Az Alexa.com adatai szerint a világ jelenleg második leglátogatottabb oldala sokáig küzdött a közösségi oldalakra jellemző problémával, miszerint nehéz „pénzre váltani” a rengeteg érdeklődő felhasználót. A Facebook vezetői ennek megfelelően évek óta azt mantrázzák, hogy hosszú távú megtérülésben gondolkodnak, és egyelőre a tőzsdére menetel sem aktuális. Természetesen a vállalkozásba tőkét injektáló befektetők előbb-utóbb szeretnék látni invesztíciójuk pozitív hozadékát, így a hat éve működő Facebook türelmi ideje lassan lejár.
A cégről rendszeresen megbízható információkat közlő insidefacebook.com elemzése szerint a közösségi oldal elérkezett a „betakarítási fázishoz”. Már a múlt év közben napvilágot látott 2009-es bevételt is jócskán többnek becsli. Az 550 millió amerikai dollár helyett valószínűbb, hogy a Facebook meghaladta a 600 milliós éves bevételi szintet. 2010-re pedig körülbelül 1,1 milliárdnyi dollárra számíthat a vállalkozás.
Hol a pénz? | Piaci elemzők, befektetők véleményére alapozva a tavalyi bevételek összetételéről is részletekkel szolgál a cikk írója. Eszerint a Facebook-alkalmazásokat, -oldalakat népszerűsítő, úgynevezett Performance Advertising, valamint a hagyományos brandhirdetések adták a teljesítmény nagy részét. Az előzetes várakozásokhoz képest lényegesen kevesebbet, 50 milliós árbevételt adhatott a Microsofttal évekig folytatott reklámozási együttműködés, amely egyébként januártól meg is szűnt. Százalékos arányban kevés, de jelentős növekedési potenciállal rendelkezik a Facebook-creditek értékesítése. A virtuális fizetőeszköz segítéségével például születésnapi ajándékokat küldhetünk barátainknak, de bizonyos külső csoportok által fejlesztett alkalmazásokban (jellemzően játékokban) is kaphatunk érte, szintén virtuális javakat, kiváltságokat. Ez a szelete a bevételi tortának még nagyon vékony, mindössze 10 millió dollár.
Jó ötlet és megvalósítás, látogatók, profit | Az iménti, igen leegyszerűsített üzleti modell tökéletesen illik a Facebookra. A második szakaszon nagyjából most lép át a projekt, az elkövetkező években pedig ritkán tapasztalt profitnövekedés elé néz a cég. Az ugyan még idén nem várható, hogy a világméretű vállalatok online portálokon és egyéb médiafelületeken elköltött büdzséjének tetemes része átvándorolna a Facebookra, de az mindenképpen, hogy sok cég fog „kísérleti összegeknél” többet áldozni a közösségi oldalra.
A folyamatot erősíti a Facebook látható törekvése a bevételi lehetőségek bővítésére és azok mind jobb kihasználásra. Ilyenre példa a saját értékesítési csapat állományának agresszív növelése, a különböző helyi ügynökségekkel történő megállapodások elszaporodása, illetve a sokak által emlegetett terv, miszerint az online fizetési piacon is saját megoldásban gondolkodnak. Ez utóbbi odáig fejlődhet, hogy a jövőben Facebook-creditekkel a közösségi oldalon kívül is lehet majd fizetni, illetőleg az sem sci-fi kategória, hogy az elektronikus tranzakciók piacán is trónkövetelőként lép majd fel a PayPal ellenében.
20 milliárd | Az elmondottak alapján a facebookinsider.com elemzője arra a következtetésre jut, hogy a Facebook bevételei, hasonlóan a látogatói szám utóbbi években tapasztalt növekedéséhez, legalább duplázódni fognak éves szinten. Nem nehéz kiszámolni, ha egy ilyen exponenciális növekedési pályát akár csak néhány évig is képes lesz követni a cég, akkor 2014-15 környékén már 20 milliárd amerikai dollár forgalmat bonyolít majd a világ legnépszerűbb közösségi oldala.
Összehasonlításképpen: a világ legnagyobb informatikai vállalata, a HP idén 122,5 milliárdos bevételt tervez, míg a Google tavaly 23,6 milliárd dollárt könyvelhetett el.
Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak