Az Apple indirekt módon egyre nagyobb szeletet hasít ki magának a céges és kormányzati számítógép-beszerzésekből, szinte egymagában aratva le a piac növekményét – jósolja a Forrester piackutató.
A Forrester idei és a jövő évre vonatkozó előrejelzéseit foglalja össze a
Global Tech Market Outlook For 2012 And 2013 címen közzétett tanulmány, amely ebben az esztendőben 5 százalékos bővülést jósol a technológiai világpiacon, több mint 2100 milliárd dollárra taksálva a teljes költést. Az összeállítás egyik legérdekesebb megállapítása a személyi számítógépek és a kapcsolódó eszközök területét érinti: eszerint a vállalati piacon is az Apple rendelkezik a leginkább újszerű, "bomlasztó" (disruptive) hatású jelenléttel.
Lássuk a számokat! ■ A dolog azért lehet meglepő, mert a cég jellemzően a konzumer technológiák állóvizét kavargatja, és a vállalati felhasználást az
időnként felbukkanó, óvatos kísérletek ellenére sem vette közvetlenül célba. A Forrester adatai szerint az Apple a válság sújtotta 2008-ban és 2009-ben is 2-2 millárd dollárt keresett ebben a szegmensben, ami a PC-beszerzések 2010-es megindulásával és az iPad táblagép megjelenésével 6 milliárdra nőtt. Bár ez eltörpül a Microsoft-Intel páros fémjelezte eladásokhoz képest, a Wintelnek is nevezett formáció csak 2011-re kapaszkodott vissza a válság előtti, 71 milliárdos szintre.
9 és 10 milliárd
dollár értékben kelhetnek el idén Macek illetve iPad táblagépek a vállalati szegmensben.
Az Apple eredményei ezzel szemben 2011-ben is jóval túlszárnyalták a vállalati piac növekedésének ütemét, hiszen a Mac és az iPad termékek ekkor már külön-külön is 6 milliárdot hoztak a konyhára. A menetelés ráadásul tovább folytatódik: a Forrester idén rendre 9 és 10, jövőre pedig 12 és 16 milliárd dolláros értékesítéssel számol a Mac PC-k és az iPad tabletek vállalati beszerzéseiben. A Wintel PC-k és táblák forgalma ezzel szemben csökken, hiszen 2012-ben 69 milliárd, 2013-ban pedig 68 milliárd dollárra rúg majd.
Alulról jövő kezdeményezés ■ Ez azt jelenti, hogy az Apple teljesítménye a jövő év végére már eléri a Windows alapú számítógépek forgalmának több mint 40 százalékát, az éves növekedés pedig számszerűen is majdnem lefedi az összes piaci költés 5,6, illetve 9,2 százalékos gyarapodását. Persze nagyszabású vállalati Apple-telepítésekről eddig sem hallottunk, és a Forrester is mással magyarázza a tendenciát, hiszen maga az Apple még formálisan sem támogatja különösebben a szóban forgó céges offenzívát, termékeinek vállalati adaptációjáról pedig nem állnak rendelkezésre értékelhető adatok.
A megoldást a piackutató az "informatika konzumerizációja", illetve a "hozd a saját eszközöd (BYOD)" néven emlegetett trendekben látja: az alkalmazottak egyre nagyobb részben vásárolnak iPhone-okat, iPadeket vagy MacBookokat, amelyeket a vállalati informatika is egyre nagyobb arányban kénytelen támogatni. Bár a folyamatnak
nyilvánvaló előnyei és hátrányai vannak, abban már a legtöbben egyetértenek, hogy azt nem lehet, sőt nem is igazán érdemes leállítani, ennek egyik legnagyobb nyertese pedig már most is az Apple – a Forrester szerint a jelenség pontos dimenzióival valószínűleg maga a gyártó sincs teljesen tisztában.
Az előrejelzéssel kapcsolatban érdemes megvizsgálni a Microsoft helyzetét is, mivel első pillantásra könnyen úgy tűnhet, hogy az Apple előretörésének legnagyobb vesztese a Windows gyártója. Ez nem, vagy nem teljesen igaz. Egyrészt a Microsoft szoftvergyártó, így a új hardverértékesítések csak részben állnak kapcsolatban az eladott licencek számával, másrészt a konzumerizáció biztonsági, jogi vagy költségvonzatai egyaránt fékező erőt jelentenek a microsoftos elkötelezettségű informatika esetében. A Windows 7 eladásai egyébként a legutóbbi negyedévben 5 százalékkal növekedtek, az Office 2010 pedig továbbra is igen jól fogyott a vállalati piacon.