Az utóbbi három évben megindult lefelé a közép-európai térség távközlési szolgáltatási piaca, ami egyértelműen annak érettségét mutatja a PMR szerint. A brit-amerikai piackutató úgy látja, hogy a piac minden kulcsfontosságú szegmensében vége a dinamikus növekedésnek.
A közép-európai régió telekom piacának összértéke 2011-ben 23,6 milliárd euróra rúgott, ami 3,7 százalékkal volt kevesebb, mint egy évvel korábban – állapítja meg a térség távközlési ágazatáról szóló felmérésében a PMR piackutató cég. A visszaesés mögött egyaránt kimutatható a globális gazdasági lassulás, az eurozóna problémáinak a hatása. A szolgáltatók bevételeit 2009-2011 között kedvezőtlenül befolyásolta a hatósági szabályozás is, amely jelentősen csökkentette a mobil végződtetési díjakat.
Euróban mérve az utóbbi három évben a legnagyobb arányú visszaesés 2009-ben volt megfigyelhető a régióban, csak abban az évben 13,2 százalékot zsugorodott a piac. A negatív trend fennmaradt a következő két évre is, igaz valamelyest szolidabb mértékben. Az elemzők szerint az idén további 1,8 százalékos csökkenéssel lehet számolni. A piac összértéke megközelítőleg 23,2 milliárd euró lesz.
Majd mindent visz a mobil ■ Az ágazat messze legnagyobb szegmensének ma már a mobil számít, ami tavaly a régió teljes távközlési szolgáltatói bevételének a kétharmadát képviselte. A vezetékes hangpiac részesedése ugyanakkor folyamatosan csökken, és ma már az adatátvitel és az az internetszolgáltatás is lekörözi. A térségre is jellemzőek a globális folyamatok, a hangpiac áttolódása a vezetékesről a mobilra, valamint a szélessáv előretörése mind a vezetékes, mind a mobil technológián. A régió szolgáltatóinál is meghatározó trend a szolgáltatások összecsomagolása, ahol a hang mellett a leginkább az internetre van igény.
A kedvezőtlen irányú folyamatok összességében azt jelzik, hogy a távközlési piac már a kelet-közép-európai térségben is eljutott az érettség szakaszába, ami árak erózióját okozza gyakorlatilag minden szolgáltatási területen. Az operátorok manapság már csak az adat-, illetve szélessávú netszolgáltatásokra építhetnek jobban, ezek részesedése még relatíve alacsony az ágazat teljes bevételében. Ugyanakkor a vezetékes széles sáv már a legtöbb uniós országban az érettség első jeleit mutatja – állapítja meg a jelentés.
Hatósági versenynyomás ■ Számos közös vonás figyelhető meg az egyes országok távközlési stratégiájával kapcsolatban. Ezek egyike, hogy a helyi piacszabályozó hatóságok a verseny élezésére újabb szolgáltatókat próbálnak bevezetni a piacra, illetve tovább csökkentik a végződtetési díjakat. Mindkettő komoly kihatással van a percdíjak alakulására.
Az is jellemző ma már, hogy a SIM-kártyák penetrációja jóval meghaladja a 100 százalékot, vagyis egy ügyfélnek ma már többnyire több, mint egy SIM-kártyája, illetve mobil-előfizetése van. Évente nagyjából még mindig további 2 millió új SIM-kártyával bővül a régió mobil piaca, bár ez már közel sem éri el a korábbi évek dinamikáját, mivel a szaturáció első jelei már itt is megjelentek. Új előfizető gyűjtésére is az operátoroknak ma már inkább csak a versenytárs kárára nyílik lehetősége.
A szélessávú internetben uralkodó technológia még mindig a hagyományos rézkábelalapú ADSL, ezt követi a kábeltévé-alapú összeköttetés. Egyre jobban előretör ugyanakkor az internetszolgáltatás piacán a mobiltechnológia, főleg mióta megjelentek az egyre többet tudó mobil eszközök, az okostelefonok és a táblagépek. Tavaly 3 millióval nőtt az internet- és egy millióval a széles sávú előfizetők száma Közép-Európában. Mindazonáltal 2008 óta mindkét területen már erősen lassult a növekedési ütem a magasabb penetráció miatt.
A régió távközlési piacának a mérete nagyban függ a lengyel ágazat teljesítményétől, ugyanis Lengyelországé a teljes térségi bevétel 40 százaléka. A képzeletbeli dobogó második fokára Csehország állhat a maga 18 százalékával. Magyarország és Románia 15-15 százalékkal osztozik a harmadik helyen.