Az IBM számára egyre fontosabbá válik a szoftver-üzletág, a portfólió egy része viszont vészesen öregszik, és az akvizíciókkal megszerzett új területek közül sem minden váltja be a reményeket. Elemzők szerint a vállalatnak most kell lépnie egy újrafaragott stratégiával, amely a lassú lecsúszásból sikertörténetet varázsolhat.
Milyen levelező szolgáltatásokat használnak mostanában a cégek? Ha ezt bárkitől megkérdezzük, az Outlook-Exchange párostól a céges Gmailig sokféle választ kapnánk, a Lotus Notes neve azonban már szinte senkinél nem kerülne elő. Pedig az egykor nagy nevű szoftver még mindig él, ha nem is virágzik – a története pedig jól példázza az IBM jelenlegi szoftverstratégiájának gyenge pontjait és lehetőségeit is.

Kényelmetlen lótuszülés Az üzleti e-mail megoldások úttörőjének számító Lotus Notes-ért még 1995-ben fizetett 3,5 milliárd dollárt az IBM, ez volt a Nagy Kék gyártó első igazi villantása a szoftverpiacon. Mára a vállalat szoftver üzletága a forgalom negyedéért, valamint a nyereség közel 45 százalékáért felel, kifejezetten fontos területté nőtte ki tehát magát: az elemzők azonban arra figyelmeztetnek, hogy a legfrissebb folyamatok nem épp jófelé mutatnak.


Az új jelszó már nem a levelezés, hanem az általánosabb vállalati
belső kommunikáció. De vajon a piac ráharap a változásra?


A Lotus óta az IBM sok milliárdot költött szoftveres felvásárlásokra, de a szakértők szerint még mindig a viszonylag régen megszerzett termékekből folyik be a legtöbb pénz. Igen, még a Lotusból is. A vállalat aktuális pénzügyi jelentése előtt az elemzők viszont arra figyelmeztetnek, hogy az IBM szoftverpiaci növekedése elmarad a versenytársakétól. 2012 első kilenc hónapjában 1,4 százalékkal nőtt az IBM szoftveres forgalma, míg a Microsoft legutóbbi teljes pénzügyi évében 5, az Oracle pedig 9 százalékkal fejelte meg előző éves eredményeit.

Ráadásul az IBM részeredményei sem épp pozitívak: a harmadik negyedévben 1 százalékkal még csökkent is a szoftver-üzletág eredménye 5,8 milliárd dollárra, bár ezt akkor azzal indokolták, hogy aktuális felvásárlások húzták vissza a számokat, ám ezek a mínuszok szeptembertől megszűnnek.

Okos ráncfelvarrás Azt ugyan pontosan nem tudni, mekkora részt jelent az IBM szoftveres bevételeiből a Lotus, a legutóbbi IDC-s felmérés még 2011-ben jelzett 1,2 milliárd dollárt ezen a téren. A régi név azonban folyamatosan kopik, egyre-másra érkeznek hírek nagy Lotus-partnerek elfordulásáról. Az amerikai állami repülésfelügyelet tavaly dobta kukába a 2001 óta foltozgatott Lotus-alapú levelezőrendszerét, hogy 60 ezer dolgozójuk 91 millió dollárért állhasson át Microsoft-alapokra. Több hasonló nagy partner is elfordult a régóta támogatott megoldástól, és a Wall Street Journal szerint a tavalyi év első kilenc hónapjában 6,4 százalékkal csökkent a Lotusból befolyó összeg.

Ráadásul nem csak ez a kategória váltott mélyrepülésre, máshol is akadnak bajok: az IBM szoftver-üzletágának második leggyengébb versenyzőjének a 2003-ban, 2,1 milliárdért megvásárolt Rational Software kínálata számít. Az IBM épp ezért több-kevesebb sikerrel azzal a stratégiával próbálkozik, hogy régebbi, nagy nevű szoftvertermékeit új felvásárlásokból származó technológiákkal turbózza fel. Így frissült az adatkezelést segítő Netezza megoldásokkal a Websphere és a DB2 márka, és hasonlóképp kerültek be meglévő IBM megoldásokba a közösségi médiás Coremetrics vagy a digitális marketinget segítő Unica funkciói.

A Lotuson is hasonló ráncfelvarrást hajtanak végre, a levelezés mellett belső céges közösségi környezetté alakítva a rendszert. Itt viszont erős a verseny, sokan próbálkoznak vállalati "belső Facebookok" támogatásával, és az új versenyzők némelyikét már nagy játékosok is célkeresztbe fogták, jelezve a terület fontosságát - a Yammert például tavaly júniusban 1,2 milliárdért vette meg a Microsoft.

Az elemzők szerint az IBM előtt tehát olyan munka áll, amely – ha jól irányítják – nem csak a lassú süllyedésből hozhatja ki szoftveres divíziójának elöregedő "darabjait", de újra divatossá is teheti azokat. Ehhez pedig többek között arra van szükség, hogy a még meglévő klientúra fejében átértelmezzék a korábbi neveket, a Lotus egykori merev levelezési kategorizálását is valami frissebbé, vonzóbbá tegyék.

Kis cégek hajtják a Nagy Adatot
Az IBM-mel is barátkozik a magyar kormány
Vállalati adatmenedzsment-céget vesz az IBM


Így lehet veszélyes egy hiányzó betűkészlet

Új fenyegetéssel kell szembenéznie a Chrome böngészőt használók táborának.
 
Küszöbön áll egy kifejezetten a kis- és középvállalatok számára induló, jelentős részben vissza nem térítendő EU-s támogatást tartalmazó pályázat felhőalapú szolgáltatások bevezetésére. Mégsem csak ettől kell várni a megváltást.

a melléklet támogatója a MiniCRM

Hirdetés

Kitörési pont a kkv-knak

Ahhoz, hogy Magyarország fejlődni tudjon, elengedhetetlen a kis-, és középvállalkozások növekedése. De mi kell ahhoz, hogy ez teljesüljön? Cikkünkből kiderül! (x)

Egy nemzetközi kutatás szerint a szoftvergyártók auditja nem tesz jót az innovációnak, és a versenyt is gátolja. Segítsen felmérni a hazai helyzetet!
A digitális átalakulás szép elv. De ha mindent az azonnali megtérülés és az IT-költségek csökkentése vezérel, akkor csak elv marad – súlyos valós következményekkel. Takács István Péter írása.

Az élethosszig tartó tanulás lesz a legfontosabb képességünk

a Bitport
a Vezető Informatikusok Szövetségének
médiapartnere

Másfél év alatt vált le a Budapest Bank szervezete a GE Capitalról. A folyamatban nagy szerepet kaptak a helyi szállítók is. Kelemen Bálint informatikai vezető (Budapest Bank) írása.
Ön sem informatikus, de munkája során az információtechnológia is gyakran befolyásolja döntéseit? Ön is informatikus, de pénzügyi és gazdasági szempontból kell igazolnia a projektek hasznosságát? Mi közérthetően, üzleti szemmel dolgozzuk fel az infokommunikációs híreket, trendeket, megoldásokat. A Bitport ötödik éve közvetít sikeresen az informatikai piac és a technológiát hasznosító döntéshozók között.
© 2010-2016 Bitport.hu Média Kft. Minden jog fenntartva.