A kormány már szerdán dönthet az adó típusáról és bevezetéséről. Eközben a szolgáltatók megosztottak abban, hogy milyen formában lenne elfogadható a távközlési adó, emellett forgalomcsökkenéstől is tartanak.
Matolcsy György nemzetgazdasági miniszter keddi, írásbeli kérdésre adott válaszában úgy fogalmazott: lehetséges, hogy az adó bevezetése a kezdeti időszakban a beszélgetések időtartamának némi csökkenésével jár. Erre vélhetően rövid időn belül díjcsökkentéssel reagálnak majd a távközlési szolgáltatók, erősítve egyébként azt a tendenciát, hogy a telefonszolgáltatások költsége évről évre csökkenő. Ezért az esetleges fogyasztáscsökkenés nem lesz tartós, a korábbi évekhez hasonlóan a beszélgetések időtartama növekvő pályán marad - áll a parlament honlapján megjelent válaszban.
Perc vagy ügyfél alapon ■ A távközlési szolgáltatók közül az Invitel a percalapú telefonadót támogatja, szemben a Magyar Telekommal, a Vodafone-nal és a Telenor Magyarországgal, amelyek számára az ügyfélalapú adókivetés tűnik elfogadhatóbbnak. A szolgáltatók a forgalomcsökkenés, és növekvő terheik miatt aggódnak, a Nemzetgazdasági Minisztérium azonban optimista, úgy véli: a forgalom csökkenése csak átmeneti lehet.
A percalapú telefonadó érinti legkevésbé hátrányosan a nehéz helyzetben élő, szociálisan rászoruló embereket az Invitel álláspontja szerint, azért a távközlési cég az ilyen típusú adó bevezetését támogatja. A cég közleménye szerint a felmerült és lehetséges alternatívák közül továbbra is a jelenlegi tervezetet, a percalapú adó bevezetését tartja az ügyfelek szempontjából leginkább elfogadhatónak. Különösen azért, mert arányos, tényleges felhasználás-alapú és kontrollálható az előfizetők számára.
A tájékoztatás szerint fontos, hogy olyan döntés szülessen, amely messzemenőkig szem előtt tartja a hátrányos helyzetű előfizetők érdekeit. Közülük sokak számára a vezetékes telefon jelenti az egyetlen kapcsolattartási lehetőséget a külvilággal. Az Invitel szerint ha nem percalapú adót vezetnek be, a rászoruló ügyfélkör még a vezetékes telefon előfizetését is felmondani kényszerülhet, így végleg elérhetőség nélkül maradhat. A cég közölte: ahogyan eddig is, nyitott a tárgyalásokra és a további részletek tisztázására.
Nem kiszámítható ■ Az Invitellel szemben a Magyar Telekom, a Telenor Magyarország és a Vodafone Magyarország korábban közölt álláspontja szerint a percalapú telefonadó a költségvetés számára nem jelentene kiszámítható bevételi forrást, miközben jelentősen megváltoztatná a telefonálási szokásokat, s így a várt adóbevételt nem biztosítaná és csökkentené a távközlésből származó áfabevételt is. A három szolgáltató közös közleménye is megerősítette, hogy folytatni kívánják a kormánnyal a távközlési adóval kapcsolatos tárgyalásokat.
A Magyar Telekom, a Telenor Magyarország és a Vodafone Magyarország a percalapú helyett az ügyfélalapú adót támogatná. Álláspontjuk szerint a jelenlegi tervezet megvalósítása komoly terhet jelentene ügyfeleiknek, valamint aránytalanul magas, nehezen kiszámítható távközlési költségnövekedést okozna a magyar vállalatok számára. Ezáltal a percalapú adó veszélyeztetné Magyarország és a magyar vállalatok versenyképességét.
A sajtóban korábban megjelentek szerint Matolcsy György nemzetgazdasági miniszter elképzelései alapján az első tízpercnyi telefonbeszélgetés mentesülne az adó alól, és személyenként havonta maximum 700 forint lenne a közteher. A vállalatok legfeljebb havi 2500 forintot fizetnének.
A tehetőseknek kedvez ■ Szakértők felhívták a figyelmet arra, hogy a vázolt konstrukció a tehetősebbeknek kedvezhet, mert az is csak 700 forint adót fizetne, aki 20-40 ezer forintért telefonál havonta. Egy ilyen adó nagy terhet róna a szolgáltatókra is, hiszen az informatikai rendszerüket jelentősen fejleszteniük kell ahhoz, hogy ez az adó beszedhető legyen.
A telefonadó tervezetéről hamarosan dönteni kell, hiszen a kormány még az idén több tízmilliárd forint bevételt vár tőle. A távközlési adóval az idén 30 milliárd, jövőre körülbelül 52 milliárd forinttal akarja növelni a kormány a költségvetés bevételeit. Ennek alapján éves szinten körülbelül 3,5-4 ezer forint, havonta mintegy 300 forint jut egy felhasználóra. Magyarországon mintegy 11,5 millió mobil-előfizetést és 2,9 millió vezetékes vonalat tartanak számon.
Az MTI információi szerint a kormány már szerdán dönthet az adó típusáról és bevezetéséről.