Alapos átalakulás megy végbe a számítógépes játékiparban, elsősorban a közösségi játékok és a fejlett mobil eszközök elterjedése miatt. 2015-ig a piaci torta a Gartner szerint minden szegmensben nőni fog.
Idén bő tíz, majd a következő négy évben összesen további ötven százalékkal nőnek a játékipar bevételei a Gartner frissen közreadott jelentése szerint. Ez azt jelenti, hogy az idén közel 74,5 milliárd dolláros piac 2015-re elérheti a 112 milliárdot is. A pénzből minden szereplőnek és részpiacnak jut majd, de a növekedés üteme teljesen más lesz egyes szektorokban.

Átalakulóban A jelenség persze nem újkeletű, hiszen a játékipar a technológia fejlődésével együtt változott eddig is. A minden különösebb képzettség nélkül is könnyen kezelhető játékkonzolok például beköltöztek a nappaliba, amivel a játékosok új, fizetőképesség szempontjából nem éppen lebecsülendő szegmensét nyerte meg. Bár a konzolok a következő években is komoly bevételekre és folyamatos növekedésre számíthatnak, a 2015-ig terjedő közeljövő elsősorban a mobil játékokról és az online alkalmazásokról szólnak majd.

A játékipar globális bevétele (2011-2015, millió USD)

A szektorokra lebontott adatokból jól látszik, hogy az elsősorban a konzolgyártók értékesítéséből számolt hardveres szegmens a teljes piaccal nagyjából megegyező arányban bővül az elkövetkező években. Ugyanez már nem mondható el a játékszoftverekről. Bár ez a terület fogja még 2015-ben is az összbevétel felét adni, mégis jelentősége érzékelhetően csökken. Az alábbi táblázatból már az is látszik, mindez milyen mértékű átrendeződéssel jár a piaci torta felosztásánál.

A játékipari struktúra alakulása (2011-2015)

Mobilitás és virtuális pénzek Amit viszont a százalékokból nem lehet kiolvasni, az magában a szoftveres szegmensen belül megfigyeljető trendek. A szektor ugyanis kizárólag annak köszönheti majd, hogy csak lassan veszít jelentőségéből, hogy a mobil eszközök (okostelefonok, táblagépek) elterjedése miatt az ezekre írt alkalmazásokból származó bevételek meredeken emelkedni fognak. 2015-re várhatóan a játékszoftverekből származó pénzek ötödét a mobil megoldások adják.

Az igazi aranybányát azonban az online játszható programok jelentik majd. Ezen belül is elsősorban azok a fejlesztők számíthatnak sikerre, akik úgynevezett freemium üzleti modellben gondolkodnak. Ennek lényege, hogy a felhasználó ingyen letöltheti a játékot, ám azon belül számos lehetősége van valódi pénzért vett virtuális creditet költeni. Teszi ezt azért, hogy a játék során különböző előnyökhöz, kiváltságokhoz jusson. Ezen alapul a Farmville facebookos játékról elhíresült Zynga pénzügyi sikere is, amely épp a napokban jelentette be, hogy hihetetlenül magas értéket megcélozva tőzsdére lép. A freemium megoldás esetében szintén jelentős bevételi forrás lehet a játékon belül, illetve az ahhoz kapcsolódó weboldalon elhelyezett hirdetés.

World of Subscription Az online játékokból származó bevételek között eddig kimagaslóan szerepeltek az előfizetésre alapozó megoldások. Ennek egyik első és legsikeresebb megvalósítója a Blizzard volt. A világszinten játékosok millióit elcsábító World of Warcraft játékukból sokáig masszív bevételekhez jutottak, ám a Gartner arra figyelmeztet, hogy ennek a világnak leáldozóban van. Az előfizetésekből az elkövetkező években egyre kevesebb pénzt láthatnak a kiadók. Erre kiválóan rímel a Blizzard pár napja bejelentett változtatása, miszerint bizonyos szintig ingyenessé teszi játéka használatát.

A játékipar rég nem a tinikről szól
Gamification: amikor a játék nem játék

A Tesla bármelyik másik márkánál több halálos balesetben érintett

Az elmúlt években gyártott járműveket vizsgálva kiderült, hogy az amerikai utakon a Teslák az átlagosnál kétszer gyakrabban szerepelnek végzetes ütközésekben a megtett mérföldek arányában.
 
Ezt már akkor sokan állították, amikor a Watson vagy a DeepMind még legfeljebb érdekes játék volt, mert jó volt kvízben, sakkban vagy góban.
Amióta a VMware a Broadcom tulajdonába került, sebesen követik egymást a szoftvercégnél a stratégiai jelentőségű változások. Mi vár az ügyfelekre? Vincze-Berecz Tibor szoftverlicenc-szakértő (IPR-Insights) írása.

Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak

Különösen az early adopter vállalatoknak lehet hasznos. De különbözik ez bármiben az amúgy is megkerülhetetlen tervezéstől és pilottól?

Sok hazai cégnek kell szorosra zárni a kiberkaput

Ön sem informatikus, de munkája során az információtechnológia is gyakran befolyásolja döntéseit? Ön is informatikus, de pénzügyi és gazdasági szempontból kell igazolnia a projektek hasznosságát? Mi közérthető módon, üzleti szemmel dolgozzuk fel az infokommunikációs híreket, trendeket, megoldásokat. A Bitport tizennegyedik éve közvetít sikeresen az informatikai piac és a technológiát hasznosító döntéshozók között.
© 2010-2024 Bitport.hu Média Kft. Minden jog fenntartva.