Világszintű sportesemények, elnökválasztás, forradalom, celebek és a Vatikán - néhány szó, ami jelzi, milyen nagy utat járt be a Twitter hét évvel ezelőtt elkezdett szolgáltatásával.
Valószínűleg maga az egyik alapító, Jack Dorsey sem remélte, hogy 2006. március 21-én elküldött első twittjét hét év múlva több mint 200 millió felhasználó aktív közreműködésének köszönhetően már napi 400 millió rövid, maximum 140 karakteres üzenet fogja követni.
A Twitter elkészített egy rövid videót is saját maga ünneplésére, amelyben a fontos mérföldkövek mellett megjelennek azok a témák is, ami miatt a közösségi oldal komoly tényezővé tudta kinőni magát a világ kommunikációs csatornái között. Ide tartoznak a nagy sportesemények ideje alatt tapasztalható csiripáradatok. A legutóbbi olimpiát például egy elemzés szerint a közösségi oldalak között a Twitter "nyerte", megelőzve a lényegesen nagyobb táborral büszkélkedő Facebookot.
Politikai tényező ■De politikai terepen is meghatározó erővé vált a csiripelés. Barack Obama újraválasztásakor elküldött "Még négy év" üzenete például a Twitter történetének legtöbbször megosztott twitje lett, de az amerikai elnökválasztást egyébként is óriási érdeklődés követte a közösségi hálózaton. Az egyiptomi forradalom és az ezt követő arab szabadságmozgalmak alatt is sokat jelentett a Twitter a szervezkedőknek, mivel a csatornának köszönhetően hírt adhattak, toborozhattak, buzdíthattak. Ezeket az üzeneteket aztán a mainstream média is előszeretettel idézte, használta forrásként a tudósítások során.
A Twitter a nemzetközi sztárok számára is alapvető kommunikációs eszközzé vált. A legtöbb követővel rendelkező felhasználók szinte kivétel nélkül zenészek, sportolók és más hírességek közül kerülnek ki. A lista élén jelenleg Justin Bieber áll több mint 36 millió követővel.
Áldásuk rá ■ A gyakran túlzott konzervatívizmussal vádolt katolikus egyház is felfedezte magának a Twittert. Nem sokkal XVI. Benedek lemondása előtt jelentették be, hogy az egyházfő saját csatornát nyit. Ferenc pápa megválasztását követően pedig az @pontifex felhasználó alatt már három üzenet is megjelent a több mint 2 millió követővel rendelkező csatornán. De a pápa mellett több mint húsz bíboros is aktív csiripelőnek tekinthető.
Mindezek ellenére Magyarországon nem tudott átütő sikert elérni a Twitter. Az Index nemrég készített olvasói felméréséből például az derült ki, hogy a válaszadók alig néhány százaléka használja kisebb-nagyobb rendszerességgel az oldalt, miközben a Facebook gyakorlatilag letarolta a magyar közösségi piacot.
Amióta a VMware a Broadcom tulajdonába került, sebesen követik egymást a szoftvercégnél a stratégiai jelentőségű változások. Mi vár az ügyfelekre? Vincze-Berecz Tibor szoftverlicenc-szakértő (IPR-Insights) írása.