Az adatelemzés és az üzleti analitika a mai informatikai világ egyik legdinamikusabban fejlődő területének számít. A Big Data elnevezés mögött azonban a jól ismert, nagy nevek mellett egy csomó olyan vállalatot is találunk, akik valami újat, jobbat, vagy egyszerűen csak mást szeretnének kihozni a technológiából.
Amikor a Big Data kifejezést halljuk, még mindig gyakran nagy neveket társítunk a Nagy Adat fogalmához: gondolhatunk többek között az Oracle céleszközeire, az SAP megoldásaira, hatalmas IBM gépekre és üzleti szoftverekre. Pedig azért nagy a Nagy Adat, hogy sokan megférjenek "alatta": kisebb, független szolgáltatók és fejlesztők igyekeznek kivenni a részüket az adatok kezelésének, elemzésének, rendszerezésének egyes területeiből, és közülük több esélyes arra, hogy 2013-ban igazán "megszedje magát".



Földközelből a csúcs felé Az elemzők sokat emlegetik mostanában a San Franciscó-i Splunk nevét. Az ezredforduló után alapított cég 2012 áprilisában ment tőzsdére, és részvényeinek értéke az első napon gyakorlatilag megduplázódott. A manapság 2,9 milliárd dollárra értékelt Splunk furcsa neve mögött egy modern elemzői környezet rejlik: a vállalat saját nevét viselő szoftver már az ötödik generációnál tart. Lényege, hogy az összes vállalati forrásból képes összegyűjteni adatokat, legyenek azok munkaállomások, fizikai és virtuális szerverek vagy valamilyen cloud megoldás tárhelyein. A begyűjtött információk könnyű átláthatóságát pedig érthető, vizuális formában képes tálalni, jelentésektől személyre szabott dashboardokon át különféle trendeket figyelő, megadott értéknél riasztást küldő, dinamikus megoldásig.

A Splunk semmit sem bíz a véletlenre, nem erőltet rá senkire egyfajta működési modellt. Maga a szoftver hagyományosan telepített formában, szoftverszolgáltatásként, vagy teljes cloud-infrastruktúra részeként is használható, de a fejlesztőeszközök segítségével meglévő vállalati rendszerbe is beépíthető.



Hasonlóan jól működik a 2003-ban alapított Greenplum, amelyet ugyan 2010-ben felvásárolt az EMC, ám tevékenységüket azóta is kvázi-függetlenként végzik. A cég kínálatában az adatelemzés részfeladatait elvégző egyedi szoftverek, valamint egy "mindent bele platform", a Greenplum UAP található: ez utóbbi az adatbányászatot belső közösségi megoldással, csoportmunka lehetőségekkel, Hadoop összehangolással kombinálva nyújt átfogó platformot. A felkínált csomag életképességét bizonyítja, hogy a cég tulajdonosai két és fél éve 400 millió dollárt kerestek az EMC bevásárlásán.

Lufi nélküli aranykor Az elemzők szerint most jött el az analitikával foglalkozó vállalatok igazi aranykora, ugyanis a friss technológiák eddig nem létező ötleteknek, összetettebb felhasználási módoknak "ágyaztak meg", az új lehetőségekből valami valóban újat építő cégek pedig akár kiterjedt klientúrát is kiépíthetnek maguknak. A Financial Times egyik összeállítása a fenti cégek mellett még vagy tucatnyi példát említ olyan vállalkozásokra, amelyek képesek voltak valamilyen egyedi módszert kínálni az adatelemzés hasznosítására. Ilyen még a Hadoopra építő, Szilícium-völgyi Cloudera, vagy a szöveges kezelés helyett grafikus működésre építő, Stanford Egyetem végzősei által alapított Tableau Software.

A Greenplumhoz hasonlóan több ilyen "üstökös" keltette fel nagyobb szereplők érdeklődését: a LinkedIn adatait elemző Aster Datáért 2011-ben 295 millió dollárt fizetett a Teradata, a Palantir Technologies-t pedig folyamatosan támogatja az Egyesült Államok hírszerzése, mivel a cég megoldásait többek között amerikai állami szervezetek is használják.

Elemzők szerint az aranykor lényege épp az adatelemzés földközelivé válása: ilyenkor fontos ügyfelek is választhatnak viszonylag kisebb szolgáltatók vagy fejlesztők kínálatából a megszokott, nagynevű játékosok helyett. A lényeg, hogy a vállalatok személyre szabott (vagy személyre szabható) megoldásokat, újfajta, kibővített funkcionalitást kaphassanak, amelyet a "kicsik" gyakran meggyőzőbben, hatékonyabban kínálhatnak fel. Persze az elkövetkező években megindul majd a sok kis versenyző szelektálódása, "tömörítése", mint ahogy minden más területen is: a friss erő nem mindenkinél tart ki, az újdonságokat egy idő után mások is beépítik megoldásaikba. Most tehát a nagy adatokra építő kis cégek feladata, hogy minél gyorsabban nélkülözhetetlenné tegyék saját módszereiket, megfelelő méretű klientúrát építsenek maguk alá, hogy a többi, hasonlóan éhes versenytárs fölé nőhessenek.

Marketing-vezetők veszik át a CIO szerepét?
Vállalati adatmenedzsment-céget vesz az IBM
Még csak az adathalmazok töredékéből nyerünk információkat


A Tesla bármelyik másik márkánál több halálos balesetben érintett

Az elmúlt években gyártott járműveket vizsgálva kiderült, hogy az amerikai utakon a Teslák az átlagosnál kétszer gyakrabban szerepelnek végzetes ütközésekben a megtett mérföldek arányában.
 
Ezt már akkor sokan állították, amikor a Watson vagy a DeepMind még legfeljebb érdekes játék volt, mert jó volt kvízben, sakkban vagy góban.
Amióta a VMware a Broadcom tulajdonába került, sebesen követik egymást a szoftvercégnél a stratégiai jelentőségű változások. Mi vár az ügyfelekre? Vincze-Berecz Tibor szoftverlicenc-szakértő (IPR-Insights) írása.

Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak

Különösen az early adopter vállalatoknak lehet hasznos. De különbözik ez bármiben az amúgy is megkerülhetetlen tervezéstől és pilottól?

Sok hazai cégnek kell szorosra zárni a kiberkaput

Ön sem informatikus, de munkája során az információtechnológia is gyakran befolyásolja döntéseit? Ön is informatikus, de pénzügyi és gazdasági szempontból kell igazolnia a projektek hasznosságát? Mi közérthető módon, üzleti szemmel dolgozzuk fel az infokommunikációs híreket, trendeket, megoldásokat. A Bitport tizennegyedik éve közvetít sikeresen az informatikai piac és a technológiát hasznosító döntéshozók között.
© 2010-2024 Bitport.hu Média Kft. Minden jog fenntartva.