Az új webkettes sikersztori lassan Magyarországra is begyűrűzik. A kedvezményekért csoportokat alakító vásárlókra építő szolgáltatások első képviselői a napokban nálunk is megjelentek.
A közösségi vásárlás fogalmát nemzetközi szinten talán
a GroupOn ismertté válásával hallották először legtöbben. A 2008-ban elindult vállalkozás naponta helyi ajánlatokat tesz közzé: a szokásosnál sokkal olcsóbb szolgáltatásokat, például félárú éttermi vacsorát kaphat bárki, ha kellő számban áll össze másokkal egy megadott időszak alatt.
A konstrukció annyira sikeresnek bizonyult, hogy a GroupOn nevét manapság már a Twitterrel, Facebookkal egy szinten emlegetik. Csupán idő kérdése volt, hogy Magyarországon is felbukkanjanak hasonló megoldások, bár némi "west-balkáni" félelmekkel biztosan meg kell majd küzdeniük.
Hajts a bónuszokért ■ A héten elstartolt
Bónusz Brigád sok tekintetben a GroupOn magyar leképezése. Napi kiemelt akcióra fókuszálnak: nyitólapjukra naponta kikerül egy-egy speciális ajánlat, ahol láthatjuk a felkínált szolgáltatás vagy áru eredeti árát, valamint azt is, mennyibe kerül ugyanez akkor, ha az előre meghatározott számú felhasználó jelzi vásárlási szándékát.
Az ajánlatok lejárati ideje pár napos: cikkünk írása idején egy népszerű pálinkázó kínálatából adnak 50 százalékos kedvezményt, ez az akció egy hétig tart, és húsz vásárló fölött lép érvénybe. "A Bónusz Brigád rendszere azon alapszik, hogy mind a vevő mind pedig az eladó (szolgáltató) megtalálja számítását úgy, hogy az adásvétel minden eleme átlátható, követhető, mérhető" - olvasható a szolgáltató weboldalán. A hirdetőnek (tehát az ajánlattevőnek) maga a hirdetési felület jelent előnyt, hiszen az akció során jóval nagyobb is lehet a hírverés miatti marketing-érték, mint az ajánlatban felkínált kedvezmény. A vásárlók pedig valóban jól járhatnak, hiszen mindenféle kényszer, vagy extra elvárás nélkül, tisztán a közösség létszáma alapján kapják a kedvezményt.
Nem pilótajáték ■ Itthon minden bizonnyal belejátszhat az új őrület elterjedésébe a kilencvenes évek elejéről bennünk ragadt félelem: csak nem ez is valamilyen piramisépítő humbug, valami olyasmi, ahol másokat kell akaratuk ellenére beszervezni és vásárlásra bírni? Vajon ha én is jelzem a vásárlási szándékomat, akkor azt a terméket közösen veszem a húsz másik jelentkezővel, és osztozkodnom kell velük? Mire kötelez egy ilyen oldal, amit én magam nem akarnék?
A pár hete elindult
Veddvelem.hu indulását talán még egy fokkal erősebben hátráltathatja az efféle hozzáállás, itt ugyanis nem egy-egy központilag elindított akció köré szerveződhetnek vásárlók, hanem maguk a felhasználók is önszerveződésbe kezdhetnek. Természetesen itt sincs szó semmilyen trükközésről, bár a felhasználók többsége még csak ízlelgeti az új lehetőséget. Vannak, akik csak egy újabb apróhirdetési módként fogják fel a honlapot, és a toborzásokat is inkább kereskedők indítják. Az egyelőre mindenki számára ingyenes szolgáltatás a későbbiekben a kínálati oldal képviselői számára válik fizetőssé, a vevők továbbra is ingyenesen használhatják majd.