A szoftverszolgáltatásoktól és az okostelefonos alkalmazásoktól várják a fellendülést a vállalatirányítási szoftverpiac szereplői.
Szép nemzetközi sikereket ért el a prémiumkategóriás kozmetikai termékeket gyártó Omorovicza Kozmetikai Kft. a 2006-os alapítása óta eltelt négy év alatt. A cég budapesti gyógyvizeket tartalmazó készítményeit ma már a világ félszáz luxusszállodája és elit üzlete kínálja, a bőrápoló krémeket a vezető külföldi divatlapok és női magazinok is rendszeresen méltatják.
A vállalkozás vezetői a gyors bővülés ellenére is folyamatosan tudni szeretnék, hogyan megy éppen az üzlet, milyen ütemben fogynak a készítményeik, ezért pár hónapja vállalatirányítási rendszer bevezetése mellett döntöttek.
Konnektorból ■ Mivel a két magyarországi telephely mellett Angliából és Észak-Amerikából is szállítanak, az egyik kiemelt szempont a távoli elérhetőség volt. Ez is közrejátszott abban, hogy a vállalatirányítási rendszerek (enterprise resource planning – ERP) esetében még újszerűnek számító szoftverszolgáltatási (software as a service – SAAS) konstrukciót választották. Így a megoldást külön beruházás nélkül, mindössze másfél hónapos előkészítés után, havidíjért vehetik igénybe. Méghozzá a világ bármely pontjáról, egy számítógép és egy netkapcsolat segítségével.
A megoldás előnye az is, hogy nem kell a céget saját vagy külsős rendszergazdával bővíteni. „Egy évi 100 milliós bevételű magyar termelő vállalat már nagyjából 100 ezer forint havi szolgáltatási díj megfizetésével olyan infrastruktúrához jut, amelyen futtathatók a vállalatirányítási rendszerek vagy más meglévő alkalmazások” – magyarázza
Strausz János, az Omorovicza számára is szolgáltató BCSS Kft. ügyvezető-helyettese. A hazai érdeklődést jelzi, hogy a mindössze áprilisban indult ERP-szoftverszolgáltatást a kis kozmetikai cég mellett ma már a Photo Hall–Főfotó Kft., vagy a szintén kozmetikumokat forgalmazó Etni-Trade Kft. is használja. A szolgáltató reményei szerint a kis- és középvállalati (kkv) ügyfeleik száma az év végére eléri a tízet.
Fellendülésre várva ■ Bár a számítási felhőn (cloud computing) alapuló informatikai szolgáltatások világszerte csak a felfutás elején vannak, iparági szakértők és elemzők szerint a következő évtized egyértelműen ezekről szól majd,
teljesen átalakítva az IT iparág térképét. Az ígéretek szerint ugyanis a mainál egyszerűbben és kiszámíthatóbb költségekkel, a „konnektorból” vehetik majd igénybe a cégek az üzleti alkalmazásokat. Ez azonban még odébb van. Az idei év elején
a hazai kkv-knak még csak kis töredéke tervezte, hogy bármilyen vállalatirányítási rendszert bevezetne. A nagyvállalatok, amelyeknél lényegében elengedhetetlen az ERP-rendszer, szintén rendre elhalasztották, vagy lefújták a meglévő szoftverek frissítését, verzióváltását, bővítését.
„Aligha várható, hogy az idén bővülne a 2009-ben közel 14 milliárd forintos hazai ERP-szoftverpiac” – véli
Marosvári Gábor, az IDC piackutató cég hazai leányvállalatának vezető elemzője. Tavaly félezernyi bevezetés történt, ennek 98 százaléka a kkv-szférában valósult meg, döntően uniós forrásból. Egy-két nagyobb projektnek köszönhetően a vezető nemzetközi szállítók – az SAP és a Microsoft – mellett több hazai cég is stabilizálta pozícióit. A Libra Szoftver mellé az R&R Szoftver és a Griffsoft is felkapaszkodott a legnagyobb honi szállítók sorába. Marosvári szerint jövőre a kkv-k kereslete – az e körnek szóló pályázatok egyszerűbbé tételével, és az EU-s pénzek átcsoportosításával fellendülhet valamelyest, s számos nagyvállalat sem várhat tovább a rendszerek több éve halogatott frissítésével.
Az ERP-piac szállítói a következő években egyöntetűen a mobilalkalmazásokban, valamint az igény szerint nyújtott szoftverszolgáltatásokban látják a kiutat. Nincs ezzel másként a piacvezető SAP sem.
Ablonczy Balázs, a hazai leányvállalat ügyvezető igazgatója a tavalyi két százalékos piaci részemelkedés után idén egy-két százalékos bővülésre számít.
.
Ezt az optimizmust jórészt a vállalatirányítási rendszerekhez illeszkedő üzleti intelligencia (business intelligence – BI), valamint az ügyfélkapcsolat-kezelés (customer relationship management –
CRM) területén tapasztalható érdeklődés indokolhatja. Az SAP, hasonlóan a többi gyártóhoz, erősíteni szeretne az igény szerint kínált szoftverszolgáltatások terén is. Abban bíznak, hogy jövőre Magyarországon is megjelenhetnek az első ügyfelek, amelyek ilyen módon veszik igénybe a társaság CRM, illetve BI szoftvereit.
Az SAP 2015-ig kitűzött, rendkívül ambiciózus globális stratégiája alapján a jelenlegi körülbelül 20 milliós felhasználói kört a következő öt évben
1 milliárd tagúra bővítenék, az üzleti mobilalkalmazások minél szélesebb körben való elterjesztésével. A napokban jelentették be, hogy a kkv-s ERP-rendszer immár mobileszközökről – iPhone-ról, illetve iPadről – is elérhető. Az Apple iTunesról letölthető megoldás a menedzserek munkáját megkönnyítő funkciókat öleli fel. Így mobil eszközről is elérhetők egyebek közt az ERP rendszer jóváhagyási, engedélyezési, készlet-és árlista-funkciói, az üzleti partneradatok, valamint egyes üzleti intelligencia elemek. Prognózisuk szerint 2011 végére – mint azt kérdésünkre
Balázs Csaba, a cég szakértője elmondta – a jelenleg csaknem félezer aktív hazai SAP Business One felhasználó vállalat 15–20 százaléka fogja majd használni a mobil megoldást.
(A cikk a Figyelő 2010/47. számában jelent meg.)