A csoportosan igénybe vehető kedvezményekkel minden korábbinál eredményesebben érvényesítheti erejét a vásárlók tömege a webes közösségekben, immár itthon is.
Egy bostoni helikoptertúra-szervező 4 óra alatt 2600 utat adott el; egy Seattle-i gitártanár naptárja betelt az év végéig; a denveri 5280 elnevezésű magazin egy nap alatt 4715 előfizetőt szerzett. Mindezt az interneten, a legnépszerűbb közösségi vásárlási oldal, a GroupOn segítségével, ahol jelenleg szinte nincsen olyan kedvezményesen megvehető szolgáltatás, ami után ne kapkodnának az érdeklődők. A modell lényege, hogy a közösségi vásárlás keretében a fogyasztók csoportokba állnak össze, és így vonzó kedvezményekhez juthatnak.

Megérett az idő Rossz emlékek, kínos botrányok jutnak sokunk eszébe a Magyarországon még a közelmúltban is divatos vásárlói klubokról, kedvezményrendszerekről. Sok esetben bebizonyosodott, hogy valamilyen multilevel marketing konstrukció, vagy épp piramisjáték-szerű szerveződés állt mögöttük, s valójában becsapták a vevőket.

Pedig a világban egyre több példa bizonyítja, hogy a csoportos vásárlás a modern webkettes eszközökkel ötvözve a jövő egyik sikeres kiskereskedelmi konstrukciója lehet. Ennek során a vállalkozások és a fogyasztók egyaránt jól járhatnak: előbbiek nagyszámú vásárlói tömeget, utóbbiak pedig számottevő kedvezményeket kaphatnak.

A kilencvenes évek végi bumm idején, az eBay sikerét látva, történtek már próbálkozások ezen a téren. A legnagyobb ekkor indult oldalakba – mint például a Mobshop és a Mercata – százmillió dollárokat invesztáltak, ám ekkor még nem érett meg a helyzet az áttörésre, s az internet lufi kipukkanását követően e cégek eltűntek a süllyesztőben. A közösségi oldalak gyorsuló növekedésével azonban, a Facebook vagy a Twitter révén, immár több százmillió ember érhető el egyszerre, ami megnyitotta az utat e vásárlói modell előtt is.

A webkettes elitklubban A GroupOn, amely jelenleg a legsikeresebb ilyen szolgáltatás a világon, 2008 novemberében indult el. A chicagói központú vállalkozás mindennap helyi ajánlatokat tesz közzé: a szokásosnál sokkal olcsóbb szolgáltatásokat, például félárú éttermi vacsorát kaphat bárki, ha kellő számban áll össze másokkal egy megadott időszak alatt.

A konstrukció annyira sikeresnek bizonyult, hogy az elmúlt hónapokban a GroupOn az egyik leggyakrabban emlegetett új webes sikersztorivá nőtte ki magát. Így – a Facebook, a Twitter és az online játékokat, például a FarmVille-t fejlesztő Zynga mellé – bekerült abba a webkettes elitklubba, amelynek tagjait a piac egymilliárd dollárnál többre értékeli. A cég a közelmúltban újabb 135 millió dolláros tőkeinjekciót kapott a Digital Sky Technologies és a Battery Ventures kockázatitőke-befektetőktől.

A GroupOn sorban vásárolja fel riválisait Európában, Oroszországban és Japánban is, így már 29 ország 250 városában kínálja szolgáltatását. Hozzánk ugyan még nem érkezett meg, de például Lengyelországba már igen.

A klónok háborúja A cég sikerét látva naponta bukkannak fel újabb és újabb, többé-kevésbé hasonló sémára épülő szolgáltatások, mint például a LivingSocial, a Tippr, a SocialBuy, a Groop Swoop és társaik. De vannak olyan próbálkozások is, amelyek más irányból próbálják kihasználni a közösség erejét.

Néhány hónapja indult el például két milánói üzleti főiskolás, Dejan Strbac és Chiara Cicenia fejlesztése, a SyncFu. Ők a kereskedők saját weboldalán gyűjtenék össze a kedvezményes lehetőségek után érdeklődőket, akik egy kisebb összeg ellenében regisztrálhatnának a toborzáshoz; a szolgáltató ebből tartaná fent a rendszert. A termékekre annál nagyobb kedvezményt kaphatnának a vásárlók, minél többen jelentkeznek.

Dejan Strbac a Figyelő kérdésére elmondta: jelenleg mintegy 300 kereskedővel dolgoznak együtt a végleges modell kifejlesztésén, ám a magyarországi megjelenést egyelőre ők sem tervezik.

Pár hete itthon is elindult az első hazai közösségi vásárlói szolgáltatás, Veddvelem.hu címen. Kovács Adriántól, az oldal ötletgazdájától és fejlesztőjétől megtudtuk: az ötlete már három éve kipattant a fejéből, sokáig azonban csak hobbiprojektként kezelte, emiatt is húzódott ilyen sokáig a megvalósítás. A fejlesztés akkor pörgött fel, amikor Kovács belépett az egyébként adatbázis-optimalizálással és Oracle-tanácsadással foglalkozó DBX Informatikai Szolgáltató Kft.-hez. E cég, amely egyébként is kacsingatott a webes szolgáltatásfejlesztés irányába, jónak találta az ötletet, így több hónapnyi megfeszített munka és tesztelés után a minap élesben is elindultak az oldallal.

Magyar út A hazai megoldás sajátossága, hogy nem bizonyos szolgáltatások megadott időn belüli kedvezményes vásárlására akarják rábírni a látogatókat, hanem általános piactérként szeretnének működni. A toborzások nem feltétlenül a kereskedők oldaláról indulnak, hanem a felhasználók is összeállhatnak egyes termékek vásárlására. A visszaélések elkerülése érdekében a toborzás résztvevői a minimális ár mellett egy maximális rezervációs árat is megadhatnak. Ez utóbbinál abban az esetben sem kell többet fizetniük, ha a toborzás lezárulta előtt a vásárlói közösség más tagjai meggondolnák magukat.

A Veddvelem.hu oldalon az első két hétben jó félszáz toborzást indítottak el, a jelek szerint azonban a felhasználók többsége még csak ízlelgeti az új lehetőséget. Vannak, akik csak egy újabb apróhirdetési módként fogják fel a honlapot, és a toborzásokat is inkább kereskedők indítják. A bevezetési szakaszban mindenesetre a kereskedők és a reménybeli vásárlók számára is ingyenes a szolgáltatás. A tervek szerint a felhasználók részére ez a későbbiekben is így marad, míg a kínálati oldalon lévőknek sávos jutalékot kellene majd fizetniük az eladott termékek után.

Kovács Adrián elmondta, hogy a piaci visszajelzések alapján tovább finomítják majd a rendszert, amelynél a más webes szolgáltatásoknál már megszokott értékelésekkel szorítanák vissza a visszaéléseket.

(A cikk a Figyelő 2010/34. számában jelent meg,)

Ők most a világ technológiai vezetői

Az IT világ száz legbefolyásosabb vállalatának csúcsán történt némi változás, de azért az igazán nagy nevek továbbra is vezető pozícióban maradtak.
 
Hirdetés

Nagy kihívás blockchain szakértőt találni, pedig már van rá igény

Ha kell, projekt alapon, ha kell, klasszikus fejvadász módjára közvetíti az itthon is nagy számban keresett informatikai szakértőket a Bluebird International Zrt.

Hogyan alakítják át a munkaerőpiacon bekövetkezett változások a HR-cégek tevékenységét? Milyen új eszközök és módszerek jelennek meg a fejvadászatban?

a melléklet támogatója a Bluebird

A koncentrált erőforrások kockázatai is koncentráltan jelentkeznek. Az informatikai szolgáltatóknak, felhős cégeknek érdemes lenne körülnézniük a közműszolgáltatóknál, hogyan kezelik ezt a problémát.

Sikeremberektől is tanultak a CIO-k

a Bitport
a Vezető Informatikusok Szövetségének
médiapartnere

Hogyan forradalmasítja a számítástechnikát a nanotechnológia? Majzik Zsolt kutató (IBM Research-Zürich) írása. Vigyázat, mély víz! Ha elakadt, kattintson a linkekre magyarázatért.
Ön sem informatikus, de munkája során az információtechnológia is gyakran befolyásolja döntéseit? Ön is informatikus, de pénzügyi és gazdasági szempontból kell igazolnia a projektek hasznosságát? Mi közérthetően, üzleti szemmel dolgozzuk fel az infokommunikációs híreket, trendeket, megoldásokat. A Bitport kilencedik éve közvetít sikeresen az informatikai piac és a technológiát hasznosító döntéshozók között.
© 2010-2018 Bitport.hu Média Kft. Minden jog fenntartva.