acer ■ A kínai cég leszorította a ranglista harmadik helyéről a komoly gondokkal küzdő Acert, amelynek piaci részesedése 20,4 százalékkal esett vissza. Egyébként az IDC a visszaesés mértékét "csak" 10,1 százaléknak számolta, ami az eltérő számítási metodikából ered, ám ez is brutálisnak mondható érték.
Az Acer problémája, hogy nehezen tud megszabadulni az EMEA (Európa, Közel-Kelet, Afrika) régióban felhalmozott árukészletétől, mert a lakossági piac vásárlókedve a gazdasági helyzet miatt még mindig nagyon alacsony.
A Lenovo sikere egyrészt pont abban keresendő, ami az Acer problémája. Mivel a ThinkPad és ThinkCentre termékek elsősorban a vállalati felhasználók körében népszerűek, így a gyenge lakossági fogyasztás nem érinti annyira az eladásokat. A kínai gyártó az utóbbi időben több felvásárlást is végrehajtott, így a piacvezető HP mögött második helyen álló Dell sem lehet nyugodt. Pozícióját a becslések szerint hamarosan átveheti a Lenovo.
Régiós helyzet ■ A Gartner elemzése külön kitért a hazánkat is érintő EMEA-régió helyzetére is. A térségben nagyobb részesedéssel szereplő Acer gondjai komolyabb ráhatással vannak a teljes piac eredményére, ahol összesen 24,2 millió eladás történt. A 4,8 százalékos csökkenés jelentős mértékben köszönhető az Acer által ezen a piacon elszenvedett közel 35 százalékos visszaesésének. Mivel a korábban említett problémákkal a cég ezen a piacon küszködött, itt sokkal jelentősebb a vesztesége a piaci részesedésből.
Ha az Acer nélkül tekintjük az elemzést, akkor a piac 3 százalékos növekedést mutat. Nem gyakorlatias hozzáállás a piacot valamely szereplője nélkül elemezni, mégis fontos kiemelni, hogy egyetlen cég készletproblémáit leszámítva, a többi szereplő növekvő tendenciát mutat.
Mivel a Lenovo nem ebben a régióban ért el jelentős eladási eredményeket, bár 2,6 százalékos növekedést ért el ezen a piacon is, a globális előrelépése itt nem mutatkozik meg, és be kell érnie az ötödik hellyel. A legnagyobb növekedéssel a Dell büszkélkedhet, aki annak köszönheti sikerét, hogy a nagyvállalatok, a régi gépek Windows 7-re frissítésére, komoly pénzt szabadítottak fel, amiből a Dell profitálta a legtöbbet. A piacvezető ebben a régióban is a HP.
Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak