Két kutatás is elénk pottyant így, karácsony előtt másfél hónappal: az egyik Magyarországon, a másik a tengeren túl elemzi a vásárlói szokásokat az ünnepi időszakban. Itthon még a ruha vezet, de Amerikában már a gyerekek is iPhone-t vagy notebookot akarnak. A trendek szerint hamarosan nálunk is...
A magyar vásárlók harmada csupán 20 ezer forintért vásárol karácsonyi ajándékokat, és mindössze 12 százalékuk tud 50 ezer forintnál többet költeni hasonló célokra. Az Árukereső.hu idei felmérése szerint a hazai átlagos "karácsonyi keret" 33 900 forint, amelyet egyre többen terveznek webáruházakban elkölteni.
Kényelem és időhiány ■ Idén már a hazai internet-használók 69 százaléka tervezi, hogy internetes forrásból is vásárol karácsonyra – ez az arány két éve még 48, tavaly pedig 57 százalék volt. A webáruházak mellett szóló érvek egyértelműek: a sorban állás elkerülése, a termékválaszték, a keresési lehetőségek, a könnyebben megtalálható akciók sokak számára vonzóbbak egy pláza vagy egy bevásárlóutca végigjárásánál. Emelett viszont látható, hogy a felhasználók egyre nagyobb hányadánál tűnnek el vagy tompulnak azok a félelmek, amik korábban az internetes vásárlással kapcsolatban még elég erősek voltak ahhoz, hogy végül mégis inkább útra keljenek.
A válaszadók 2 százaléka bizonyára politikus és bankvezér A webáruházak kiválasztásában itthon egyértelműen a termékkínálat és árszint játssza a legfontosabb szerepet, de a különféle szürkeimport-boltocskák nagy bánatára évről évre többen figyelnek arra, milyen szintű garancia jár a megvásárolt termékhez. A "hozza vissza hozzánk, aztán mi kiküldjük, és higgye el, megoldjuk valahogy" hozzáállás 2012-ben már nem hangzik annyira hihetőnek.
Az is kifejezetten üdítő hír, hogy míg a nagyáruházak által postaládákba tömködött akciós újságokból a válaszadók 66 százaléka tájékozódik, a megkérdezettek 88 százaléka mindenképpen internetes forrásból (is) szerez információt a megvenni szándékozott termékről. Ez persze valószínűleg nem jelenti azt, hogy jövőre már nem lesz tele minden szeméttároló el sem olvasott, összetaposott reklámújságokkal, de iránynak nem rossz.
A hazai karácsonyi toplistát a webshopokban a ruházati cikkek vezetik, ezeket viszont már a műszaki cikkek szorongatják a második helyen. A karácsonyra költött teljes összegből következtetve odáig még nem jutottunk el, hogy minden honpolgár százezres nagyságrendű notebookot csomagoltasson a fa alá, jellemzően telefonok, médialejátszók, olcsóbb szórakoztatóelektronikai cikkek számítanak a legmenőbbnek, ráadásul
sokan vesznek igénybe valamilyen egyszerű(nek tűnő) áruhitelt. A lista alján egyrészt olyan terméktípusok vannak, amelyeket egyértelműen nem webáruházban, "látatlanban" vesz az ember: cipők, sportfelszerelés, óra és ékszer – ezeket még mindig jobban szeretjük fel- és kipróbálni, alaposan megvizsgálni. Az viszont jelzés-értékkel bír, hogy a CD/DVD/Blu-ray kategória végzett a lista legalján: újabb tény, amely alátámasztja a fizikai hanghordozók korszakának végét.
Kerítés (divatos) kolbászból ■ Érdekes összevetni a fenti eredményeket a kuponos, pénzvisszatérítős vásárlásra specializálódott Ebates felmérésével. Ez a kutatás leginkább az amerikai gyerekek és fiatalok internetes vásárlási szokásaira fókuszált, és jól látható, hogy odakint már az itthon is tapasztalható folyamatok tovább "súlyosbodtak".
Amerikai karácsonyfadíszek 2012-ben A 16 és 18 év közöttiek egyértelműen notebookot szeretnének. Fiúk és lányok egyaránt ezt nevezték meg szívük legnagyobb vágyának, még a ruházati cikkeket is megelőzve. Ugyan a 13-15 év közötti lányoknál már a ruha a legfontosabb, az ilyen korú fiúknál nem is termékkategória, hanem konkrétan egy termék vezeti a kívánságlistát: egy új iPhone. Érdekes módon a 10-12 éves korosztály nemtől függetlenül ismét notebookot nevezett meg szíve vágyaként, míg a 0-9 éves fiúk iPadet, a hasonló korú lányok iPhone-t és ruhákat kérnek.
Érdekes lista ez is, és persze utat mutat a műszaki cikkek gyártóinak is. A célközönség egyre nagyobb hányadát teszik ki a gyerekek, akiket természetesen nem feltétlenül a technológiai újdonságokkal és kifinomult funkcionalitással lehet egy-egy okostelefon, tablet vagy notebook mellé állítani, hanem a divatfaktorra építve. Nem csoda, hogy a Windows Phone 8 promóciójába is fiatal popénekeseket, celebeket von be a Microsoft...