Az EU-biztos szerint az internetes óriás saját szolgáltatásait szándékosan előnyös helyere sorolja keresőjében, és visszaél piaci dominanciájával. Amennyiben az ügy az Európai Bíróság elé kerül, a vállalatot akár 2,9 milliárd eurós büntetéssel is sújthatják.
A Google tavaly már fontos engedményeket tett az Európai Uniónak a vállalat versenykorlátozó gyakorlatára vonatkozó panaszok, illetve az időközben megindított brüsszeli vizsgálatok kapcsán. A vádak a máshonnan származó cikkek jogosulatlan felhasználásától kezdve egészen a versenyellenes hirdetési szerződésekig vagy a Google Maps ingyenességéig terjedtek, közös nevezőjük azonban az volt, hogy a Google keresési eredményekben a saját termékeit helyezi előtérbe, és más szolgáltatásaiban is tisztességtelenül használja ki nyilvánvaló erőfölényét – más szóval lenyúlja a többiek befektetéseinek hasznát.
Végső ultimátum ■ Sokáig úgy tűnt, hogy mindkét fél a megegyezésre törekszik, mivel a technológiai szektor olyan területéről van szó, ahol a cégek és a termékek sokkal gyorsabban fejlődnek, mint maga a szabályozás. A Google ellen Amerikában zajló, hasonló ügyekben indított vizsgálat ráadásul nemrég zárult le, és nem talált kivetnivalót a társaság gyakorlatában – ez annak ellenére is a Google legfontosabb győzelme volt, hogy versenyszabályok feltételezett megsértése miatt már világszerte trösztellenes vizsgálatok folynak ellene. Az EU azonban a jelek szerint mégsem fog ugyanilyen könnyen leszállni az online birodalom nyakáról.
Az szervezet versenyügyi biztosa,
Joaquín Almunia a Financial Timesnak nyilatkozva elmondta: a vizsgálatok még folynak, de személyes meggyőződése szerint a Google szándékosan téríti el keresőjében a forgalmat, amiből komoly bevételei származnak. Itt már nem arról van szó, hogy a cég meghatározó piaci pozícióban van, hanem hogy ezzel vissza is él – fogalmazott a spanyol politikus, világossá téve: az Európai Bizottság ragaszkodik korábbi álláspontjához, és nem tartja kielégítőnek a Google eddigi lépéseit.
Joaquín Almunia: a Google-nél pontosan tudják, hogy eredményeket és valódi megoldásokat várunk tőlük, nem nem okoskodást és az amerikai gyakorlattal való összehasonlítgatást
Almunia az interjúban kifejtette, hogy az amerikai szabályozó hatóság döntése nem fogja megkönnyíteni a Google dolgát Európában, mint ahogy az EB dolgát sem nehezíti meg. Az uniós és a tengerentúli versenyszabályok szerint ugyanis nem feltétlenül esik azonos megítélés alá a Google gyakorlata, mint ahogy a vállalat sincs ugyanolyan a helyzetben a két kontinentális piacon: míg az Egyesült Államokban 67 százalékos részesedéssel rendelkezik, addig Európában már övé a forgalom 90 százaléka.
A Google elnöke,
Eric Schmidt még karácsony előtt találkozott a versenyügyi EU-biztossal, aki január végére ígért részletesen kidolgozott javaslatokat a problémák orvoslására. Bár a cég Almunia megszólalására reagálva rögtön bejelentette, hogy továbbra is együttműködésre törekszik az Unióval, úgy fest, hogy a határidő közeledtével megkapták az eddigi legélesebb figyelmeztetést. Amennyiben ugyanis az Európai Bíróság elé kerül az ügy, az esetleges elmarasztaló ítélet akár éves bevételének 10 százalékára, vagyis 2,9 milliárd euróra büntetheti a Google-t.