Az eNET és a Budapesti Corvinus Egyetem Infokommunikációs Tanszéke megvizsgálta a hazai online apróhirdetési piacot. Kiderült, hogy ez a piac egyáltalán nem apró. De ki a piacvezető?
Az online apróhirdetések piacának kialakulása 1995-ben a Craigslisttel indult el az Egyesült Államokban. A Craigslist kimagasló sikerét annak köszönhette, hogy három kiemelt kategória kivételével (ingatlan, állás-, valamint társkeresés) minden hirdetést ingyen kínált. Az oldal népszerűségét még az eBaynek sem sikerült megtörnie. Bár a nyomtatott újságok a dotcom lufi kipukkadása után az ezredfordulón kaptak még egy esélyt ezen a piacon, 2005. körül az online apóhirdetési piac újra magára talált: növekedése 2006 óta globális szinten töretlen.

A versengés több fronton zajlik: egyrészt az általános oldalak egymással versenyeznek, másrészt a tematikus apróhirdetések részpiacait eddig biztosan uraló oldalaktól is egyre több hirdetőt és vevőt csábítanak át magukhoz.

Magyarok késésben Ugyanez a trend figyelhető meg a magyar online apróhirdetési piacon is, bár némi késéssel. A piaci szereplők többsége Magyarországon sokáig nem kezelte ezt a piaci szegmenst kiemelten. Ezzel szemben a Vatera időben felismerte az aukciós modellben rejlő lehetőségeket, így erős piaci pozícióra tett szert. Az online apróhirdetési piac kétharmadát pedig vertikális piacokat lefedő oldalak sajátították ki: többek között az ingatlan.com, a használtauto.hu vagy a profession.hu. Az általános kínálatú apróhirdetési oldalak csupán az elmúlt három évben nyertek nagyobb teret. Különösen a Jófogás.hu és az Apród.hu elindulása hatott jótékonyan a piacra, pedig az Expressz.hu már korábban is létezett.

Népszerűbbek, mint az aukció Az eNET és a Corvinus Egyetem kutatásai azt mutatják, hogy a vegyes kínálatú apróhirdetési oldalak háttérbe szorították az aukciót: a felhasználók tömegesen váltottak a számukra ingyenes és lényegesen egyszerűbb használatot biztosító apróhirdetésre.

A felmérés érdekes megállapítása, hogy az általános apróhirdetési oldalak az Expressz-t kivéve jelenleg üzleti modell nélkül működnek, és jelenleg főleg a piaci térnyeréssel, a felhasználói tömeg kiépítésével vannak elfoglalva. A versengés több fronton zajlik: egyrészt az általános oldalak versenyeznek egymással, másrészt a tematikus apróhirdetések részpiacait eddig biztosan uraló oldalaktól is egyre több hirdetőt és vevőt csábítanak át magukhoz.

Ugyanakkor ennek a piacnak a vizsgálata problémákat is felvet. A tulajdonosok számára egy cég üzleti teljesítményét leginkább az adózás utáni eredmény mutatja. Az apróhirdetéssel foglalkozó online szereplők azonban még nem rendelkeznek komoly bevételtermelésére alkalmas üzleti modellel. Éppen ezért a kutatás a bevételektől független értékelésre is alkalmas mutatókkal dolgozott: a mindenkori hirdetésszámot, a hirdetések összetételét, azok frissességét és az oldalak látogatottsági mutatóit vizsgálta.

Hirdetések száma és összetétele A méret legjobb és talán külső szemlélő számára legmeggyőzőbb ismérve a hirdetések száma. Kezdetben mind az Apród, mind a Jófogás szeretett volna a lehető legnagyobbra nőni, ügyelve arra, hogy a bővülés ne menjen az ajánlatok minőségének rovására. Fontos ugyanis, hogy a hirdetések relevánsak legyenek, megfelelő helyre és szövegezéssel kategorizálják őket, valamint csak élő hirdetések kerüljenek fel a találati listára.

A hirdetések frissességét azok megjelenési idejével és az azóta eltelt idővel lehet kifejezni. A  kutatás mindkét oldalnál vizsgálatot végzett 2013 augusztusában, és a kapott eredményeket kategorizálta megjelenési időszak szerint:

Bár hirdetésszámban szinte fej-fej mellett áll a két oldal, azok eloszlása az Apród esetében jobb, ugyanis ott több mint 1 millió egy hétnél nem régibb hirdetést találtunk, míg a Jófogás.hu-n csupán 81 ezret. A többi kategóriát is áttekintve kijelenthető, hogy a felhasználók az Apród találnak frissebb és ezáltal aktuálisabb hirdetéseket.

Hirdetések száma néhány hirdetési kategóriában
(2013. augusztus 21.)


(forrás: eNET-BCE)

* Alkatrészekkel együtt.
** Az otthon kategória a két oldalon eltérő termékkört ölel fel, így hozzávettük az Apród esetében azokat a kategóriákat, amik a Jófogáson az otthonban vannak, de az Apródon más főkategóriában.


A hirdetések összetétele A hirdetések frissessége mellett azok összetétele is magyarázó erővel bír a piacvezető szerep kérdését illetően. E tekintetben a hirdetési piacon hagyományosan legfontosabb szegmenseknek számító ingatlan, jármű, állás kategóriák eltérő képet mutatnak. Az ingatlan mind a két oldalon prioritást jelent, azonban az Apród közel 200 ezerrel több az ingatlanhirdetés. A járművek kapcsán viszont a Jófogás áll jobban közel 100 ezer hirdetéssel. Az álláspiac keresleti és kínálati oldalát egyaránt megcélzó online apróhirdetési piacon főként az úgynevezett kékgalléros pozíciók várnak betöltésre, így a vizsgált két oldal profilban és célcsoportban sem versenyzik a nagy állásportálok ajánlataival.

Látogatottság Fontos, kívülről is vizsgálható tényező a látogatottság. Mivel egyik oldal sem található meg a hazai egyenértékes internetes látogatottság-mérés, a Gemius/Ipsos Audience elérhető adatai között, ezért választásunk a Similar Web mutatóira esett.

A mérések szerint a Jófogás és az Apród látogatottsága tavaly augusztusig szorosan együtt mozgott, majd ősztől kezdve növekedésnek indult a köztük lévő különbség az Apród javára. A grafikon kiugró időszaka a karácsonyi szezonnak köszönhető, ami hagyományosan a legintenzívebb időszak a kereskedelemben.



Az Apród és a Jófogás látogatottsági adatai 2013.augusztus 21-én (www.similarweb.com, a grafikon nagyítható)

Kutatók szerint az eredményekből az látszik, hogy a verseny a két nagy szereplő között zajlik. A Jófogás norvég háttérű, ám itthon nulláról építkezett. Az Apród tulajdonosa, a Vaterát is birtokló dél-afrikai Allegroup viszont tapasztalt játékosnak számít a magyar piacon, ráadásul a fogyasztók közötti (C2C) forgalmát tudatosan tereli is a Vateráról az Apród irányába. A 2013 nyarán mért eredmények alapján az eNET és a Covinus kutatói úgy vélték, hogy jelenleg az Apród piacvezető apróhirdetési oldal.

Egyre többet vásárolunk mobilról
Féloldalasan fejlődik a hazai e-kereskedelem

A Tesla bármelyik másik márkánál több halálos balesetben érintett

Az elmúlt években gyártott járműveket vizsgálva kiderült, hogy az amerikai utakon a Teslák az átlagosnál kétszer gyakrabban szerepelnek végzetes ütközésekben a megtett mérföldek arányában.
 
Ezt már akkor sokan állították, amikor a Watson vagy a DeepMind még legfeljebb érdekes játék volt, mert jó volt kvízben, sakkban vagy góban.
Amióta a VMware a Broadcom tulajdonába került, sebesen követik egymást a szoftvercégnél a stratégiai jelentőségű változások. Mi vár az ügyfelekre? Vincze-Berecz Tibor szoftverlicenc-szakértő (IPR-Insights) írása.

Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak

Különösen az early adopter vállalatoknak lehet hasznos. De különbözik ez bármiben az amúgy is megkerülhetetlen tervezéstől és pilottól?

Sok hazai cégnek kell szorosra zárni a kiberkaput

Ön sem informatikus, de munkája során az információtechnológia is gyakran befolyásolja döntéseit? Ön is informatikus, de pénzügyi és gazdasági szempontból kell igazolnia a projektek hasznosságát? Mi közérthető módon, üzleti szemmel dolgozzuk fel az infokommunikációs híreket, trendeket, megoldásokat. A Bitport tizennegyedik éve közvetít sikeresen az informatikai piac és a technológiát hasznosító döntéshozók között.
© 2010-2024 Bitport.hu Média Kft. Minden jog fenntartva.