A csoportosan igénybe vehető kedvezményekkel minden korábbinál eredményesebben érvényesítheti erejét a vásárlók tömege a webes közösségekben, immár itthon is.
Egy bostoni helikoptertúra-szervező 4 óra alatt 2600 utat adott el; egy Seattle-i gitártanár naptárja betelt az év végéig; a denveri 5280 elnevezésű magazin egy nap alatt 4715 előfizetőt szerzett. Mindezt az interneten, a legnépszerűbb közösségi vásárlási oldal, a GroupOn segítségével, ahol jelenleg szinte nincsen olyan kedvezményesen megvehető szolgáltatás, ami után ne kapkodnának az érdeklődők. A modell lényege, hogy a közösségi vásárlás keretében a fogyasztók csoportokba állnak össze, és így vonzó kedvezményekhez juthatnak.
Megérett az idő ■ Rossz emlékek, kínos botrányok jutnak sokunk eszébe a Magyarországon még a közelmúltban is divatos vásárlói klubokról, kedvezményrendszerekről. Sok esetben bebizonyosodott, hogy valamilyen multilevel marketing konstrukció, vagy épp piramisjáték-szerű szerveződés állt mögöttük, s valójában becsapták a vevőket.
Pedig a világban egyre több példa bizonyítja, hogy a csoportos vásárlás a modern webkettes eszközökkel ötvözve a jövő egyik sikeres kiskereskedelmi konstrukciója lehet. Ennek során a vállalkozások és a fogyasztók egyaránt jól járhatnak: előbbiek nagyszámú vásárlói tömeget, utóbbiak pedig számottevő kedvezményeket kaphatnak.
A kilencvenes évek végi bumm idején, az eBay sikerét látva, történtek már próbálkozások ezen a téren. A legnagyobb ekkor indult oldalakba – mint például a Mobshop és a Mercata – százmillió dollárokat invesztáltak, ám ekkor még nem érett meg a helyzet az áttörésre, s az internet lufi kipukkanását követően e cégek eltűntek a süllyesztőben. A közösségi oldalak gyorsuló növekedésével azonban, a Facebook vagy a Twitter révén, immár több százmillió ember érhető el egyszerre, ami megnyitotta az utat e vásárlói modell előtt is.
A webkettes elitklubban ■ A GroupOn, amely jelenleg a legsikeresebb ilyen szolgáltatás a világon, 2008 novemberében indult el. A chicagói központú vállalkozás mindennap helyi ajánlatokat tesz közzé: a szokásosnál sokkal olcsóbb szolgáltatásokat, például félárú éttermi vacsorát kaphat bárki, ha kellő számban áll össze másokkal egy megadott időszak alatt.
A konstrukció annyira sikeresnek bizonyult, hogy az elmúlt hónapokban a GroupOn az egyik leggyakrabban emlegetett új webes sikersztorivá nőtte ki magát. Így – a Facebook, a Twitter és az online játékokat, például a FarmVille-t fejlesztő Zynga mellé – bekerült abba a webkettes elitklubba, amelynek tagjait a piac egymilliárd dollárnál többre értékeli. A cég a közelmúltban újabb 135 millió dolláros tőkeinjekciót kapott a Digital Sky Technologies és a Battery Ventures kockázatitőke-befektetőktől.
A GroupOn sorban vásárolja fel riválisait Európában, Oroszországban és Japánban is, így már 29 ország 250 városában kínálja szolgáltatását. Hozzánk ugyan még nem érkezett meg, de például Lengyelországba már igen.
A klónok háborúja ■ A cég sikerét látva naponta bukkannak fel újabb és újabb, többé-kevésbé hasonló sémára épülő szolgáltatások, mint például a LivingSocial, a Tippr, a SocialBuy, a Groop Swoop és társaik. De vannak olyan próbálkozások is, amelyek más irányból próbálják kihasználni a közösség erejét.
Néhány hónapja indult el például két milánói üzleti főiskolás,
Dejan Strbac és
Chiara Cicenia fejlesztése, a SyncFu. Ők a kereskedők saját weboldalán gyűjtenék össze a kedvezményes lehetőségek után érdeklődőket, akik egy kisebb összeg ellenében regisztrálhatnának a toborzáshoz; a szolgáltató ebből tartaná fent a rendszert. A termékekre annál nagyobb kedvezményt kaphatnának a vásárlók, minél többen jelentkeznek.
Dejan Strbac a Figyelő kérdésére elmondta: jelenleg mintegy 300 kereskedővel dolgoznak együtt a végleges modell kifejlesztésén, ám a magyarországi megjelenést egyelőre ők sem tervezik.
Pár hete itthon is elindult az első hazai közösségi vásárlói szolgáltatás, Veddvelem.hu címen.
Kovács Adriántól, az oldal ötletgazdájától és fejlesztőjétől megtudtuk: az ötlete már három éve kipattant a fejéből, sokáig azonban csak hobbiprojektként kezelte, emiatt is húzódott ilyen sokáig a megvalósítás. A fejlesztés akkor pörgött fel, amikor Kovács belépett az egyébként adatbázis-optimalizálással és Oracle-tanácsadással foglalkozó DBX Informatikai Szolgáltató Kft.-hez. E cég, amely egyébként is kacsingatott a webes szolgáltatásfejlesztés irányába, jónak találta az ötletet, így több hónapnyi megfeszített munka és tesztelés után a minap élesben is elindultak az oldallal.
Magyar út ■ A hazai megoldás sajátossága, hogy nem bizonyos szolgáltatások megadott időn belüli kedvezményes vásárlására akarják rábírni a látogatókat, hanem általános piactérként szeretnének működni. A toborzások nem feltétlenül a kereskedők oldaláról indulnak, hanem a felhasználók is összeállhatnak egyes termékek vásárlására. A visszaélések elkerülése érdekében a toborzás résztvevői a minimális ár mellett egy maximális rezervációs árat is megadhatnak. Ez utóbbinál abban az esetben sem kell többet fizetniük, ha a toborzás lezárulta előtt a vásárlói közösség más tagjai meggondolnák magukat.
A Veddvelem.hu oldalon az első két hétben jó félszáz toborzást indítottak el, a jelek szerint azonban a felhasználók többsége még csak ízlelgeti az új lehetőséget. Vannak, akik csak egy újabb apróhirdetési módként fogják fel a honlapot, és a toborzásokat is inkább kereskedők indítják. A bevezetési szakaszban mindenesetre a kereskedők és a reménybeli vásárlók számára is ingyenes a szolgáltatás. A tervek szerint a felhasználók részére ez a későbbiekben is így marad, míg a kínálati oldalon lévőknek sávos jutalékot kellene majd fizetniük az eladott termékek után.
Kovács Adrián elmondta, hogy a piaci visszajelzések alapján tovább finomítják majd a rendszert, amelynél a más webes szolgáltatásoknál már megszokott értékelésekkel szorítanák vissza a visszaéléseket.
(A cikk a Figyelő 2010/34. számában jelent meg,)