Alighogy útnak indult a Google nemrégiben bemutatott Buzz (magyarul Zümm) közösségi szolgáltatása, a vállalat máris egy újabb bejelentéssel hozakodott elő. A keresőóriás szerdán tette közzé az ultragyors optikai hálózatok kiépítésével kapcsolatos terveit, hangsúlyozva a vállalkozás kísérleti jellegét: a Google első lépésben olyan rendszereket hozna létre, amelyek gond nélkül kiszolgálják a videós tartalmakat és egyéb, fejlett online szolgáltatásokat. A Google projektje nem csak a felhasználói oldalt célozza, hiszen az 1 gigabites sávszélesség a fejlesztőknek is lehetőséget nyújtana rá, hogy a jövőbe mutató technológiai feltételek mellett fejlesszék és próbálják ki alkalmazásaikat.
A Google az optikai hálózatok kiépítésének helyszínéül amerikai nagyvárosokat választ majd, és előzetes becslései alapján legfeljebb 500 ezer otthoni felhasználót juttatna félelmetesen gyors internetkapcsolathoz. Összehasonlításképpen: jelenleg az Egyesült Államokban a Cablevision szolgáltatónál 100 megabites otthoni sávszélesség rendelhető, ami tízszer lassabb, mint a Google víziójában felvázolt kapcsolat, a Verizon Communications prémium csomagja pedig 50 megabites, vagyis hússzor lomhább a tervekben szereplő Google-netnél. (Az igazsághoz tartozik, hogy a Verizon FiOS nevű optikai hálózatan a tesztüzem során másodpercenként 10 gigabites sebességet is mértek.)
Nagy fába vágták | Az iparági szereplők és az elemzők általában egyetértenek benne, hogy a Google tervei sokat ígérők, ám egyelőre nem túlságosan részletesek. A legtöbben kiemelik, hogy a Google-nek semmiféle tapasztalata nincs a hálózatok kiépítésének és fejlesztésének lassú és fáradságos folyamataiban. A Wall Street Journal az egyik szolgáltató képviselőjét idézi, aki szerint mindenki ezt csinálná, ha olyan könnyű dolog lenne; ezzel szemben a Google nem igazán rutinos a földmunkáktól a helyszíni kiszállásokon át a havi számlakézbesítésig terjedő feladatokban.
Ugyancsak fontos szempont a hálózatok kiépítésének költsége is. A Yankee Group elemzője, Benoit Felten becslése alapján egy-egy háztartás bekötése az optikai hálózatba - a jelenlegi feltételek mellett - 1000 dolláros kölséggel jár. A Verizonnak saját közlése szerint ugyanez 1350 dollárjába került; a társaság ezidáig 23 milliárd dollárt ölt ilyen irányú fejlesztéseibe, ami körülbelül megfelel a Google teljes készpénzállományának. Az Egyesült Államokban a kábeltelevíziós szolgáltatók az otthonok 92 százalékát érik el, ami a National Cable & Telecommunications Association adatai alapján 161 milliárd dolláros fejlesztést igényelt az elmúlt 13 év során.
Időszerű befektetés? | Ezzel együtt nyilvánvaló, hogy a Google legfőbb célja - egyelőre - nem az, hogy számottevő részesedést szerezzen az internetszolgáltatók piacából. Igaz, a vállalat hagyományosan sikeres abban, hogy megvesse a lábát számára ismeretlen területeken, ám fő bevételi forrása és irányvonala továbbra is az internetes hirdetési piachoz kapcsolódik. A Google maga is hangsúlyozta, hogy a saját hálózat kiépítése kísérleti projekt, amelynek tapasztalatait mindenkivel, így az internetszolgáltatókkal is megosztja. A tervezett beruházás így abba a trendbe illeszkedik, mint például az Android rendszert futtató Nexus One okostelefon bemutatása: a Google a gyártókat, a szolgáltatókat és a felhasználókat - vagyis a piac egészét - a maga elképzelései szerint terelgeti, hogy a saját területén ideális feltételek mellett építhesse tovább piacvezető pozícióját.
A pionír szerepnek természetesen buktatói is lehetnek. A magas költségek mellett fontos szempont, hogy a tervezett ultragyors hálózat kihasználásához a felhasználók oldalán is megfelelő technológiai felkészültségre van szükség - például a több számítógépből álló irodák vagy háztartások esetében egy hagyományos Wi-Fi router könnyen válhat szűk keresztmetszetté. Ezen kívül a különféle szerverek kapcsolatának sebessége is fontos szempont, hiszen egy bizonyos pont fölött gyakran emiatt válik érdektelenné a felhasználó saját sávszélessége.
Óvatos optimizmus | A távközlési szolgáltatók első reakcióiból kiderül, hogy érdeklődéssel várják a Google kísérletét. Az AP beszámolójában megszólaló szakértő szerint a projekt hangsúlyosabbá teheti, hogy az amerikai szolgáltatók milyen lassan fejlesztik és milyen költségesen üzemeltetik hálózataikat, így a szóban forgó telekommunikációs vállalatok nyilvánvalóan sokat profitálhatnak majd a keresőóriás tapasztalataiból. Ez annál inkább igaz, mivel a Google képes lehet olyan üzleti modellek kialakítására, amelyeket a távközlési szolgáltatóknak egymagukban nem sikerült kidolgozniuk. A Google egyébként azt is bejelentette, hogy - bár versenyképes árakat kíván biztosítani majdani ügyfeleinek - megfontolja, milyen feltételekkel bocsáthatná hálózatát a többi szolgáltató vagy kormányzati intézmény rendelkezésére.
Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak