Érdekes, új színfolt a hazai fejlesztő startupok világában a Mobilitás és Multimédia Klaszter első gyorstesztelő napja. Az azonnali, tömeges visszacsatolás elvét megcélzó rendezvénysorozat nyitó eseménye még hordozott gyerekbetegségeket, ám a lelkesedés és a metodika már rendben volt.
Az Innovációs TechShow rendezvénysorozat csak az első eleme annak a folyamatnak, amellyel a Mobilitás és Multimédia Klaszter az új fejlesztések, ötletek és termékkezdemények megszületésében segédkezik. Míg a TechShow-k esetében a hangsúly az újdonságok bemutatásán van, a HiTechTEST egy élő, tömeges tesztkörnyezetet biztosít a félkész mobil- vagy számítógépes alkalmazások számára. A budapesti Toldi moziban megrendezett első tesztnapon főként egyetemisták és főiskolások vettek részt tesztalanyként. A Bitport is csatlakozott néhány tesztelő csoporthoz: bár kissé döcögősen indult az újfajta megközelítésű esemény, a folyamat közben valóban születtek előremutató eredmények.


Instant-teszt: a visszajelzés szóban és írásban is azonnal érkezik.

Mit tennél ebben a helyzetben? Az oktatási intézményekben kicsit eklektikus stílusban meghirdetett tesztelési lehetőségre egyenként és különféle csoportokban, például tankörök formájában érkeztek hallgatók. A Toldi mozi előterében szűkösen, kerek kávéházi asztaloknál szorongtak a félkész (tehát béta állapotú, vagy épp teljesen működő, de még nem kereskedelmi forgalomban lévő) fejlesztések gazdái, és várták a tesztalanyokat, akik a helyszín adottságai miatt kissé nehézkesen, de körbejárták az összes kiállító bázisát.

A HiTechTEST alapjául az innovációelmélet új irányzata, a Steve Blank és Eric Ries nevével fémjelzett Lean Startup Movement szolgált. Ennek a módszertannak a lényege a villámgyors feedback loopokra, azaz visszacsatolás-ciklusokra épülő termékfejlesztés, amely a végfelhasználók, illetve a valós vagy potenciális vásárlók folyamatos “vallatásából” táplálkozik. A megközelítés arra esküszik, hogy minden termék- vagy szolgáltatásfejlesztés előnyére válik, ha folyamatos interakcióban van a végfelhasználóval.  Ezekből az interakció-kísérletekből tudnak a fejlesztés gazdái egyre árnyaltabb képet kapni arról, hogy mit is akar a piac, és hogyan kezelhetők a potenciális jövőbeni vásárlók. A névadók ezt a mószertant a “Build-Measure-Learn”, Építs - Mérj! - Tanulj! folyamattal írják le.
Többek között a 2010-es Innovációs Nagydíj nyertese, a CallMix egyik nyílt tesztjére ültünk be, ahol egy tankör vette körül a plazmatévére kötött tesztgépeket és telefonokat. A telefonhívásokat automatikusan megjelenő webes információk megjelenítésével összekapcsoló szolgáltatás első találkozásunk óta sokat fejlődött, főként felhasználói felületét tekintve, ám a csoportból tesztalanynak választott fiatal lány számára mindössze egy rövid, funkciókat felsoroló előadás állt rendelkezésére ahhoz, hogy használatba vegye.

Pontosan ez a HiTechTEST metodikája: nem előadásokkal vagy marketingszövegekkel igyekeznek meggyőzni a tesztelőket az adott termék hasznosságáról, inkább mindenkivel éles helyzetet szimulálnak. A tesztalany ezért itt is a PC-s alkalmazás telepítésétől kezdve annak testreszabásán át egészen az éles használatig mindent "védőháló nélkül" vitt végig.

A fejlesztők már a folyamat figyelése közben lejegyezhettek több olyan észrevételt, netán hibát, amelyen ők maguk átsiklottak, ám egy külső szemlélő éles helyzetben rávilágított ezekre. A félórás teszt végén pedig mind a tesztelő, mind pedig a tankör többi tagja szóban és írásban is véleményt nyilvánított a fejlesztés egészéről, a látott és tapasztalt használati élményről, az esetleges hibákról és a további fejlesztési lehetőségekről.


Kiváló példa a HiTechTESZT hatékonyságára: az elkapott pillanatban a tesztelt alkalmazás "megadta magát", a hasonló esetek sokat segítenek a fejlesztőknek.

A várakozási idő nulla A módszer előremutató jellegét pont ez az azonnali és tömeges visszajelzési rendszer adta. Egy átlagos fejlesztési és tesztelési folyamat során a készítők kiadják a működő alkalmazás bétáját, majd pedig reménykednek abban, hogy a felhasználók élnek a visszajelzésre rendelkezésre bocsátott eszközökkel. Ezek után napokat, de néha hónapokat kell várni értékelhető számú vélemény beérkezésére, ráadásul a visszajelzéseket már torzítja a közvetettség, az írott forma tömörítése, az interakció hiánya.

A HiTechTEST keretében a visszajelzések több szinten érkeztek. A legfontosabb mindenképp a közvetlen beszélgetés, a használat közben elhangzott megjegyzések, kérdések által leszűrt tapasztalat. Sokat jelent, ha a tesztfolyamat közben valahol elakad a "magára hagyott" felhasználó, ha tanácstalanul néz a lehetőségekre, vagy ha rákérdez, hogyan is kéne folytatnia - a fejlesztők itt máris nagy piros felkiáltójelekkel látják el saját dokumentációjukat. Ezen kívül kérdőívek, szabadszavas fogalmazások módszerével is gyűjtötték a véleményeket, ráadásul a tesztelők számossága speciális megoldásokat is lehetővé tett. Például egy alkalmazást két tesztcsoporttal két különböző szempontból is ki lehet próbáltatni, vagy egy több megjelenési formában tervezett megoldásból egy csoportnak az egyiket, a következőnek a másikat megmutatni, és a reakcióból leszűrni a különbségeket.

Az MMKlaszter mindenképpen sorozatként képzeli el a tesztnapokat. A tervek szerint még több típusú oktatási és egyéb intézmény bevonása, egyetemekre kihelyezett napok szervezése is napirendre kerülhet, ahogy a részt vevő innovátorok felismerik a módszer előnyeit.

Magyar webrádió: egy hónapig egy BKV-jegy áráért
Az ötlet nem elég: TechShow 2011 beszámoló
Európának is bemutatkozhatnak a hazai fejlesztők

A Tesla bármelyik másik márkánál több halálos balesetben érintett

Az elmúlt években gyártott járműveket vizsgálva kiderült, hogy az amerikai utakon a Teslák az átlagosnál kétszer gyakrabban szerepelnek végzetes ütközésekben a megtett mérföldek arányában.
 
Ezt már akkor sokan állították, amikor a Watson vagy a DeepMind még legfeljebb érdekes játék volt, mert jó volt kvízben, sakkban vagy góban.
Amióta a VMware a Broadcom tulajdonába került, sebesen követik egymást a szoftvercégnél a stratégiai jelentőségű változások. Mi vár az ügyfelekre? Vincze-Berecz Tibor szoftverlicenc-szakértő (IPR-Insights) írása.

Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak

Különösen az early adopter vállalatoknak lehet hasznos. De különbözik ez bármiben az amúgy is megkerülhetetlen tervezéstől és pilottól?

Sok hazai cégnek kell szorosra zárni a kiberkaput

Ön sem informatikus, de munkája során az információtechnológia is gyakran befolyásolja döntéseit? Ön is informatikus, de pénzügyi és gazdasági szempontból kell igazolnia a projektek hasznosságát? Mi közérthető módon, üzleti szemmel dolgozzuk fel az infokommunikációs híreket, trendeket, megoldásokat. A Bitport tizennegyedik éve közvetít sikeresen az informatikai piac és a technológiát hasznosító döntéshozók között.
© 2010-2024 Bitport.hu Média Kft. Minden jog fenntartva.