Kuponőrület, exkluzív vásárlói klubok és erősödő apróhirdetési oldalak jellemezték a tavalyi évet a magyarországi elektronikus kereskedelemben. A GKIeNET és a T-Mobile E-kereskedelmi trendek 2011-ben című jelentéséből kiderül, hogy előzetes becslések alapján a hazai online kiskereskedelem 155 milliárdos forgalmat bonyolított az év során.
A magyarországi online vásárlók száma a szeptember végi adatok alapján tavaly körülbelül 1,4 millió főt tett ki. Demográfiai szempontból új fejlemény, hogy az internetes vásárlók között a női-férfi arány egyensúlyba került, és idén már várhatóan több hölgy fog online vásárolni, mint férfi.A Groupon modelljét követő legnagyobb kuponos cégek itthon (2011. okt.)
A magyarországi bónuszos/kuponos oldalak indulásakor kizárólag szolgáltatásokat kínáltak jellemzően 50 százalékos vagy magasabb kedvezményekkel. Mivel az impulzusvásárlás főleg a hölgyvásárlók körében kedvelt, jellemzően szépségápolással, utazással és éttermi fogyasztással kapcsolatos ajánlatokkal próbálták vásárlásra bírni az internetezőket. Később - a nemzetközi trenddel szinkronban - a kedvezményes ajánlatok köre a szolgáltatások mellett már termékekkel is bővült.
A felmérést jegyző GKIeNET az anyagban megjegyzi, hogy a médiában megjelent híresztelések ellenére az alkalmazott üzleti modell kiváló, a nagy kedvezmények sok, a világhálót korábban vásárlásra nem használó internetezőt csábítottak vásárlásra. Utóbbi megjegyzéssel nem kívánunk vitába szállni, ám az üzleti modell kiválóságát ez önmagában aligha bizonyítja. Annak ellenkezőjét viszont inkább alátámasztja a folyamatosan veszteséges Groupon kétes eredményű tőzsdére menetele, vagy éppen az, hogy a legjelentősebb hazai klón, a Bónusz Brigád is egyre távolabbra tolja a nyereséges működési szint elérését.
A kutatás adatai alapján a piac 2011-ben 3-3,5 milliárd forintos forgalmat bonyolíthat, melynek megközelítőleg háromnegyede a legnagyobb három szereplő között oszlik meg. Ez a szám egyébként magasabb, mint amennyit a szintén a GKIeNET által végzett, tavaly nyáron publikált kutatás előrevetített: akkor 2 és 3 milliárd forint közé tették a 2011-es várható összforgalmat.
Elitista szemlélettel ■ Tavaly a kuponok mellett a vásárlói klubok kínálta kedvezmények is nagyobb teret kaptak. Ezek a csoportok jellemzően prémium termékek exkluzív választéka köré szerveződnek. Tagjaik a legnagyobb divatmárkák termékei közül válogathatnak outlet árakon, akár 80 százalékos kedvezménnyel. Az ilyen akciók hirdetése azonban már jóval komolyabb infrastrukturális és szervezési hátteret igényel, így a magyar piac egyelőre csak két nagy szereplő (Brands.hu és Fashion Days) között oszlik meg. A kutatás szerint azonban 2012-ben várható újabb nagy szereplő piacra lépése.Nem aprópénz ■ Az új értékesítési módok mellett a régebbi megoldások között is akadt olyan, amelyik új erőre kapott. A hazai e-kereskedelemben sikeresen működő aukciós piacterek idén kihívókra találtak az általános apróhirdetési oldalak révén. Ennek egyik oka, hogy 2010-ben világszinten csökkenni kezdett az aukciók iránti kereslet, a piactereken megnövekedett a fixáras értékesítések száma, és így a legnagyobb szereplők, köztük az eBay is, nyitottak az apróhirdetések felé.
Ez a trend 2011 elejére hazánkba is elért, és kezdenek egyre népszerűbbé válni az általános apróhirdetéseket kínáló oldalak. A hatásuk annyira erősnek bizonyult, hogy a másodlagos, fogyasztó és fogyasztó közötti árucsere jelentős hányada elkezdett átvándorolni ezekre az oldalakra.
Az apróhirdetési oldalak népszerűsége azzal magyarázható, hogy nem tranzakcióra épülnek, azaz nem kérnek jutalékot közvetítői díjként, sőt a felfutás érdekében jelenleg több online apróhirdetési oldal ingyenesen működik. A találatok minőségének megőrzése viszont hatalmas kihívás jelent az oldalak üzemeltetői számára, ami akár azt is eredményezheti, hogy a jelenlegi felfutást követően sok vásárló inkább visszavándorol az azonnali tranzakció lehetőségét nyújtó aukciós piacterekre.
A virtuális bevásárlóközpontok kínálata egyre szélesebb skálán mozog, és a "mindent egy helyen" elvet célozták meg. Az értékesítés történhet tisztán saját kínálatból, de már most is van példa olyan oldalra, amely csak közvetít és pusztán kirakatot biztosít a professzionális értékesítők számára. Ez az értékesítési filozófia pedig képes lehet arra, hogy teljesen átrendezze az internetes vásárlásról alkotott képünket. A fejlesztéseknek további lendületet ad, hogy az internetes kereskedők legnagyobbika, az Amazon.com, már építi Szlovákiában a disztribúciós raktárát, ahonnan a közép-kelet európai piacot kívánják kiszolgálni – zárja az idei előrejelzéssel kapcsolatos meglátásokat a GKIeNET kutatása.
Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak