Két kutatás is elénk pottyant így, karácsony előtt másfél hónappal: az egyik Magyarországon, a másik a tengeren túl elemzi a vásárlói szokásokat az ünnepi időszakban. Itthon még a ruha vezet, de Amerikában már a gyerekek is iPhone-t vagy notebookot akarnak. A trendek szerint hamarosan nálunk is...
A magyar vásárlók harmada csupán 20 ezer forintért vásárol karácsonyi ajándékokat, és mindössze 12 százalékuk tud 50 ezer forintnál többet költeni hasonló célokra. Az Árukereső.hu idei felmérése szerint a hazai átlagos "karácsonyi keret" 33 900 forint, amelyet egyre többen terveznek webáruházakban elkölteni.

Kényelem és időhiány Idén már a hazai internet-használók 69 százaléka tervezi, hogy internetes forrásból is vásárol karácsonyra – ez az arány két éve még 48, tavaly pedig 57 százalék volt. A webáruházak mellett szóló érvek egyértelműek: a sorban állás elkerülése, a termékválaszték, a keresési lehetőségek, a könnyebben megtalálható akciók sokak számára vonzóbbak egy pláza vagy egy bevásárlóutca végigjárásánál. Emelett viszont látható, hogy a felhasználók egyre nagyobb hányadánál tűnnek el vagy tompulnak azok a félelmek, amik korábban az internetes vásárlással kapcsolatban még elég erősek voltak ahhoz, hogy végül mégis inkább útra keljenek.


A válaszadók 2 százaléka bizonyára politikus és bankvezér

A webáruházak kiválasztásában itthon egyértelműen a termékkínálat és árszint játssza a legfontosabb szerepet, de a különféle szürkeimport-boltocskák nagy bánatára évről évre többen figyelnek arra, milyen szintű garancia jár a megvásárolt termékhez. A "hozza vissza hozzánk, aztán mi kiküldjük, és higgye el, megoldjuk valahogy" hozzáállás 2012-ben már nem hangzik annyira hihetőnek.

Az is kifejezetten üdítő hír, hogy míg a nagyáruházak által postaládákba tömködött akciós újságokból a válaszadók 66 százaléka tájékozódik, a megkérdezettek 88 százaléka mindenképpen internetes forrásból (is) szerez információt a megvenni szándékozott termékről. Ez persze valószínűleg nem jelenti azt, hogy jövőre már nem lesz tele minden szeméttároló el sem olvasott, összetaposott reklámújságokkal, de iránynak nem rossz.

A hazai karácsonyi toplistát a webshopokban a ruházati cikkek vezetik, ezeket viszont már a műszaki cikkek szorongatják a második helyen. A karácsonyra költött teljes összegből következtetve odáig még nem jutottunk el, hogy minden honpolgár százezres nagyságrendű notebookot csomagoltasson a fa alá, jellemzően telefonok, médialejátszók, olcsóbb szórakoztatóelektronikai cikkek számítanak a legmenőbbnek, ráadásul sokan vesznek igénybe valamilyen egyszerű(nek tűnő) áruhitelt. A lista alján egyrészt olyan terméktípusok vannak, amelyeket egyértelműen nem webáruházban, "látatlanban" vesz az ember: cipők, sportfelszerelés, óra és ékszer – ezeket még mindig jobban szeretjük fel- és kipróbálni, alaposan megvizsgálni. Az viszont jelzés-értékkel bír, hogy a CD/DVD/Blu-ray kategória végzett a lista legalján: újabb tény, amely alátámasztja a fizikai hanghordozók korszakának végét.

Kerítés (divatos) kolbászból Érdekes összevetni a fenti eredményeket a kuponos, pénzvisszatérítős vásárlásra specializálódott Ebates felmérésével. Ez a kutatás leginkább az amerikai gyerekek és fiatalok internetes vásárlási szokásaira fókuszált, és jól látható, hogy odakint már az itthon is tapasztalható folyamatok tovább "súlyosbodtak".


Amerikai karácsonyfadíszek 2012-ben

A 16 és 18 év közöttiek egyértelműen notebookot szeretnének. Fiúk és lányok egyaránt ezt nevezték meg szívük legnagyobb vágyának, még a ruházati cikkeket is megelőzve. Ugyan a 13-15 év közötti lányoknál már a ruha a legfontosabb, az ilyen korú fiúknál nem is termékkategória, hanem konkrétan egy termék vezeti a kívánságlistát: egy új iPhone. Érdekes módon a 10-12 éves korosztály nemtől függetlenül ismét notebookot nevezett meg szíve vágyaként, míg a 0-9 éves fiúk iPadet, a hasonló korú lányok iPhone-t és ruhákat kérnek.

Érdekes lista ez is, és persze utat mutat a műszaki cikkek gyártóinak is. A célközönség egyre nagyobb hányadát teszik ki a gyerekek, akiket természetesen nem feltétlenül a technológiai újdonságokkal és kifinomult funkcionalitással lehet egy-egy okostelefon, tablet vagy notebook mellé állítani, hanem a divatfaktorra építve. Nem csoda, hogy a Windows Phone 8 promóciójába is fiatal popénekeseket, celebeket von be a Microsoft...

A weben is fizetünk, mint a katonatiszt - hitelből
Merre tovább, webáruházak?
Többet, de óvatosabban költ a nép idén karácsonykor


Megerősítette a Fehér Ház, nem elírás a 245 százalékos kínai importvám

A dolog ezen a szinten már régen értelmét vesztette, de az kétségtelen, hogy az értelmetlen rekordok is rekordok.
 
Hirdetés

Exkluzív szakmai nap a felhők fölött: KYOCERA Roadshow a MOL Toronyban

A jövő irodája már nem a jövő – hanem a jelen. A digitális transzformáció új korszakába lépünk, és ebben a KYOCERA nemcsak követi, hanem formálja is az irányt. Most itt a lehetőség, hogy első kézből ismerje meg a legújabb hardveres és szoftveres fejlesztéseket, amelyekkel a KYOCERA új szintre emeli a dokumentumkezelést és az üzleti hatékonyságot.

A mesterséges intelligencia új korszakába léptünk. A generatív MI nem csupán kísérleti technológia. Sok cég stratégiai eszköznek tekinti, amely segít a versenyképesség megőrzésében, javításában.

a melléklet támogatója a One Solutions

CIO KUTATÁS

AZ IRÁNYÍTÁS VISSZASZERZÉSE

Valóban egyre nagyobb lehet az IT és az IT-vezető súlya a vállalatokon belül? A nemzetközi mérések szerint igen, de mi a helyzet Magyarországon?

Segítsen megtalálni a választ! Töltse ki a Budapesti Corvinus Egyetem és a Bitport anonim kutatását, és kérje meg erre üzleti oldalon dolgozó vezetőtársait is!

Az eredményeket május 8-9-én ismertetjük a 16. CIO Hungary konferencián.

LÁSSUNK NEKI!

Amióta a VMware a Broadcom tulajdonába került, sebesen követik egymást a szoftvercégnél a stratégiai jelentőségű változások. Mi vár az ügyfelekre? Vincze-Berecz Tibor szoftverlicenc-szakértő (IPR-Insights) írása.

Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak

Különösen az early adopter vállalatoknak lehet hasznos. De különbözik ez bármiben az amúgy is megkerülhetetlen tervezéstől és pilottól?

Sok hazai cégnek kell szorosra zárni a kiberkaput

Ön sem informatikus, de munkája során az információtechnológia is gyakran befolyásolja döntéseit? Ön is informatikus, de pénzügyi és gazdasági szempontból kell igazolnia a projektek hasznosságát? Mi közérthető módon, üzleti szemmel dolgozzuk fel az infokommunikációs híreket, trendeket, megoldásokat. A Bitport tizennegyedik éve közvetít sikeresen az informatikai piac és a technológiát hasznosító döntéshozók között.
© 2025 Bitport.hu Média Kft. Minden jog fenntartva.