A nemzetközi szinten szinte alig ismert kínai Proview Amerikában is beperelni készül az Apple-t: állításuk szerint az iPad márkanév 1998 óta az övék, ráadásul az Apple csalárd módszerekkel próbálta megszerezni tőlük a jogokat.
Az Apple legendásan elővigyázatos és körültekintő jogi kérdésekben: a vállalattól leginkább azt szoktuk meg, hogy másokat perel valamilyen vélt vagy valós szabványügyi vagy tulajdonjoggal kapcsolatban, most mégis beleszaladt egy kínos pofonba Kínában. A helyi Proview vállalat állítása szerint ugyanis az iPad nevet már 1998-ban levédették, és azóta gyártanak ezen a néven termékeket. A botrány még nem is ebből származik, hiszen még a legóvatosabbak is belefuthatnak hasonló balesetbe. A kínai cég szerint azonban az Apple megengedhetetlen módszerekkel igyekszik kijátszani és eltussolni az ügyet.
Kínai iPad-hirdetés: egy ideig nem lesz aktuális...
Minek nevezzelek? ■ A háttértörténet ugyan kissé zavaros, de jogilag teljesen tiszta. A hongkongi illetőségű Proview International Holdings 1998-tól gyártott lapos kijelzőire 2001-től Kínában és több más országban, például Mexikóban is, hivatalosan levédették az iPAD (ebben az írásmódban használt) nevet. 2006-ban a Proview csődöt jelentett tajvani leányvállalata ugyan eladta a márkanevet az Apple-nek, ám a mindössze 55 ezer dolláros üzlet kikötése szerint a "szárazföldi Kína" területére nem érvényes a változás, ott továbbra is a Proview kínai részlege maradt a jogtulajdonos.
Időközben a sencseni székhelyű, kínai Proview ellen is megindították a csődeljárást, ezért a vállalat szívesen véget vetne a 2006 óta zajló jogi huzavonának, amelynek értelmében körülbelül másfél milliárd amerikai dollár értékű kártérítést követelnek az Apple-től a kínában is árult iPadek névhasználatáért. Tavaly decemberben végül a kínai illetékes bíróság visszautasította az Apple beadványait, és a Proview-nak ítélte a névhasználat jogát. Egyes kínai városokban meg is kezdték az Apple táblagépeinek begyűjtését az üzletekből. A Proview azonban nem enged a pénzbeli büntetés mértékéből sem, mivel szerintük az Apple tudatosan dolgozik ellenük.
Ki ül az árnyékcégben? ■ A legfrissebb vádiratban a Proview arról beszél, hogy a márkanév használati jogait a tajvani leányvállalattól trükkös módon vásárolták meg, így lehetett eddig lehetősége az Apple-nek kijátszani a kínai hatóságokat. Az iPad márkanevet ugyanis nem közvetlenül az Apple vette meg, hanem egy IP Application nevű angol cég, amely hamarosan továbbadta a jogokat az almás vállalatnak. A Proview szerint az IP Application azonban nem volt más, mint az Apple által alapított fedővállalkozás, amelynek egyetlen célja az iPad név átjátszása volt. Amikor az Apple megvette a nevet az angol cégtől, a második ügylet során már nem szerepelt semmilyen tiltás a kínai területre, ezt a kötelezettséget ugyanis csak az IP Application vállalta.
A sértett kínai vállalat ezért bejelentette, hogy az Egyesült Államok illetékes jogi szerveinél is pert indít az Apple ellen szerzői jogokkal kapcsolatos visszaélés, valamint megtévesztő üzleti gyakorlat címén. Eközben viszont tovább fogynak az iPadek a kínai boltokból, de nem úgy, ahogy azt az Apple szeretné, hanem visszakerülnek a dobozokba, így a hatalmas felvevőpiac meghódítása jelentős késedelmet szenved.