A két óriásvállalat már az elmúlt években is "osztotta" egymást rendesen. A jelenlegi folyamatok alapján a csaták egy része áthúzódik az idei évre is, ráadásul pletykák és lehetőségek szintjén új frontok is nyílhatnak a két cég háborújában.
Egy évtizeddel korábban talán furcsának is tűnhetett volna, ha arról jósol nekünk valaki, hogy pont ez a két vállalat lesz az informatikai piac két legnagyobb vetélytársa. Akkoriban egyikük a webes keresésből, másikuk pedig igényes számítógépekből éldegélt, az Android, iPhone, tablet, iTunes jellegű kifejezések jelenlegi formájukban nem is léteztek. Aztán mindkét cég terjeszkedni kezdett, és egyre nagyobb lett az az ütköző-terület, amely mindkettőjük számára stratégiai fontosságú.Az adok-kapok már évek óta tart, és a meglévő frontok mellé újak is nyílhatnak idén.
Rendszer rendszernek farkasa ■
Az egyik legfontosabb front tulajdonképpen egyre kevésbé számít újdonságnak, az állóháborúvá alakuló csatában csak a "fegyverek" fejlődnek idén is. Az Android és az iPhone ellentétéről van szó, amely 2010 elején még az iPhone javára látszott eldőlni - azóta viszont gyorsabban terjednek az androidos készülékek, amelyet például abból is le lehet mérni, ahogy egyre meredekebben emelkedik a Google rendszerével működő eszközökről netezők száma, míg az
iPhone felhasználók esetében az arány óvatosan csökkenni kezdett.
A tavalyi év hozadéka a rendszerháború új fegyverneme, a tablet: az iPad valóban nagyot durrant, de kis tétovázás után a vezető gyártók egyre-másra jelentették be androidos táblagépeiket. Bár itt egyelőre nagyobb arányban vezet az Apple, az olyan kézreálló eszközök, mint a Samsung Galaxy Tab, mindenképpen csökkenteni fogják az iPad előnyét.
Az iOS-Android front állása még egy módon mérhető, itt azonban a Google elég lassan halad: az App Store és az
Android Market fejlődéséről van szó. Bármennyire is kritizálják rigorózus, túlszerkesztett módszereiért az Apple alkalmazásboltját, a végeredmény mégis az, hogy itt könnyebben és gyorsabban találunk színvonalas appokat, hatékonyabban kereshetünk különböző témakörökben olyan alkalmazásokra, amikre tényleg várunk.
Az Android Marketen gyakorlatilag boldog-boldogtalan által összefércelt semmiségeken, lengén öltözött hölgyek háttérképeiből összeállított gyűjteményeken, gyermetegen egyszerű játékokon kell átverekednünk magunkat, hogy megtaláljuk a valóban érdekes és értékes appokat. A számok is az Apple-t igazolják, az App Store 300 ezer alkalmazásához képest az androidosok csak harmadennyi programocska közül válogathatnak.
Pénz, pénz, pénz ■
2011-ben mindenképpen új front nyílik a két vállalat csatározásában az
érintés nélküli kommunikáció (NFC, Near Field Communication) terén. A mobiltelefonokkal megvalósítható fizetési módszert a szakértők az idei év legfontosabb trendjei között emlegetik, és ebben mindkét gyártó nyakig el is merül. Az Android 2.3-ba, és az ezt elsőként futtató
Nexus S okostelefonba már be is került a szolgáltatás támogatása, az idei évre várt legújabb generációs iPhone-ban pedig szintén megjelenik a technológia.
Bár nem az idei év lesz az, amikor a felhasználók nagy többsége átáll a bankkártyás vagy készpénzes fizetésről a kasszák előtti mobiltelefon-lengetésre, technológiai és marketing-erőfitogtatás szintjén mindenképpen fontos lesz, melyik gyártó milyen szinten használja, támogatja és kommunikálja az NFC lehetőségeit.
Szintén pénz, csak máshogy: idén teljesedik ki a mobil eszközök alkalmazásaiban megjelenő hirdetések csatája is. A Google 2010 májusában vásárolta meg a témába vágó megoldásokat kínáló AdMob-ot, az Apple pedig júliusban indította el kísérleti jelleggel az iAds szolgáltatást. Egyelőre éles, bár tapogatózó kései tesztfázisként írható le leginkább a rendszerek működése, idén azonban beindulnak a hirdetések. Itt a legtöbben a Google sikerét várják, mégpedig a hasonló területen szerzett webes tapasztalatok, a tartalom alapú célzás, vagy épp az
AdSense miatt.
További határvillongások ■
A webes "okostévék" az informatika és
szórakoztató elektronika sötét lovai. Tény, hogy a számítógép helyett tévé előtt tespedő milliókat is meg kell fogni valahogy, és bevezetni őket a web, a kereshető, interaktív tartalmak és egyéb extrák világába, a szabványok, gyártók és trendek viszont még mindig folyamatos mozgásban, átalakulásban vannak. A Google TV alapú eszközök már hónapok óta a "hamarosan, de még nem" állapotban vannak, az Apple már eladott egymillió Apple TV dobozkát három hónap alatt. Hogy lesz-e ebből igazi trend (és ennek megfelelően új csata), vagy csak apróbb ütésváltásra elég ez a front, az idei év mondhatja meg.
A böngészők frontján mindkét cég erősített az utóbbi hónapokban, ám a főként
Internet Explorer felhasználókat megcélzó részesedés-növekedésben mások az arányok. A Chrome az év elején érte el a bűvös 10 százalékot, a Safari pedig az 5 százalékos küszöböt lépte át. Szakértők szerint a Chrome növekedése mindenképpen meredekebb ívű lehet, hiszen PC-ken eleve kevesebben választanak Apple böngészőt, és a Chrome OS alapú netbookok és egyéb mobil eszközök elterjedése is megdobhatja az arányt.
Óvatosabb pofozkodásra adhat okot az is, ha egyes pletykák beigazolódásával az Apple is keresőmotort leplez le. A legvalószínűbb, hogy nem egy teljeskörű Google riválisról lesz szó, hanem egy olyan eszközről, amely az egyre növekvő számú alkalmazás között keresgélhet az App Store-ban.