A közösségi médiára fókuszáló Social Media Examiner minden évben elkészíti a Social Media Marketing Industry Report [PDF] felmérését, amelyhez idén több mint 3000 közösségi marketinggel foglalkozó véleményét sikerült egybe gyűjteni. A kutatásban részt vevők között többségben voltak a mikro- és kisvállakozások (53%) és az egyesült államokbeli válaszadók (57%), de kisebb arányban minden régió és vállalatméret képviseltette magát.
Most kezd pörögni ■ Az immár ötödik éve végzett felmérés egyik fontos megállapítása, hogy a cégeknél igazából csak az utóbbi egy-két évben vált bevett gyakorlattá a közösségi média lehetőségeinek kihasználása. Erre utal az az arány is, miszerint a megkérdezettek több mint fele csak maximum két éve építi be marketinges eszköztárába egyik vagy másik közösségi csatornát.
Ha megvizsgáljuk, hogy melyek a leggyakrabban használt platformok, sok meglepetés nem érhet senkit, maximum annyiban, hogy a felhasználói számokban magasan első Facebook mögött nincs sokkal lemaradva sem a Twitter, sem a LinkedIn. Az arányok még érdekesebben alakulnak, ha szétválasztjuk a termékeikkel, szolgáltatásaikkal végfelhasználókat (B2C) illetőleg más vállalkozásokat (B2B) megcélzó cégeket. Ugyan egy szakember számára borítékolható volt, hogy a profi felhasználói aktivitásra építő LinkedIn a B2B területen felértékelődik, mégis az talán érdekes adat, hogy ebben a szegmensben teljesen egyenértékű felületté vált a nagyságrendileg nagyobb Facebookkal (mindkét platform 86,4 százalékot ért el).
Amikor a kérdést úgy tették fel, hogy melyik a legértékesebb közösségi média csatorna, és csak egyet lehetett választani, a Facebook az összes válaszadó közel felénél végzett az élen, miközben a LinkedIn-t csak 16 százalék említette. Itt a B2C-B2B szétválasztás még élesebb különbséget mutat. Ahogy az az alábbi ábrán is látszik, a végfelhasználói piacokra célzők között a Facebook uralkodik és a LinkedIn a futottak még kategóriába süllyed. Ezzel ellentétben üzleti vonalon a LinkedIn és a Facebook ismét teljesen egyenrangú ellenfele egymásnak.
Nem csodaszer ■ A felmérésben arra is kitértek, hogy feltérképezzék a közösségi médiát használók véleményét az ezeken a csatornákon elérhető marketinges, üzleti előnyökről. Szintén nem világrengető eredmény, de mindenképpen érdemes elraktározni az adatot, miszerint a direkt értékesítés a felsorolt előnyök közül a legutolsó helyen szerepel. Közösségi kampányoknak a válaszok alapján leginkább ismertség- és forgalomnövelő hatása van, valamint jó lehetőséget teremtenek arra, hogy az adott piac működésével, állapotával kapcsolatos információkat kapjon a marketinges.
Nyertesek és vesztesek ■ Hagyományosan azt is megkérdezték, hogy idén melyek azok a területek, ahol mindenképpen bővíteni kívánják jelenlétüket a céges válaszadók. Láthatóan több trend is folytatódott. Például a fórumokon végzett aktivitás folyamatosan szorul vissza: tavaly még csak 40 százalék jelezte, hogy nem tervez ezzel a platformmal, idén már 47 százalék mondta ugyanezt. Hasonló a helyzet a blogokkal is, bár ezen a területen van honnan visszaesni. Két éve a válaszadók 81 százaléka tervezett a korábbinál erősebb jelenlétet, tavaly 75 százalékuk, míg idén már "csupán" 68 százalék számolt be hasonló elképzelésekről.
Az említett két terület már régi motorosnak számít, így könnyen gondolhatnánk azt a számok alapján, hogy egyszerűen egy korszakváltás következik be, ahol a régi csatornák átadják a helyüket az újaknak. Hogy nem minden jön be, ami új, arra viszont jó példát szolgáltatnak a helymeghatározásra épülő megoldások (például Foursquare) vagy a napi ajánlatokat, kuponokat kínáló oldalak (Groupon). Előbbi esetében alig 16 százalék számolt be növekvő idei aktivitásról, míg tavaly ugyanerre a kérdésre még 23 százalék válaszolt pozitívan. Utóbbi pedig az egyértelmű sereghajtó lett azzal, hogy a megkérdezettek 80 százaléka egyáltalán nem tervez ezzel a lehetőséggel 2013-ban (tavaly ez 72 százalék volt).
Ha vannak vesztesek, nyilvánvalóan nyerteseknek is kell lenniük. Ez idén (is) a YouTube lett, mivel a kérdőívet kitöltők közül a legnagyobb arányban (69%) a videomegosztó portálon akarnak 2013-ban erősíteni. De hogy ez a siker se legyen teljes: talán egyben a közösségi média körüli felhajtás csillapodását jelzi, hogy a Google szolgáltatásáról a 2012-es kutatásában az ideinél is többen, 76 százalékban nyilatkoztak úgy, hogy többet terveznek vele foglalkozni.
Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak