Az USA-ban a karácsonyi bevásárlást óriási kedvezményekkel nyitó nap adatai alapján semmiféle válság nincs. Az online áruházakban sosem látott mennyiségű pénzt hagytak az amerikaiak.
Ha az amerikai online kereskedők aggódtak is, miként alakul az idei Black Friday, az mindenképpen alaptalannak bizonyult. Az Egyesült Államokban hagyományosan a karácsonyi vásárlás nyitó eseményének számító fekete péntek ugyanis óriási érdeklődést és rekord számokat hozott.
Ezen a napon a kereskedők hosszabbított nyitva tartással és különleges akciókkal ösztönzik a fogyasztókat. Idén 11,4 milliárd dollár volt a napi összbevétel, ami 6,6 százalékos éves növekedést, egyben abszolút csúcsot jelent.
Szokványos jelenet egy amerikai boltban: online nem kellett tülekedni
Könyökölés helyett ■ Bár óriási tülekedés, sőt erőszakos cselekedetek kísérték a szezonnyitást a hagyományos áruházakban, az idei fekete péntek kiemelkedő nyertesei egyértelműen az online kereskedők lettek.
Különböző mérések szerint idén 24-26 százalékkal költöttek többet a vásárlók az interneten, azaz a teljes növekedéshez képest körülbelül négyszer erőteljesebben bővült ez a szegmens.
800 millió dollár
feletti összbevétellel zárták a múlt pénteket a webshopok.
Friss számítások alapján múlt hét pénteken bőven 800 millió dollár feletti forgalmat könyvelhettek el az elektronikus áruházak. Az aukciós oldalakat nem számítva a legnagyobb forgalmat az Amazon.com érte el, de szintén kiemelkedő figyelmet kapott a Wallmart és a BestBuy is online felülete is. Összesen körülbelül 50 millió ember kereste fel ezeket a szájtokat, ami 35 százalékkal több látogatót jelent, mint a 2010-es eredmény.
Mobil rendelés ■ Nem meglepő módon a mobil eszközökről érkező forgalom szintén rekord méretű arányt ért el. Az e-boltok látogatóinak közel 15 százaléka okostelefonról és táblagépről érkezett. A vásárlási kedv ugyanakkor itt nem volt annyira erős, mint a hogymányos eszközök előtt ülőknél, hiszen a teljes forgalom 10 százalékát sem érték el a mobilról indított megrendelések.
Az Apple táblagépére azért érdemes külön is kitérni: az iPad-tulajdonosok kiemelkedően jó vásárlónak biznyultak, hiszen a konverziós arány itt megközelítette az 5 százalékot. Azaz majdnem minden huszadik látogató vásárlással fejezte be az iPad-en zajló böngészését, ami kiemelkedően szép aránynak tekinthető.
Kiber hétfő ■ És a kasszacsörgésnek várhatóan még nincs vége, hiszen ma a Cyber Monday következik. A kifejezetten online vásárlásra kihegyezett kereskedelmi napon a webáruházak elsöprő többsége kínál egyszeri, akár csak egy óráig élő ajánlatokat a vásárlóknak, akik az előző héten esetleg nem vettek meg mindent, amit szerettek volna.
Előrejelzések szerint a mai nap több mint 120 millió amerikai böngészheti a netet akciók után. Ez a szám szintén lényegesen jobb, mint a tavalyi 107 milliós szint. A mobil eszközökről érkező forgalom valószínűleg megduplázódik, hiszen az említett azonnali ajánlatok miatt érdemes lehet buszon ülve vagy ebéd közben is rápillantani a webshopok kínálatára.