A Palm csütörtöki közleménye 310 millió dolláros értékesítési bevételt prognosztizál a harmadik pénzügyi negyedévére, ami körülbelül negyedével, 100 millió dollárral marad el a Bloomberg által is jelzett várakozásoktól. A bejelentés nyomán a vállalat részvényeinek árfolyama majdnem 20 százalékkal csökkent, és újra elindult a találgatás a Palm lehetséges felvásárlásával kapcsolatban. Ez különösen érzékenyen érinti a Elevetion Partners nevű kockázatitőke-befektetőt, mely az elmúlt években több mint 450 millió dollárt ölt a vállalatba. Legutóbb szeptemberben összesen 35 millióért vásárolt Palm-részvényeket 16,25 dolláros áron - a Palm papírjai jelenleg 6,5 dollár környékén mozognak.
Fogy a levegő | A gyászos eredmény elsősorban annak köszönhető, hogya cég zászlóshajója, a Pre okostelefon enyhén szólva sem fogy megfelelően. A gyártó új WebOS operációs rendszert futtató készüléke tavaly mutatkozott be, és általában kedvező kritikát kapott, nagy várakozás övezte piaci megjelenését. A terméket ugyanakkor a legtöbben a Palm utolsó lehetőségének tartották, mivel a vállalat korábbi, elavult operációs rendszerének és általános tanácstalanságának köszönhetően már korábban súlyos versenyhátrányba került vetélytársaival szemben, és fokozatosan vesztett piaci részesedéséből.
A Pre már a cég jelenlegi vezérigazgatója, Jonathan Rubinstein nevéhez fűződik, aki korábban az Apple-nél alelnökként vezette az iPod-okért felelős divíziót, ez pedig még szebb reményekre jogosította a kézieszközök területén úttörőnek számító vállalatot. A Pre ennek ellenére mégsem hozta meg a várt áttörést, sőt a vezető okostelefon-platformok között 2009 végére 6 százalék körülire olvadt a Palm részesedése, épphogy megelőzve a hasonló ütemben növekvő Google-t. A legutóbbi negyedévben a gyártó majdnem 800 ezer darab Pre okostelefont értékesített, szemben például az Apple iPhone 8,7 millió darabos eredményével. Rubinstein a vállalat dolgozóinak írt tegnapi körlevelében arról számolt be, hogy a Palm termékeinek piaci bevezetése a kelleténél nehézkesebb volt, ami részben a forgalmazó szolgáltatók felelőssége.
Éles helyzetben | A Palm egyre nehezebben őrzi az évek során megszerzett reputációját, és a BusinessWeek által megszólaltatott elemzők szerint hamarosan új termékekkel és új megközelítéssel kell előállnia, ha nem akar visszafordíthatatlanul lejtőre kerülni. Ezzel párhuzamosan ismét megindultak az 1,09 milliárd dollárt érő vállalat felvásárlásáról szóló találgatások. A legtöbben spekuláció a Dellről és a Nokiáról szól: a Dell nemrég jelentette be, hogy az AT&T szolgáltatón keresztül saját okostelefont akar megjelentetni, a Nokia pedig hiába a világ legnagyobb mobiltelefon-gyártója, az amerikai piacról mégis csak összes készülék-eladásának 3 százaléka származik.
Mások a Motorolát, sőt a Ciscót emlegetik, abban azonban mindenki egyetért, hogy a vállalat jelenleg nehezen találna magának komoly kérőt. A torontói Cannacord Capital egyik elemzője szerint a Palm már két éve folyamatosan vevőt keres, azonban minden érdeklődőt elriaszt, hogy az egyébként ígéretes WebOS integrációja rengeteg időt venne igénybe. Ennek függvényében sokkal valószínűbb, hogy a Palm még a második negyedév vége előtt kihozza a Pre újabb verzióját, és sokkal hatékonyabb marketingtámogatással igyekszik majd vonzóvá tenni az új hardvert.
Az utolsó golyó | Az okostelefonok műfaja azonban már nem csak a meggyőző hardverről szól, hiszen egyre fontosabbak a készülékeken futó alkalmazások, és a Palm ebben a tekintetben sem áll jól. A Business Insider szerzője az okostelefon-piacot elefántok táncához hasonlítja, ahol egy kicsi, magányos szereplőnek nem sok esélye van. A Palmnak olyasmivel kellene előállnia, ami élesen elkülönül a többi alternatívától, sőt nyilvánvalóan többet kínál azoknál - a cég jelenleg nem rendelkezik ilyen termékkel. Az egyik megszólaltatott elemző szerint a Palmnak már csak egyetlen lövése maradt, mielőtt vetélytársai végleg térdre kényszerítik.
Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak