Augmented Reality - ez a nemrég még csupán fantasztikus filmekben felbukkanó kifejezés egyre divatosabbá és mindenki által elérhetőbbé válik a valóságban is. Már az SAP is a kiterjesztett valóság vállalati felhasználásán dolgozik, de pár működő, máris elérhető példát is bemutatunk.
Mi is a kiterjesztett valóság? Az angol Augmented Reality (AR) először valóban a sci-fi irodalomban és filmekben jelent meg, ám egyre inkább támaszkodhat a valóságban is elterjedő technológiákra.

A gyűjtőfogalom lényege ténylegesen a valóság kiterjesztése: ha szabad szemmel szétnézünk, tereptárgyakat, épületeket, embereket látunk, az AR segítségével azonban plusz információkat csatolhatunk a látványhoz. Nézzünk egy gyors példát egy manapság divatossá váló iPhone alkalmazásfejlesztő, az acrossair megoldásai közül.

Valós fantázia | A cikkben egyelőre olyan alkalmazásokat és megoldásokat mutatunk be, amelyek már a "jelenkorban" megvalósíthatóak. Alapesetben olyan mobiltelefonokra tervezik a kiterjesztett valóságra épülő alkalmazásokat, amelyek GPS-modullal, giroszkóppal és jó minőségű kamerával rendelkeznek, ám ezek használatának természetesen hátrányai és kötöttségei is vannak.

A technológiai szakemberek azonban - szintén a sci-fiből merítve az ötleteket - már dolgoznak azon, hogyan változtatható meg az alapvetően még mindig telefonálásra kihegyezett eszközpark a későbbiekben egyre fontosabbá váló AR alkalmazások használatához alakítva.

Ez a "szemüveg" a közeljövő AR-mobiltelefonjával kapcsolatos koncepció: már nem kell kézben tartanunk a készüléket ahhoz, hogy a környezettel kapcsolatos információkat az apró képernyőn nézegethessük, hanem a valódi látvány "fölött" jelenhetnek majd meg a plusz adatok.

Ugyan a készülék gyakorlatban nem létezik, ám az ehhez szükséges technológiák (például a hajlítható, átlátszó kijelzők) prototípusai már a valóságban is működnek.

Nem vagyunk elveszve | Ha egy üres szobában állunk egyetlen okostelefonnal, azt is hihetnénk, hogy el vagyunk vágva minden hely-alapú információforrástól, pedig az acrossair alkalmazását elindítva csak körbeforgunk és máris megnézhetjük, melyik irányban, milyen messze van a legközelebbi étterem, mozi vagy épp valamilyen üzlet:


Turistáknak, gyalogosoknak sem kell már elveszniük, ha valamely (Budapestnél kissé szövevényesebb) metróhálózatot szeretnék feltérképezni, az iPhone-os AR alkalmazás megtalálja a legközelebbi megállókat és oda is vezet minket:


Az AR piacé a jövő | A mobil kiterjesztett valósággal kapcsolatos üzletben hatalmas fejlődési potenciál rejtőzik: a Juniper Research 732 millió dollárosra becsüli azt az összeget, amelyet három év múlva az AR alkalmazások letöltése, az előfizetéses szolgáltatások vagy épp a kapcsolódó reklámbevételek hoznak.

Ugyan az AR alkalmazások fejlesztésének legelső hulláma már 2009-ben elindult, a Juniper szerint az idei év végétől egy két-három éves periódus alatt ér el odáig a piaci környezet, hogy ezek használata általánossá válik. Ekkorra "érik meg" ugyanis a hardveres háttér ellátottsága olyan eszközökkel, amelyek a felhasználók nagy többségénél futtatni és kezelni tudják az AR alkalmazásokat.

A fejlődést a fent említett fejlesztő, az acrossair is szemlélteti a következő videón: az új iPhone 4 mellett egy előző generációs 3GS látható, mindkettőn az acrossair AR alkalmazása fut. A videón jól látható, hogy a bal oldali, új iPhone érzékenyebb giroszkópja és helymeghatározó eszközei, fejlettebb kamerája segítségével az információk is szebben, gyorsabban és részletesebben jelennek meg, mint a 3GS képernyőjén.


A Juniper szerint a 2010-es, AR üzlethez kapcsolódó bevétel a világon még nem lesz több kétmillió dollárnál, de ez pont nem a technológia lényegtelenségét jelzi, hanem azt, hogy most érünk el ahhoz a ponthoz, amikor ez a technológia robbanásszerű növekedésbe kezdhet. Egyrészt a már említett készülékháttér segít ebben, másrészt az, hogy a dedikált AR alkalmazások mellett egyre több mobilszoftver-gyártó emel be AR funkciókat és beépülő modulokat saját alkalmazásaiba.

Nem csoda, hogy független fejlesztők tucatjai vetették rá magukat az AR alkalmazásokra: utazási és turisztikai információkkal segítő, termékinformációt nyújtó megoldásokat már nem csak az Egyesült Államokban fejlesztenek, az alábbi videó például az osztrák Mobilizy által készített Wikitude működését demonstrálja, amely Android operációs rendszeren fut.


Már az SAP is... | Timo Elliott, az SAP munkatársa is bemutatott nemrég egy AR-fejlesztést: az iPhone-on futó alkalmazás még csupán prototípus, de a vállalat nagy lehetőséget lát az üzleti intelligencia ilyen irányú kiterjesztésében is. A projektet az SAP BusinessObject Innovation Center-én belül fejlesztik, amely Elliot szerint sokban épül a GoogleLabs koncepciójára is.

Az alkalmazás jelenlegi formájában képes arra, hogy a felhasználó mobil eszközéről származó helyi információ (földrajzi elhelyezkedés, giroszkóp és kamera által közvetített kép) alapján csatlakozzon a vállalati információs adatbázishoz, és az üzletmenettel kapcsolatos infókat, figyelmeztetéseket, segítségeket jelenítsen meg a képernyőn.

Az alábbi képen például két érdekes felhasználási lehetőséget láthatunk: a bal oldali képen a vállalat egy berendezése előtt áll a felhasználó, a földrajzi hely és a kép alapján az adatbázisból máris érkezik az információ: a kamerával vizsgált eszköz karbantartásra szorul, megmutatja az utolsó ellenőrzés időpontját és a lehetséges teljesítménynövekedést. A másik képen egy kirakat látszik, amelyhez máris társul az üzleti információ: a legutolsó kirakatrendezés óta mennyivel emelkedett az üzlet forgalma...


A kiterjesztett valóság tehát technológiailag épp most válik a tömegek által is elérhetővé, a fejlesztők gőzerővel dolgoznak a legmegfelelőbb alkalmazásokon, és az üzleti felhasználásra is vannak már ötletek: így már nem sci-fibe illő elképzelés azt állítani, hogy pár éven belül nem lesz divat megkérdezni az utcán, merre van a metró, és egy raktárban sem szóban érdeklődi meg a kolléga, mit keres egy adott polcon egy bizonyos doboz...

Szakértők figyelmeztetnek: ne küldözgessünk chatbotoknak az orvosi leleteinket

Elon Musk arra biztatja az X közösségi oldal felhasználóit, hogy teszteljék saját egészségügyi felvételeiken a Grok MI-chatbot képelemző funkcióit, de ez nem mindenki szerint jó ötlet.
 
Ezt már akkor sokan állították, amikor a Watson vagy a DeepMind még legfeljebb érdekes játék volt, mert jó volt kvízben, sakkban vagy góban.
Amióta a VMware a Broadcom tulajdonába került, sebesen követik egymást a szoftvercégnél a stratégiai jelentőségű változások. Mi vár az ügyfelekre? Vincze-Berecz Tibor szoftverlicenc-szakértő (IPR-Insights) írása.

Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak

Különösen az early adopter vállalatoknak lehet hasznos. De különbözik ez bármiben az amúgy is megkerülhetetlen tervezéstől és pilottól?

Sok hazai cégnek kell szorosra zárni a kiberkaput

Ön sem informatikus, de munkája során az információtechnológia is gyakran befolyásolja döntéseit? Ön is informatikus, de pénzügyi és gazdasági szempontból kell igazolnia a projektek hasznosságát? Mi közérthető módon, üzleti szemmel dolgozzuk fel az infokommunikációs híreket, trendeket, megoldásokat. A Bitport tizennegyedik éve közvetít sikeresen az informatikai piac és a technológiát hasznosító döntéshozók között.
© 2010-2024 Bitport.hu Média Kft. Minden jog fenntartva.