A Google által megvásárolt videómegosztó szolgáltatás hiába a legnépszerűbb a világon, ha a tulajdonos mindeddig képtelen volt számottevő bevételhez jutni a működtetéséből. Hamarosan azonban jöhetnek a fizetős filmek.
Még a legoptimistább szakértők szerint is folyamatos veszteséget termel a YouTube - a hirdetések és szponzorált tartalmak a számítások szerint aligha hozhatják vissza a folyamatosan fejlesztett, hatalmas háttérkapacitást igénylő szolgáltatás költségeit. A Google legújabb törekvései azonban talán végre rentábilissé tehetik a videós portált.
HollyTube | A Financial Times egy neve elhallgatását kérő Google vezető állításaira hivatkozva közölte, hogy a keresővállalat tárgyalásokat folytat Hollywood legfontosabb filmstúdióival egy új szolgáltatás beindításáról. A megbeszélések már pár hónapja folynak, ám mostanra olyan előrehaladott státuszba kerültek, hogy állítólag 2010 végére valódi eredményt is hozhatnak.
A Google célja, hogy egy olyan fizetős szolgáltatást indíthassanak, amelynek segítségével teljes mozifilmeket nézhetnénk meg kiváló minőségű, streamelt formátumban. A források szerint a YouTube részeként, de önállóan is elérhető új megoldásban egyfajta virtuális mozijegyként fizethetünk a filmekért: egy fizetéssel egyszer játszhatjuk le a kiválasztott filmet.
A Google egy olyan hátteret is felkínált a filmstúdióknak, hogy minden egyéb forrásból a fizetős filmek felé tereli a felhasználókat: ha valaki az adott filmekre vagy kapcsolódó tartalmakra (például rendezőkre, színészekre) keres, a találatok között ott lesz az ajánlott film lejátszásának lehetősége. Emellett a YouTube-ra feltöltött milliónyi filmrészlet is kiváló alap lehet ahhoz, hogy az azokat megnéző felhasználókat a teljes film megnézésére (és persze a fizetésre) buzdítsák.
Szemben az Almával | Természetesen a legtöbb kommentár máris az Apple legújabb terveivel kapcsolja össze a kiszivárgott híreket. Az iTunes-szal a filmek terén versenyeztethető szolgáltatásra eddig is vártak a Google részéről, ráadásul a megújuló Apple TV platformról szóló értesülések szintén a nagy ellenfél válaszára várnak.
Azonban a szolgáltatás díjáról kiszivárgott első információk kissé magas árat sejtetnek: a filmenként 5 dolláros díjat a legtöbben megalapozatlannak tartják. A Google-ra ugyanis általában pont az alulárazás jellemző, ez az 5 dollár jóval több, mint az iTunes vagy az Amazon On Demand által elkért összeg, amely 2 és 4 dollár között mozog.
A háttér már adott | A YouTube motorja mindenesetre készen áll egy ilyen léptékű újítás elindítására. Konkrét tesztek is folytak már hasonlóra, például a Sundance Filmfesztivál független alkotásai kapcsán. A hónapokkal ezelőtti tesztidőszakról szóló híradások szerint ebből még nem könyvelhettek el hatalmas bevételeket, bár az is tény, hogy az akció nem volt túlzottan meghirdetve, és a választható filmek listája is igen csekély volt. Ha azonban valóban megállapodás születik a legnagyobb stúdiókkal, és a legfrissebb, legnagyobb érdeklődést kiváltó címek is a kínálatba kerülnek, egy kompetitív árazással egybekötve akár valóban elindulhat valami a YouTube háza táján.