Az IDC adatai szerint a hagyományosan gyengébb év elejei időszak is erős volt, folyamatos nő a táblagépek piaca.
Noha a leszállított táblagépek száma még jócskán elmarad az okostelefonéktól (216 millió, 2013 Q1), a növekedés irama, dinamikája meglehetősen hasonlít a kisebb kijelzőjű készülékekéhez. 2012-höz képest az idei év első negyedévére 124,4 százalékos növekedést produkált ez a termékkategória, derül ki
az IDC aktuális, a táblagépek piacát vizsgáló felméréséből.
Nincs év elejei pangás ■ Csak ebben a negyedévben (2013 Q1) 49,2 millió készüléket szállítottak le a gyártók, amivel sikerült meghaladni 2012 első felének összesített eredményeit, túlszárnyalva ezzel az IDC várakozásait. Míg a mobiloknál a Samsung vette át az uralmat, addig a táblagépeknél az Apple vezeti a ranglistát a 19,5 millió leszállított táblagéppel, ami így meg is haladta a 18,7 millióról szóló jóslatokat. Az IDC elemzői szerint ez ellentmond a korábbi gyakorlatnak, hiszen az Apple az év elején mindig gyengébb eredményeket produkált a rendkívül erős ünnepi szezon utóhatásaként. Ezen kívül az első negyedévben már csak azért is visszafogták magukat a vásárlók, mert kivárták a tavaszi termékbejelentést.
2013 első negyedévének TOP 5 tabletgyártója, illetve azok piaci részesedése
Az iPad széria legutóbbi tagját azonban októberben dobta piacra a gyártó, ami annak ellenére lett hatalmas siker, hogy a bejelentést követően
mindenki csak fanyalgott. Az azóta eltelt pár hónapban nem fulladt ki a 8 colosra zsugorított, és a Retina kijelző felbontásától bőven elmaradó iPad mini, így ez alaposan feljavította az év első negyedévének eredményeit. Összességében tehát az Apple 2012 első negyedévéhez képest 11,8-ról 19,5 millióra emelte a leszállított táblagépek számát, ami 65 százalékos növekedést jelent.
A Samsung még pedálozhat ■ A
Samsung éppen a napokban jelentette be legújabb, olcsó táblagépét, amire szüksége is van, hiszen a koreai gyártó egyelőre csak a piac 17,9 százalékát fedi le tabletjeivel. Persze ez is kiváló eredmény, de messze van az okostelefonos számoktól. Emlékeztetőül: ott a Samsung 70,7 millió mobilnál tart, ami 32,7 százalékos részesedést biztosít. Nem véletlen, hogy a gyártó folytatja a tabletek uniformizálását, az utolsó pár példány egy az egyben a Galaxy S3, illetve S4 formáját másolja, így törekedve arra, hogy a táblagépre nézve rögtön azonosítható legyen a gyártó és a termékvonal. A Samsungnál még durvább az ugrás, mivel a 2012-es eredményekhez képest 282 százalékos növekedésről beszélhetünk, hiszen a 2 millió darabos tablet állományt feltornázták 8,8 millió darabra.
Tabletek: halmozzák a sikert (fotó: prlog.org)
Az ötös toplista további szereplőit nézve az állítható meg, hogy óriási a leszakadás az Apple-höz és a Samsunghoz képest. A harmadik helyet az Asus szerezte meg 2,7 millió táblagéppel, ami így is erős, 350 százalékos növekedés 2012-höz képest. Persze a 0,6 millióról nem volt nehéz ekkora ugrást végrehajtani, aminek elsődleges eszközei a Google számára gyártott Nexus 7, illetve Nexus 10 tabletek voltak. A karácsonyi időszakban sziporkázó Amazon ebben a negyedévben visszaesett a negyedik helyre, mivel a vásárlási láz lecsengése után már nem volt akkora érdeklődés a Kindle termékvonal iránt.
Fetűnt a Microsoft ■ Elsőként jelent meg a listán a Microsoft a Surface RT és Surface Pro táblagépek összesített adataival, ami 900 ezer darabot jelent az IDC szerint. Már ezzel a szerény eredménnyel is sikerült a piacból 1,8 százalékos részesedést kihasítani, ami főleg annak fényében tisztességes eredmény, hogy a Surface Pro-t csak februárban kezdték meg értékesíteni Kanadában és az Egyesült Államokban, amit hamarosan egy sor további ország követ.
A többi gyártóhoz tartozó, Windows 8 és Windows RT alapú tabletek továbbra is küzdenek a piaci részesedésért, amit jól tükröz, hogy ezekből a gépekből összesen 1,8 millió darabot tudtak leszállítani a gyártók.