Élesedik a Google és a Microsoft közötti keresőháború, amely a fizetett találatok több tízmilliárd dolláros piacáért folyik.
Február közepén újabb globális front nyílt a keresőszolgáltatást nyújtó cégek közt: a cél mind nagyobb szelet kihasítása a tavaly már 30 milliárd dollárt meghaladó online kereső alapú hirdetési tortából. "A Google keresési eredményeit lopja a Microsoft Bing" – ilyen, és ehhez hasonló szalagcímek tűntek fel pár napja a nemzetközi sajtóban.

Az ütésváltás most úgy indult, hogy a Google megvádolta a Microsoftot: a Bing kereső hatékonyságát éppen a Google találatainak elemzésével javítják a fejlesztők. A trükköt olyasféle módszerrel azonosították, mint a bankrablások esetén alkalmazott „megjelölt bankjegyek” figyelése – véli Amit Singhal, a Google keresési algoritmusáért felelős szakértő. Szándékosan hibás találatokat rejtettek el a Google keresőmotorban, amelyeket nem sokkal később a Bing is megjelenített, márpedig ugyanazt a hibát kétféle keresési metódus nem okozhatja. A Bing tehát bizonyíthatóan "átkukucskál" a versenytárs térfelére – vonták le a következtetést a Google-nál.

A Microsoft szerint ez nem igaz, ők csupán a felhasználói kereséseket elemzik. A Microsoft a böngészőkbe telepíthető Bing Eszköztár által gyűjtött adatokat használta. Az ingyenes kiegészítő azoktól a felhasználóktól mentett le anonimizált keresési statisztikákat, akik Bing Eszköztárat használtak, de a Google-ban kerestek, így történhetett az eset – hangzik a redmondi cég verziója.

Rajz: Szántói Krisztián

Kard ki kard Nem túl elegáns módon a Microsoft tovább is ment: újra megvádolta a Google-t, hogy gyűjti a felhasználók adatait, azok beleegyezése nélkül. Ezzel ismét felvette a fonalát annak a korábbi nyilatkozatháborúnak, amely szerint a Google egyfajta Nagy Testvérként elraktározza a keresési információkat a netezőkről. Sőt, a Microsoft sietve kijelentette: a Bing tiszteletben tartja a felhasználóit, és semmilyen azonosítható információt nem tárol el róluk vagy keresési szokásaikról.

Bár a korábbi vádakra maga a Google is hasonló választ adott, hangsúlyozva a tárolt adatok anonimitását, egy ilyen nyilatkozatháború mégis jól jöhet a Bing népszerűsítése szempontjából, hiszen legalább beszélnek róla…

Miért is újult ki ez a háború? Elemzők szerint azért, mert a Google monopolhelyzete a Microsoft és a Yahoo! összefogása ellenére sem látszik megtörni. Igaz, a webes adatforgalmat mérő statisztikák szerint a Google dominanciája lassacskán apad, viszont a hirdetési bevételekben ez a mai napig nem látszik. Januárban az amerikai netezőknek ugyan már „csupán” 66 százaléka használta a Google keresőszolgáltatását, míg a Bing részesedése 13 százalékra növekedett. Ha ehhez hozzávesszük a szintén Bing alapú, és a Microsofttal együttműködő Yahoo! 16 százalékos tortaszeletét is, azt láthatjuk, hogy a Microsoft jelentősen megerősödött a keresőikre jutó találatok terén.

Ám az IHS Screen Digest nevű elemző cég friss adatai szerint 2010-ben nemhogy csökkent volna, hanem 81-ről 83 százalékra nőtt a Google világpiaci részesedése a keresők generálta hirdetési piacon. Pedig a keresők királyát jegyző cégnek Kínában, Oroszországban és Dél-Koreában is egyre markánsabb helyi konkurense van.

A Google keresőjét a szakértők szerint naponta 3 milliárdnál is többször használják, és bár a Bing még nem ennyire erős, a használatával lefolytatott napi keresések száma is 1 milliárd körüli. A weben keresők 10–11 százaléka rákattint a fizetett találatokra is. Ez pedig a 4 milliárdos napi keresésre vetítve bizony 400 millió körüli kattintás. Így már érthető, miért fontos mindkét nagyvállalatnak, hogy keresőjüket minél többen használják. A Google 2010-es hirdetési bevételei 28,2 milliárd dollárt tettek ki, és bár a Microsoft a keresőkön elhelyezett hirdetésekről nem közöl külön lebontott összegeket, bizonyos, hogy a Yahoo!-val együtt szintén tízmilliárdos nagyságrendről beszélhetünk – ezért pedig már érdemes csatázni.

Nyitott kimenetel A Bing a nagy múltú Yahoo!-val 2009 júliusában lépett szövetségre: a valaha saját keresőszolgáltatást működtető Yahoo! mögött azóta Bing "motor" dolgozik, és a kapcsolódó hirdetési bevételek nagy része is a Microsofthoz folyik be. Sőt, a múlt héten jelentették be, hogy hirdetési együttműködésük immár nem csak Észak-Amerikára vonatkozik, azt kiterjesztik az egész világra.

Ám a most folyó ütközet kimenetele nem csak ezért nyitott. A Google és a Microsoft saját böngészőik alapértelmezett keresőjévé is a "házi keresőt" teszik, s ugyanez a stratégia érvényes a manapság egyre elterjedtebb okostelefonok és tabletek operációs rendszereire is. A Google sikeres Android rendszerén egyértelműen Google kereső az alapértelmezett, a Microsoft azonban nem csak az asztali Windows és az okostelefonos Windows Phone 7 rendszereken favorizálja a Binget, de ezt a keresőt használja az Android legnagyobb vetélytársa, az iPhone és iPad alapjául szolgáló iOS rendszer, de a Facebook is.

Hol vannak a magyarok? AltaVizsla, Heuréka – a legalább egy évtizede netezők még emlékezhetnek ezekre a keresőkre, amelyeket egy időben szinte a nemzetközi szolgáltatásokhoz mérhető sűrűséggel használtunk itthon. Nos, a magyar keresőszolgáltatók sem tűntek el teljesen, csupán specializálódtak.

A Johu keresője például kényelmi szolgáltatásokkal kedveskedik: mivel a felhasználók nagy része csak a keresők első, néha a második találati oldalát nézi át, a többi gyakorlati szempontból láthatatlan. A Johu.hu találati listájának bal oldalán látható tartalomjegyzékben viszont megjelenik minden olyan kapcsolódó eredmény, amelyben az adott szó szerepel, függetlenül attól, hogy sorrendben hányadik helyen volt. Ezt a listát ráadásul grafikus formában is megnézhetjük, jobban eligazodva a társítható kifejezések között. A Miner pedig inkább a speciális területekre fókuszál: blogokban, fórumbejegyzésekben, videós tartalmak információiban keres.

A keresők másik túlélési stratégiája, hogy nem bárki által használható formában, hanem valamilyen vállalati, személyre szabott konstrukcióban működnek tovább. A már említett Johu fejlesztője, a hazai tulajdonú WebLib Kft. PolyMeta nevű megoldását például a tekintélyes amerikai magánegyetem, a Vanderbilt University, valamint a Debreceni Egyetem használja belső kereséseire, de a keresőmotor több nemzetközi vállalat belső rendszerében, vagy akár a Magyar Tudományos Akadémia könyvtári adatbázisában is dolgozik.

"Azért hoztuk létre ezt a keresőrendszert, mert úgy látjuk, hogy a nyilvános internet tartalom rohamos növekedése mellett, a közzétett információ egy igen jelentős része még mindig nem érhető el az általános internet keresőkkel" – mondja Jóföldi Endre, a WebLib ügyvezetője. S hozzáteszi: saját fejlesztésű keresőmegoldásuk bármilyen interneten elérhető adatbázisból gyorsan és dinamikusan állít elő tartalmat, jelenleg közel 1000 kereshető forrással – tudományos adatbázisokkal, általános keresőkkel, videó-, kép-, és hírgyűjteményekkel – dolgozik.

(A cikk a Figyelő 2011/8. számában jelent meg.)

Szakértők figyelmeztetnek: ne küldözgessünk chatbotoknak az orvosi leleteinket

Elon Musk arra biztatja az X közösségi oldal felhasználóit, hogy teszteljék saját egészségügyi felvételeiken a Grok MI-chatbot képelemző funkcióit, de ez nem mindenki szerint jó ötlet.
 
Ezt már akkor sokan állították, amikor a Watson vagy a DeepMind még legfeljebb érdekes játék volt, mert jó volt kvízben, sakkban vagy góban.
Amióta a VMware a Broadcom tulajdonába került, sebesen követik egymást a szoftvercégnél a stratégiai jelentőségű változások. Mi vár az ügyfelekre? Vincze-Berecz Tibor szoftverlicenc-szakértő (IPR-Insights) írása.

Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak

Különösen az early adopter vállalatoknak lehet hasznos. De különbözik ez bármiben az amúgy is megkerülhetetlen tervezéstől és pilottól?

Sok hazai cégnek kell szorosra zárni a kiberkaput

Ön sem informatikus, de munkája során az információtechnológia is gyakran befolyásolja döntéseit? Ön is informatikus, de pénzügyi és gazdasági szempontból kell igazolnia a projektek hasznosságát? Mi közérthető módon, üzleti szemmel dolgozzuk fel az infokommunikációs híreket, trendeket, megoldásokat. A Bitport tizennegyedik éve közvetít sikeresen az informatikai piac és a technológiát hasznosító döntéshozók között.
© 2010-2024 Bitport.hu Média Kft. Minden jog fenntartva.